Cider - Beergun. Hvor ble kullsyren av?

urkis

Norbrygg-medlem
Etter over 100 batcher med øl var det på tide å prøve cider. Jeg gjorde det enkelt, kjøpte et sett med pærecider fra Mangrove Jacks. Gjæringen forløp normalt og jeg tappet etterhvert cideren over på et corneliusfat for karbonering. Satte trykket til 1,5 bar og i kjøleskap på ca 4-5 grader.
Etter 10-11 dager tappet jeg et testglass som smakt bra og hadde godt, sprudlende kullsyreinnhold. Glad og fornøyd koblet jeg opp Beergun'en og fylte cideren på flaske. Det skummet en del, så jeg måtte fylle flaskene opp til skuldrene, vente litt og fylle opp. Korket umiddelbart hver flaske.
Alt vel så langt.
Så etter et par dager måtte jeg jo ha en smaksprøve. Stor var skuffelsen da cideren var helt flat! Null kullsyre! Ok, tenkte at det var dårlig kork og tok en til, men samme resultat.
Hva kan ha skjedd? Er det noe jeg har misset her? Er det forskjell på fatkarbonering av øl og cider? Noen tanker? Flat cider er ikke noe stas...
 
Høyere karboneringsnivå enn øl har vel betydning. Mottrykksfyllte cider i går. Drøyt 2 bar. Funka uten problemer.
 
Blichmann oppgir 12 psi (drøyt 0,8 bar som en øvre grense) for karboneringstrykk. Regner med at det er ved kjøleskapstemperatur. Så du har nok overkarbonert cideren, ja. En mottrykksfyller er tingen.
 
Blir spennende å se cideren som jeg bokset og beergunnet når jeg testet can seameren. Den var karbonert på rett over 2 bar på ca 3-4 grader og meget fizzy. Men skummet mye når jeg brukte beergun så spent på hvor mye karbonering som er med.

Har testet denne cideren over lengre tid og de som ville ha cider ble først fornøyd når karbonering ble så høy. Ikke så mye skum i glasset egentlig men mye bobler i cideren
 
Lite protein og bitterhet i cider, vettu. Da blir det ikke holbart skum. Samme fenomenet i brus: masse karbonering og null skum.
 
Blichmann oppgir 12 psi (drøyt 0,8 bar som en øvre grense) for karboneringstrykk. Regner med at det er ved kjøleskapstemperatur. Så du har nok overkarbonert cideren, ja. En mottrykksfyller er tingen.

Da får jeg vurdere mottrykksfyller... Er da rom for en julegave til seg selv!
 
Tilbake
Topp