Første brygg med egen oppskrift

Har tenkt å prøve meg på egen oppskrift og ja det er uendelig med valg ute der men endte opp med denne, om det er noen der ute som har forslag til forbedringer så la meg få vite om det[emoji16][emoji481]
d50a3cc0415ea3c8253c33088e61ec36.jpg


Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
Du har veldig mye bitterhumle der. Jeg ville kuttet kraftig ned på den, og heller brukt den i seine tilsetninger. Jeg ville kuttet ned på krystallmaltet, også. Det der blir litt søtt, vil jeg tro.
 
Du har veldig mye bitterhumle der. Jeg ville kuttet kraftig ned på den, og heller brukt den i seine tilsetninger. Jeg ville kuttet ned på krystallmaltet, også. Det der blir litt søtt, vil jeg tro.
Noe forslag hvor mye?

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
For det første så bør du bruke andre humler som bitterhumle. Det der er fine (og dyre) aromahumler med lite alfasyre, og det er helt bortkastet å bruke dem på denne måten. For det andre mangler jeg litt data her (Volum, OG, IBU osv) - og noe om hvordan du har tenkt/hva slags øl du vil ha. Det er liten vits i at jeg lager en oppskrift for deg etter mitt hode:).

Jeg ville funnet en god oppskrift på et øl som likner på det du ønsker deg. Jeg tror du skal vente litt med å lage egne oppskrifter, skal jeg være ærlig;). Når du skal lage en oppskrift, må du for det første ha en klar ide om hva det er du ønsker å få til, og du må ha erfaring med hvordan valg av råvarer og prosess påvirker det ferdige ølet. Det tar litt tid å bygge opp den erfaringen.
 
For det første så bør du bruke andre humler som bitterhumle. Det der er fine (og dyre) aromahumler med lite alfasyre, og det er helt bortkastet å bruke dem på denne måten. For det andre mangler jeg litt data her (Volum, OG, IBU osv) - og noe om hvordan du har tenkt/hva slags øl du vil ha. Det er liten vits i at jeg lager en oppskrift for deg etter mitt hode:).

Jeg ville funnet en god oppskrift på et øl som likner på det du ønsker deg. Jeg tror du skal vente litt med å lage egne oppskrifter, skal jeg være ærlig;). Når du skal lage en oppskrift, må du for det første ha en klar ide om hva det er du ønsker å få til, og du må ha erfaring med hvordan valg av råvarer og prosess påvirker det ferdige ølet. Det tar litt tid å bygge opp den erfaringen.
..
dda3e94e191b5d5c5f1de498aa9abc72.jpg


Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
Jeg er enig med Finn angående krystallmalten. Kutt de prosentene i to, ellers kan det bli fryktelig søte saker. Angående bitterheten, tenker du over 100 IBU på pilsen? Jeg tror nok etter egen erfaring at maltbasen din ikke vil takle den bitterheten og du vil få et øl som er i overkant bittert og ubalansert. Jeg liker pilsneren min på mellom 20-25 og jeg mener å huske at @Finn Berger liker sine på rett over 30-tallet. En høyalfa-humle, som f.eks Chinook er mye rimeligere som bitterhumle(selv om typeriktigheten får seg et slag).
 
Typeriktigheten har vel uansett tatt seg en spasertur med de humlene som er oppgitt, så her er det vel fritt fram i valg av bitterhumle. Enig med de andre, kjør en billigere bitterhumle og dropp krystallmaltet, eller ihvertfall reduser det. Er du sikker på at det du vil lage skal være en pils? Ikke fordi jeg mener det er viktig å holde seg til standarder, men når det står pils tenker vi at du vil ha hjelp til å lage en pils, men ut fra oppskrifta ser det kanskje ut som du egentlig vil lage noe annet. Hva slags øl er det du ser for deg?
 
Jeg vil gjenta rådet mitt: Finn et øl med kjent oppskrift som ligner på det du ønsker deg, og ta det derfra. Jeg tror ikke det er noe særlig poeng i å flikke på denne oppskriften.
 
US-05 gjær vil nok ikke være rette gjær for en pils. Men tror vel heller ikke at det er det du vil lage med så mye humle og crystal malt.
113 i IBU er h..... bittert.
Er det en veldig bitter IPA du vil lage så kan du vel kjøre på, men som det er sagt her så finn heller en bitterhumle for tidlig tilsetting. Sparer humle og det blir mindre grums.
Uansett hva du gjør så blir du en erfaring rikere.
Men enig i at det er for mye caramalt her.
 
Sist redigert:
Gratulerer med en smart beslutning! Å lage egne oppskrifter er kanskje det lureste man kan begynne med for å forstå prosessen og hvordan øl er sammensatt.

