Tapping fra fat og for mye skum

Skal bytte regulator og slanger utpå nyåret. Får se om det ordner seg. Fryktelig irriterende med flatt øl og 50% skum i glasset.

Det høres jo ikke riktig ut. Egentlig hvis trykk og temperatur er korrekt, og slangelengde/dim er korrekt ut fra teperatur, så skal det jo bare være å kjøre på.

"bare".. Det er jo som noen potensielle feilkilder i et fat-oppsett.
 
Man kan skjære tenner i søvne av mindre! Kegerator som ikke funger som man vil er vel noe av det mest irriterende jeg har opplevd. Heldigvisk pleier det meste å ordne seg med litt feilsøking.
 
Regner med at du har kontroll på rens av slanger, men bare så det er nevnt så blir det lett turbulens, og tilhørende skum, inni der om de ikke er helt glatte inni.
 
Skal vel en del til for at slangen er synderen, hvis det kommer noe gunk i den, som først har klart å komme seg forbi ball-locken så havner det vel fort i krana. Jeg har hatt fatoppsett i 4-5år? og aldri vasket en eneste slange, men kun byttet en gang.
 
Har ikke fristet skjebnen med å teste det ut, men jeg regner med at det vil danne seg belegg inni slangene, og eventuell ølstein. For noen år siden fikk jeg mere og mer skum, som forsvant da jeg byttet slanger. Min teori var enten belegg, eller feil vaskemiddel som hadde etset på glattheten.
 
Jeg bruker nå det som fulgte med keg king kjøleskapet. Kommer til å oppgradere til en Hiwi regulator med 3 utganger, og nye slanger både til trykk, og nye ølslanger. Den enkle regulatoren som står der nå er bare en utgang på, så er det T ledd for å få trykk på 3 fat. Er ikke optimalt. Tenker å bruke denne til å ha med på tur, og til å karbonere fat som står til modning.
 
Jeg bruker nå det som fulgte med keg king kjøleskapet. Kommer til å oppgradere til en Hiwi regulator med 3 utganger, og nye slanger både til trykk, og nye ølslanger. Den enkle regulatoren som står der nå er bare en utgang på, så er det T ledd for å få trykk på 3 fat. Er ikke optimalt. Tenker å bruke denne til å ha med på tur, og til å karbonere fat som står til modning.

Kjøp deg heller en sekundærregulator. I steden for å klemme tre gasslinjer inn i skapet, så kan du ha en inn, og så justerer du på sekundæren.
 
Kan slenge inn mine erfaringer. Har brukt picnic slange på fatene i et par år. Så lenge jeg har hatt fat. Det har fungert helt fint med 1 bars trykk og ingen skumproblemer. Kjøpte perlick kraner her i høst. Koblet først opp med for tykke slanger da ble det for stor fart på fyllingen og mye skum. Kjøpte så john guest koblinger og tynn slange 3/16 pex. Samme type som var på picnik slangen. Så det burde fungere greit. Men nei bare skum. Har to kraner i drift. Den første med 2 m slange. Prøvde fat nr to med resten v slangen 7 meter. Masse skum da også. Lot det stå et par dager. Voila alle problemer borte. Så det fungerer med 1 bar, og to meter tynn 3/16 slange. Må bare la det stå en stund med øl og trykk slangene så alt får stabilisert seg.
 
Tilbake
Topp