Asrtringens, pH og temperatur .

Ett eller annet sted i prosessen tippes pH over kanten. Utskylling kanskje..
Det er det jeg TROR :) Når jeg har målt litt så håper jeg at jeg VET.
Remediene for forebygging får komme etterpå.
Skal eksperimentere litt med syre, erfaringen får jeg sikkert bruk for etterhvert.

Jeg har fundert litt på sammenhengen med at vi sluttet å kaldkrasje ned til null og bismaken.
Finner noe om dette ved nettsøk, men ikke sett noe definitivt ennå.
Er for det meste BIAB bryggene som opplever dette problemet.

Siden du nevner utskylling; snakker vi da om kontinuerlig skylling/fly sparging? I så fall kan det jo hende at problemet løses enkelt ved at du går over til batch sparging. (Som jeg tror kanskje gir et ørlite hakk i kvalitet over kontinuerlig skylling.)
 
Kontinuerlig skylling med pumpe på disse anleggene.
Litt vanskelig å måle SG fra malten under maltkurven, mulig man kan se om SG slutter å stige, kanskje.
Men det blir ikke målt med Europris flytedupp i alle fulle fall, må nesten prøve å se hva som skjer med pH side om side med SG-måling.

Disse kompaktanleggene er kjekke til bryg på ett corneliusfat i gangen, og dersom man er obs på hvor smådjevlene er begravet så kan man unngå de. Tror jeg :)

Vi har planer om å size opp og da blir erfaringene så langt tatt med i spesifikasjonene på nytt anlegg.
 
Som Steinar sier, mål gravity helt på slutten av skyllingen, den bør være over 1.010... leste en plass at så lenge SG er over 1.010 eller pH er under 6.0 så er man ok. Altså at man kan skylle til 1.005 sålenge pH er under 6. Hos meg er SG ca. 1.014 og pH veldig nært 6.0 (5.8-5.9) men her går det helt greit. Og ellers helt enig enkelheten og oversikten er helt klart fordelen med kontinuerlig skylling :)
 
Jeg brygger på Grainfather nå. Jeg brygget en lys belgisk, uten å gjøre noe med vannet. Den smakte ikke bra og jeg tror det var pga skyllingen, for jeg har brygget samme øl før uten vanntilsetninger, men da med batch sparging.

Brygget ølet igjen nylig, men da justerte jeg pH i mesk, samt pH på skyllevann. Har ikke samme bismak nå som sist.
Jeg har den formening at batch sparging gjerne er det beste. Da slipper man problemet med lav SG og høy pH som man får med skylling slik som på disse alt-i-ett maskinene
 
Jeg brygger på Grainfather nå. Jeg brygget en lys belgisk, uten å gjøre noe med vannet. Den smakte ikke bra og jeg tror det var pga skyllingen, for jeg har brygget samme øl før uten vanntilsetninger, men da med batch sparging.

Brygget ølet igjen nylig, men da justerte jeg pH i mesk, samt pH på skyllevann. Har ikke samme bismak nå som sist.
Jeg har den formening at batch sparging gjerne er det beste. Da slipper man problemet med lav SG og høy pH som man får med skylling slik som på disse alt-i-ett maskinene

Hjertens enig. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk stresser med kontinuerlig skylling. Forskjellen i effektivitet har heller liten betydning - den er ikke så stor - og batch sparging er så utrolig enkelt og greit, og problemfritt. Jeg har drevet med begge deler, og kan ikke se at jeg noen gang kommer til å gå tilbake til kontinuerlig skylling. Jeg tror til og med at ølet blir bedre - men her er det snakk om tro, for ordens skyld.
 
Hjertens enig. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk stresser med kontinuerlig skylling. Forskjellen i effektivitet har heller liten betydning - den er ikke så stor - og batch sparging er så utrolig enkelt og greit, og problemfritt. Jeg har drevet med begge deler, og kan ikke se at jeg noen gang kommer til å gå tilbake til kontinuerlig skylling. Jeg tror til og med at ølet blir bedre - men her er det snakk om tro, for ordens skyld.

kontinuerlig skylling er ikke stress for meg, det går av seg selv, med batch sparging blir det mere vann lemping men det skal brukes mere siden det har mere fordeler enn ulemper for ølet (har god plass til begge deler)
Så noen hører da etter :)
Godt nytt år.
 
Jeg brygger på Grainfather nå. Jeg brygget en lys belgisk, uten å gjøre noe med vannet. Den smakte ikke bra og jeg tror det var pga skyllingen, for jeg har brygget samme øl før uten vanntilsetninger, men da med batch sparging.

Brygget ølet igjen nylig, men da justerte jeg pH i mesk, samt pH på skyllevann. Har ikke samme bismak nå som sist.
Jeg har den formening at batch sparging gjerne er det beste. Da slipper man problemet med lav SG og høy pH som man får med skylling slik som på disse alt-i-ett maskinene
Hvordan gjør du dette på GFen? Mesker du veldig tynt og lar maltrøret renne av seg før du pumper vørter opp til toppen av røret igjen? Jeg trodde batch sparge var en metode som passet best for de som bruker separat meskekar og kokekjele?
 