Ønsker du å lage en tysk pilsner, bør du nok forenkle oppskriften. Du kommer veldig langt med bare pilsnermalt + en anelse syremalt (for å senke pH til 5,2-5,4). Bitterheten bør ligge i området rundt 35 IBU. Det er bittert nok i en så lys og tørr øl. Tyske humler som Perle, Tettnang og Hallertauer gir riktig aroma (tilsettes rett før kokeslutt) Som bitterhumle er Magnum mye brukt (60 minutter før kokeslutt). Gjæren er kanskje den aller viktigste. Fermentis W34/70 blir aldri feil som tørrgjær. Bruk mye gjær: 3-4 pakker. Og sist, men ikke minst: gjær på 10-11 grader.

Utkastet ditt blir altfor bittert, men om du reduserer humlemengdene på 90 og 60 minutter vil det kunne bli noe i nærheten av en APA. FG på 1013 gir ikke et søtt, men et ganske fyldig øl. Da er det greit med litt bitterhet. IBU på rundt 40-50 vil være riktigere, tror jeg.
 
Gratulerer med en smart beslutning! Å lage egne oppskrifter er kanskje det lureste man kan begynne med for å forstå prosessen og hvordan øl er sammensatt.

Ønsker du å lage en tysk pilsner, bør du nok forenkle oppskriften. Du kommer veldig langt med bare pilsnermalt + en anelse syremalt (for å senke pH til 5,2-5,4). Bitterheten bør ligge i området rundt 35 IBU. Det er bittert nok i en så lys og tørr øl. Tyske humler som Perle, Tettnang og Hallertauer gir riktig aroma (tilsettes rett før kokeslutt) Som bitterhumle er Magnum mye brukt (60 minutter før kokeslutt). Gjæren er kanskje den aller viktigste. Fermentis W34/70 blir aldri feil som tørrgjær. Bruk mye gjær: 3-4 pakker. Og sist, men ikke minst: gjær på 10-11 grader.

Utkastet ditt blir altfor bittert, men om du reduserer humlemengdene på 90 og 60 minutter vil det kunne bli noe i nærheten av en APA. FG på 1013 gir ikke et søtt, men et ganske fyldig øl. Da er det greit med litt bitterhet. IBU på rundt 40-50 vil være riktigere, tror jeg.

hehe - jeg ser brodden. Og kanskje var jeg litt brutal, @EndreN .

Å lage oppskrifter er en fin måte å lære på. Men jeg mener oppriktig at du først bør ha ha lest deg opp på grunnleggende kunnskaper i faget - og du må ha en klar ide om hva slags øl du vil lage.

Jeg laget en del håpløse oppskrifter i starten - og det tror jeg virkelig ikke jeg lærte noe særlig av. Så min anbefaling - i tillegg til den jeg har gitt - er å brygge typeriktige oppskrifter der oppskriftene blir begrunnet. Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer er en gullgruve - og så får folk gjerne komme med sine innvendinger om at dette er oppskrifter som er tilpasset amerikanske øldommeres smak.
 
hehe - jeg ser brodden. Og kanskje var jeg litt brutal, @EndreN .

Å lage oppskrifter er en fin måte å lære på. Men jeg mener oppriktig at du først bør ha ha lest deg opp på grunnleggende kunnskaper i faget - og du må ha en klar ide om hva slags øl du vil lage.

Jeg laget en del håpløse oppskrifter i starten - og det tror jeg virkelig ikke jeg lærte noe særlig av. Så min anbefaling - i tillegg til den jeg har gitt - er å brygge typeriktige oppskrifter der oppskriftene blir begrunnet. Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer er en gullgruve - og så får folk gjerne komme med sine innvendinger om at dette er oppskrifter som er tilpasset amerikanske øldommeres smak.
Oppskriften til den første pilsen jeg brygget var fra førsteopplaget av ”Fra Hånd til Munn”. (Det var mange feil i den boken – finnes vel en egen tråd om det.) Uansett, det lærte meg to ting: 1. Gå alltid gjennom oppskrifter med kritiske øyne. 2. Vær skeptisk til ansatte i bryggebutikker. De er ikke alltid eksperter. 200 gram humle i 25 liter pils er og blir for mye.
 
Oppskriften til den første pilsen jeg brygget var fra førsteopplaget av ”Fra Hånd til Munn”. (Det var mange feil i den boken – finnes vel en egen tråd om det.) Uansett, det lærte meg to ting: 1. Gå alltid gjennom oppskrifter med kritiske øyne. 2. Vær skeptisk til ansatte i bryggebutikker. De er ikke alltid eksperter. 200 gram humle i 25 liter pils er og blir for mye.

