Noe forslag hvor mye?Du har veldig mye bitterhumle der. Jeg ville kuttet kraftig ned på den, og heller brukt den i seine tilsetninger. Jeg ville kuttet ned på krystallmaltet, også. Det der blir litt søtt, vil jeg tro.
..For det første så bør du bruke andre humler som bitterhumle. Det der er fine (og dyre) aromahumler med lite alfasyre, og det er helt bortkastet å bruke dem på denne måten. For det andre mangler jeg litt data her (Volum, OG, IBU osv) - og noe om hvordan du har tenkt/hva slags øl du vil ha. Det er liten vits i at jeg lager en oppskrift for deg etter mitt hode.
Jeg ville funnet en god oppskrift på et øl som likner på det du ønsker deg. Jeg tror du skal vente litt med å lage egne oppskrifter, skal jeg være ærlig. Når du skal lage en oppskrift, må du for det første ha en klar ide om hva det er du ønsker å få til, og du må ha erfaring med hvordan valg av råvarer og prosess påvirker det ferdige ølet. Det tar litt tid å bygge opp den erfaringen.
Gratulerer med en smart beslutning! Å lage egne oppskrifter er kanskje det lureste man kan begynne med for å forstå prosessen og hvordan øl er sammensatt.
Ønsker du å lage en tysk pilsner, bør du nok forenkle oppskriften. Du kommer veldig langt med bare pilsnermalt + en anelse syremalt (for å senke pH til 5,2-5,4). Bitterheten bør ligge i området rundt 35 IBU. Det er bittert nok i en så lys og tørr øl. Tyske humler som Perle, Tettnang og Hallertauer gir riktig aroma (tilsettes rett før kokeslutt) Som bitterhumle er Magnum mye brukt (60 minutter før kokeslutt). Gjæren er kanskje den aller viktigste. Fermentis W34/70 blir aldri feil som tørrgjær. Bruk mye gjær: 3-4 pakker. Og sist, men ikke minst: gjær på 10-11 grader.
Utkastet ditt blir altfor bittert, men om du reduserer humlemengdene på 90 og 60 minutter vil det kunne bli noe i nærheten av en APA. FG på 1013 gir ikke et søtt, men et ganske fyldig øl. Da er det greit med litt bitterhet. IBU på rundt 40-50 vil være riktigere, tror jeg.
Oppskriften til den første pilsen jeg brygget var fra førsteopplaget av ”Fra Hånd til Munn”. (Det var mange feil i den boken – finnes vel en egen tråd om det.) Uansett, det lærte meg to ting: 1. Gå alltid gjennom oppskrifter med kritiske øyne. 2. Vær skeptisk til ansatte i bryggebutikker. De er ikke alltid eksperter. 200 gram humle i 25 liter pils er og blir for mye.hehe - jeg ser brodden. Og kanskje var jeg litt brutal, @EndreN .
Å lage oppskrifter er en fin måte å lære på. Men jeg mener oppriktig at du først bør ha ha lest deg opp på grunnleggende kunnskaper i faget - og du må ha en klar ide om hva slags øl du vil lage.
Jeg laget en del håpløse oppskrifter i starten - og det tror jeg virkelig ikke jeg lærte noe særlig av. Så min anbefaling - i tillegg til den jeg har gitt - er å brygge typeriktige oppskrifter der oppskriftene blir begrunnet. Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer er en gullgruve - og så får folk gjerne komme med sine innvendinger om at dette er oppskrifter som er tilpasset amerikanske øldommeres smak.
Oppskriften til den første pilsen jeg brygget var fra førsteopplaget av ”Fra Hånd til Munn”. (Det var mange feil i den boken – finnes vel en egen tråd om det.) Uansett, det lærte meg to ting: 1. Gå alltid gjennom oppskrifter med kritiske øyne. 2. Vær skeptisk til ansatte i bryggebutikker. De er ikke alltid eksperter. 200 gram humle i 25 liter pils er og blir for mye.
Takk for tilbakemelding, setter pris på alle som har kommet med innslag[emoji4] Om jeg da setter ned crystal malten og reduserer humle mengden til 50 g, da får jeg en IBU på 27 ca og ph på 5.6, grunn til at jeg vil prøve å få til dette er simpelt nok at jeg søker etter min smak,mitt øl osv....
Er vel bare ute etter å få vite om detta blir drikkbart eller om d er bare å skrinlegge heile oppskrifta....
Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
jeg søker etter min smak,mitt øl osv....
Det er nok lurt å ha en idé om hva din smak er før du starter å lage oppskrift. Hvis din smak er et veldig søtt, ekstremt bittert øl med en del tropisk frukt og sitrus samt engelske gjærestere er du et godt stykke på vei. Hvis det ikke høres ut som din smak ville jeg skrinlagt denne oppskrifta og starta i andre enden. Finn ut hva du vil det skal smake, lukte og føles som, og så prøver du å finne ut hvordan du kommer dit.Er vel bare ute etter å få vite om detta blir drikkbart eller om d er bare å skrinlegge heile oppskrifta....
Takk for tilbakemelding, setter pris på alle som har kommet med innslag[emoji4] Om jeg da setter ned crystal malten og reduserer humle mengden til 50 g, da får jeg en IBU på 27 ca og ph på 5.6, grunn til at jeg vil prøve å få til dette er simpelt nok at jeg søker etter min smak,mitt øl osv....
Er vel bare ute etter å få vite om detta blir drikkbart eller om d er bare å skrinlegge heile oppskrifta....
Ja har brygga noen sett ja, min favoritt må være monkey brew plato ale, en smule bitter men ellers en god øl, men hadde jeg hatt oppskrifta på aass fatøl så hadde jeg brygga den[emoji4] men fant ut at jeg måtte droppe krystalmalten på dette bryggetHar du brygget sett tidligere? Det er jo mye å lære av det - i alle fall hvis du har kjøpt sett der oppskrifta er tilgjengelig.
Du har sikkert noen øl - butikk- eller poløl - som du liker. Jeg ville si at nøkkelen til "din smak" er å finne der - og så kan du leite etter oppskrift, eller få hjelp her til å finne noe. (Da jeg begynte å brygge, hadde jeg Kinns Vestkyst som klar favoritt, og Kinn er av de bryggeriene som ikke er kjipe med oppskriftene sine. Så det første ordentlige ølet mitt var Vestkyst - og akkurat nå sitter jeg og pønsker på en ny batch med den; for n'te gang.)
Jeg tror jeg ville lagt meg på litt mer bitterhet i det ølet, særlig hvis du fremdeles har ganske mye krystallmalt. Sikt mot 40, tenker jeg.
Ja har brygga noen sett ja, min favoritt må være monkey brew plato ale, en smule bitter men ellers en god øl, men hadde jeg hatt oppskrifta på aass fatøl så hadde jeg brygga den[emoji4] men fant ut at jeg måtte droppe krystalmalten på dette brygget