Hvordan gjør du dette på GFen? Mesker du veldig tynt og lar maltrøret renne av seg før du pumper vørter opp til toppen av røret igjen? Ved batch sparge tilsetter men vel ikke nytt vann, eller er jeg helt på jordet?
Du tenker vel på no-sparge no..
Har ikkje GF, men maskin med likt prinsipp.. På batch-sparge har eg bere latt maltrøret stå i, for så å tappe ut x-liter via krana ned i ein annan beholder. tilført x-nye liter i maskina, sirkulert/rørt litt, tappa ut, nye x liter osv... slå tilbake alt i kjelen etterpå for kok..
 
Du tenker vel på no-sparge no..
Har ikkje GF, men maskin med likt prinsipp.. På batch-sparge har eg bere latt maltrøret stå i, for så å tappe ut x-liter via krana ned i ein annan beholder. tilført x-nye liter i maskina, sirkulert/rørt litt, tappa ut, nye x liter osv... slå tilbake alt i kjelen etterpå for kok..
Ja, jeg redigerte innlegget, for jeg tenkte jo egentlig ikke på no-sparge. Batch sparge slik jeg forstår det er å la mesken renne av seg‚ og overfører førstevørteren til et kokekar. Så skyller man det som er igjen med nytt vann og resirkulerer det noen ganger. På en kompaktbrygger som GF blir jo det ganske tungvint og tidkrevende? Siden man må pumpe ut førstevørteren til et separat kar – og så tømme tilbake til slutt. Siden man resirkulerer kan vel nesten ikke øke temperaturen heller, slik man ville gjort med kontinuerlig skylling.
 
Sist redigert:
Ja, jeg redigerte innlegget, for jeg tenkte jo egentlig ikke på no-sparge. Batch sparge slik jeg forstår det er å la mesken renne av seg‚ og overfører førstevørteren til et kokekar. Så skyller man det som er igjen med nytt vann og resirkulerer det noen ganger. På en kompaktbrygger som GF blir jo det ganske tungvint? Siden man må pumpe ut førstevørteren til et separat kar – og så tømme tilbake til slutt.
Ah, ja. Eg synst det var litt tungvindt med ei slik maskin ja. Samtidig får eg heilt ikkje til skikkelig kontinuerlig skylling. Har derfor gått over til nosparge. Då gjer eg slik du skisserte først.
 
Ah, ja. Eg synst det var litt tungvindt med ei slik maskin ja. Samtidig får eg heilt ikkje til skikkelig kontinuerlig skylling. Har derfor gått over til nosparge. Då gjer eg slik du skisserte først.
Ja, jeg kan se at batchsparge fungerer i et system med flere kjeler (eller kjøleboks), men i en kompaktbrygger er det lite hensiktsmessig. Da ble jeg bittelitt klokere ;-)
 
Hvordan gjør du dette på GFen? Mesker du veldig tynt og lar maltrøret renne av seg før du pumper vørter opp til toppen av røret igjen? Jeg trodde batch sparge var en metode som passet best for de som bruker separat meskekar og kokekjele?
Jeg bruker GFen normalt, slik alle andre bruker den. Tidligere brukte jeg 3-kjelers oppsett, men grunnet plass og mye styr gikk jeg over til GF, før jeg var helt bevisst på problemet rundt kontinuerlig skylling Vs partiskylling. Jeg prøver nå å komme rundt det problemet ved å justere vannet (bruke syre i skyllevannet for å få det ned til en pH på 6). Jeg har tidligere prøvd å bruke GF kun som meskekar som en del i et 3-kjelers oppsett. Da kunne jeg batch-sparge i GF siden jeg overførte vørter til egen kokekjel. Det er ikke umulig jeg går tilbake til dette igjen når jeg har bedre mulighet til det. De beste ølene lagde jeg med kjøleboks og kokekjel (=batch sparge)
 
Interessant, Ser det er flere som sier de får bedre øl med partiskylling.
Kan ikke fri meg fra tanken om hvorfor..
 
Det går nok mest på det at man ikke renser ut maltet like godt som ved kontinuerlig skylling, og da har igjen mer bufferkapasitet.
 
Interessant, Ser det er flere som sier de får bedre øl med partiskylling.
Kan ikke fri meg fra tanken om hvorfor..

Det må ha å gjøre med at du ikke får den tynne vørteren med lav pH som du får til slutt når du skyller. Den er prisen for den høyere effektiviteten du får.

Men jeg sa at jeg tror jeg får bedre øl med partiskylling:). Den mulige forskjellen er antakelig heller liten - så lenge vi ikke snakker om kontnuerlig skylling som drives til det ytterste, da.

Jeg prøvde meg litt med no sparge ei tid, men klarte ikke å oppfatte at det ga meg noe bedre øl enn jeg fikk med partiskylling. Så da trakk jeg den konklusjonen at om no sparge gir en klar kvalitetsgevinst sammenlignet med kontinuerlig skylling, så gir antakelig partiskylling det, også.

Ellers er det først og fremst praktiske hensyn som gjør at jeg kjører partiskylling. Med mitt oppsett er det ganske mye mindre pes. Og det er tryggere, med tanke på mulig tanninekstraksjon.
 
Tilbake
Topp