Hjertens enig på begge punkter. Men du kan ikke se på en oppskrift med kritiske øyne, eller forholde deg kritisk til velmente råd fra bryggebutikkansatte, om du ikke har kunnskaper. Det er alfa og omega.

200 gr humle til 25 liter ferdig pils er vel sånn omtrent passe, vel;)? Gitt at du bare har humle med 2% alfasyre - og det var vel omtrent det de hadde i Tyskland i gamle dager - så får du 37 IBU ut av de 200 grammene når du koker en time. Etter min mening er det litt i underkant, jeg vil gjerne opp i 45 - som var hva en nordtysk pils gjerne hadde i tidligere tider.

Selvfølgelig har du rett. Vi bruker vel helst litt mer potente humler til bitterhumle i pilsen nå. Men skal du brygge en tradisjonell oppskrift med lav-alfahumler som bitterhumle, og dessuten gjerne vil trå til med en del smaks- og aromahumle, også, blir det fort mye humle. Da hjelper det jo å vite at disse oppskriftene er sånn fordi det var den humla de hadde - og så kan vi gjøre mer fornuftige ting. Men da må man vite det der. Kunnskap, altså.

Jeg fant forøvrig etter litt kvikk kikking et par pilsoppskrifter i Ølbrygging fra hånd til munn som hadde latterlig lite humle - etter min smak:).

Men altså: Kunnskaper. Jeg mener ikke at man kan lese seg til alt. Men det skader ikke å lese seg til det man faktisk ganske enkelt kan lese seg til. Det er en god del grunnleggende innsikter man kan skaffe seg på den måten, som sparer en for ganske mange bommerter. Og jeg synes det er et greit råd å gi til folk at de bør skaffe seg de innsiktene så tidlig som mulig - og i alle fall før de begynner å eksperimentere.

Å brygge et øl på egen oppskrift er jo et eksperiment. Det betyr at du sier til deg sjøl at hvis jeg gjør sånn, vil dét skje. Men den antakelsen må bygge på kunnskap om de råvarene og den prosessen du bruker. Jo mer kunnskap du har, jo bedre sjanser har du for å lykkes - og ikke minst: for å forstå hvorfor du eventuelt ikke fikk det resultatet du ønsket.

Og så er sjølsagt den kunnskapen du skaffer deg gjennom erfaring, uhyre viktig. Jeg laget et par øl med egen oppskrift for et snaut år siden med mye Caraaroma, et krystallmalt med 400 EBC som jeg ikke hadde brukt tidligere. Jeg visste jo sånn omtrent hva jeg kunne vente meg av det maltet, og jeg hadde smakt godt øl der det var brukt. Og det blei for så vidt sånn som jeg ventet meg - det blei bare altfor mye av det:p. Så nå veit jeg noe om det maltet som jeg ikke hadde kunnet lese meg til.
 
Er selvsagt helt enig i at man bør lese seg opp før man skrider til grytene. Selv bruker jeg drøyt mye tid på studier før jeg komponerer oppskrifter. Håper ikke jeg skrev noe som kan tolkes som at jeg mener noe annet.
 
Takk for tilbakemelding, setter pris på alle som har kommet med innslag[emoji4] Om jeg da setter ned crystal malten og reduserer humle mengden til 50 g, da får jeg en IBU på 27 ca og ph på 5.6, grunn til at jeg vil prøve å få til dette er simpelt nok at jeg søker etter min smak,mitt øl osv....
Er vel bare ute etter å få vite om detta blir drikkbart eller om d er bare å skrinlegge heile oppskrifta....

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
Takk for tilbakemelding, setter pris på alle som har kommet med innslag[emoji4] Om jeg da setter ned crystal malten og reduserer humle mengden til 50 g, da får jeg en IBU på 27 ca og ph på 5.6, grunn til at jeg vil prøve å få til dette er simpelt nok at jeg søker etter min smak,mitt øl osv....
Er vel bare ute etter å få vite om detta blir drikkbart eller om d er bare å skrinlegge heile oppskrifta....

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk

Drikkbarhet er jo veldig personavhengig. Om man ønsker å eksperimentere er det mulig å dele en batch i flere deler før koking f.eks. og bruke forskjellig humle og/eller mengde humle og også forskjellig gjær. Dette kan nok hjelpe litt på veien mot å finne dine favoritter, eller i det minste ta et skritt for vitenskapen.
 
jeg søker etter min smak,mitt øl osv....
Er vel bare ute etter å få vite om detta blir drikkbart eller om d er bare å skrinlegge heile oppskrifta....
Det er nok lurt å ha en idé om hva din smak er før du starter å lage oppskrift. Hvis din smak er et veldig søtt, ekstremt bittert øl med en del tropisk frukt og sitrus samt engelske gjærestere er du et godt stykke på vei. Hvis det ikke høres ut som din smak ville jeg skrinlagt denne oppskrifta og starta i andre enden. Finn ut hva du vil det skal smake, lukte og føles som, og så prøver du å finne ut hvordan du kommer dit.

