Gammelt brød som råstoff i øl

eller det vil si det gjærer vel ikke på samme måte som øl
Det er vel riktig å annta at det er litt sukker tilgjengelig for gjæren så den kan produsere CO2 så brødet hever
og ja det er små mengder alkohol i brød
 
Klønete formulert, det gjærer på samme måte, men ikke i samme grad
så mye alkohol er det vel ikke i brøddeigen
 
"Jailhouse Hooch"
Brødrester, frukt og vann som gjærer i en plastpose under madrassen. Blir sikkert en sikker hit hos hipsterne bare det er dyrt nok

Angående bygging med brød som du vet hva inneholder (hjemmebakt uten fett) burde jo det funke fint. Hvis du betrakter helt tørt brød som umaltet hvete burde du vel treffe ganske bra på utbytteberegninger?
 
Min gamle far går på butikken og tømmer brødskjæremaskinen for skalker han gir til duene i parken. Fuglene skal vel ikke ha loff, så å ta det til brygging er vel et godt alternativ.
 
Da er meskingen unnagjort. Traff OG perfekt, så det var godt med tilgjengelig stivelse i brødet. Meskedagen forløp uten dramatikk. Brukte litt mer meskevann – og tilsvarende mindre skyllevann. Effektiviteten var 78 %, som er noe lavere enn jeg vanligvis får. Satt til gjæring med WLP590 (diastaticus) – det blir spennende å se hvor dette ender.

IMG_0873.jpg IMG_0874.jpg
 
Da er meskingen unnagjort. Traff OG perfekt, så det var godt med tilgjengelig stivelse i brødet. Meskedagen forløp uten dramatikk. Brukte litt mer meskevann – og tilsvarende mindre skyllevann. Effektiviteten var 78 %, som er noe lavere enn jeg vanligvis får. Satt til gjæring med WLP590 (diastaticus) – det blir spennende å se hvor dette ender.

Vis vedlegget 39577 Vis vedlegget 39578

Hva var utbyttet fra brødet? Iom at du sa du traff OG men hadde lavere utbytte enn vanlig?
 
Satte PPG til 30

Imponerende høy ppg til å være utgjæret brøddeig.

Brødgjær (Idun blå) er ellers i stand til å gjære ut vørter, (brukes ofte i stjørdalsøl) og skulle vel kunne klare å gjære ut en brøddeig også. Men en brøddeig rekker kanskje ikke å gjære helt ut før den blir stekt?
 
Tilbake
Topp