Som @Finn Berger var inne på er kunnskap uvurderlig når du skal finne ut av sånt. Hvis du spiser en nydelig middag på en restaurant er det ganske umulig å gjenskape den på eget kjøkken hvis du ikke veit noe om hvordan råvarer og prosesser spiller sammen. Særlig når du ikke engang veit hva det er laga av, annet enn "kjøtt, grønnsaker og krydder". Det er omtrent det vi får oppgitt på øl vi smaker. Humle, malt og gjær. For å finne ut mer må vi ha kunnskap og erfaring. Erfaring får vi gjennom prøving, men den blir blind uten kunnskap som styrer prøvinga. Boka "brewing classic styles" har blitt anbefalt. Jeg vil legge til "designing great beers". Les bøkene, og ta deg en tur på polet. Smak noen øl og finn ut hva du liker. Prøv å sette ord på det du nå kaller "din smak". Så kan du prøve å lage en oppskrift. Da har du et mål å sikte mot.
 
Takk for tilbakemelding, setter pris på alle som har kommet med innslag[emoji4] Om jeg da setter ned crystal malten og reduserer humle mengden til 50 g, da får jeg en IBU på 27 ca og ph på 5.6, grunn til at jeg vil prøve å få til dette er simpelt nok at jeg søker etter min smak,mitt øl osv....
Er vel bare ute etter å få vite om detta blir drikkbart eller om d er bare å skrinlegge heile oppskrifta....

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk

Har du brygget sett tidligere? Det er jo mye å lære av det - i alle fall hvis du har kjøpt sett der oppskrifta er tilgjengelig.

Du har sikkert noen øl - butikk- eller poløl - som du liker. Jeg ville si at nøkkelen til "din smak" er å finne der - og så kan du leite etter oppskrift, eller få hjelp her til å finne noe. (Da jeg begynte å brygge, hadde jeg Kinns Vestkyst som klar favoritt, og Kinn er av de bryggeriene som ikke er kjipe med oppskriftene sine. Så det første ordentlige ølet mitt var Vestkyst - og akkurat nå sitter jeg og pønsker på en ny batch med den; for n'te gang:).)

Jeg tror jeg ville lagt meg på litt mer bitterhet i det ølet, særlig hvis du fremdeles har ganske mye krystallmalt. Sikt mot 40, tenker jeg.
 
Har du brygget sett tidligere? Det er jo mye å lære av det - i alle fall hvis du har kjøpt sett der oppskrifta er tilgjengelig.

Du har sikkert noen øl - butikk- eller poløl - som du liker. Jeg ville si at nøkkelen til "din smak" er å finne der - og så kan du leite etter oppskrift, eller få hjelp her til å finne noe. (Da jeg begynte å brygge, hadde jeg Kinns Vestkyst som klar favoritt, og Kinn er av de bryggeriene som ikke er kjipe med oppskriftene sine. Så det første ordentlige ølet mitt var Vestkyst - og akkurat nå sitter jeg og pønsker på en ny batch med den; for n'te gang:).)

Jeg tror jeg ville lagt meg på litt mer bitterhet i det ølet, særlig hvis du fremdeles har ganske mye krystallmalt. Sikt mot 40, tenker jeg.
Ja har brygga noen sett ja, min favoritt må være monkey brew plato ale, en smule bitter men ellers en god øl, men hadde jeg hatt oppskrifta på aass fatøl så hadde jeg brygga den[emoji4] men fant ut at jeg måtte droppe krystalmalten på dette brygget


Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
Ja har brygga noen sett ja, min favoritt må være monkey brew plato ale, en smule bitter men ellers en god øl, men hadde jeg hatt oppskrifta på aass fatøl så hadde jeg brygga den[emoji4] men fant ut at jeg måtte droppe krystalmalten på dette brygget

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk

En American Pale Ale og en pils, altså - og du vil ikke ha det særlig bittert, skjønner jeg. Da skal du kanskje ikke legge den du brygger nå, opp på 40 IBU, heller. (Plato pale har 36, står det.)

Ingen av de oppskriftene er tilgjengelige, men det er plenty av gode oppskrifter på disse to øltypene. Jeg har ikke drukket noen av de to du nevner, så jeg skal ikke foreslå noe - men kanskje andre kan si noe om hva som kan ligne?
 
Tilbake
Topp