Erstatning for Pale chocolate?

Finst det nokon grei erstatning til pale chocolate til bruk i ein Dark Mild?
Lokal forhandler har choco wheat, kan det fungere istedenfor?
 
Finst det nokon grei erstatning til pale chocolate til bruk i ein Dark Mild?
Lokal forhandler har choco wheat, kan det fungere istedenfor?
Jeg tror sjoko-hvete er hakket råere enn blek sjoko. Jeg bruker sistnevnte en god del, og den gjør ikke så mye av seg om den brukes edruelig.
 
Finst det nokon grei erstatning til pale chocolate til bruk i ein Dark Mild?
Lokal forhandler har choco wheat, kan det fungere istedenfor?

Ja; det gir godt med farge, men lite bitterhet, og har ikke så kraftig smak, heller. Du kan tenke på det som Carafa Special - og CSp kan godt erstatte pale sjoko.

Forskjellene mellom disse høyt røstede typene er mer farge enn smak. Og så forskjell i bitterhet, særlig mellom hvete og avskallet bygg på den ene sida, og bygg med skall på den andre.
 
Det finnes noen ”grain substitution charts” på nettet. Der er Weyermann sin Carafa Special 1 satt opp som erstatning for Pale Chocolate. Det virker plausibelt.

Lenge siden jeg har brukt sjoko hvete, men jeg husker den som stram og besk (brukte sikkert for mye). I en Dark Mild (notorisk vanskelig øl å brygge) må du være varsom med så sterkt røstede malt.

Malt Substitution Chart
 
Lenge siden jeg har brukt sjoko hvete, men jeg husker den som stram og besk (brukte sikkert for mye). I en Dark Mild (notorisk vanskelig øl å brygge) må du være varsom med så sterkt røstede malt.

Malt Substitution Chart

Ja det er akkurat det eg er redd for..

Har lest Gahr sin artikkel og har lyst å prøve. Om du har fleire tips til å få til stilen vil eg gjerne høre :)
 
Pale choko gir faktisk et mindre brent/kullsvart bidrag enn de som er noen hundre poeng lengre opp på skalaen, og mer smak, selv om alle er godt røstede. Jeg ser for meg at dette maltet er "the final frontier" før alt bare blir "svart", liksom.
 
Pale choko gir faktisk et mindre brent/kullsvart bidrag enn de som er noen hundre poeng lengre opp på skalaen, og mer smak, selv om alle er godt røstede. Jeg ser for meg at dette maltet er "the final frontier" før alt bare blir "svart", liksom.

Helt enig. Jeg tror jeg formulerte meg klønete ovenfor. For sikkerhets skyld: Det jeg mener er riktig, er at de tre carafa special-typene faktisk bare varierer i farge, og lite i smak (mener at Wyermann har bekreftet det), og at sjoko hvete er sammenlignbart med dem. Carafa special kan så igjen i smak sammenlignes med pale sjoko. Går du opp på dark sjoko, og de variantene av røstet bygg og svart malt som vi har tilgang på, så er beskrivelsen din veldig presis.

Korriger meg hvis jeg surrer her.
 
Helt enig. Jeg tror jeg formulerte meg klønete ovenfor. For sikkerhets skyld: Det jeg mener er riktig, er at de tre carafa special-typene faktisk bare varierer i farge, og lite i smak (mener at Wyermann har bekreftet det), og at sjoko hvete er sammenlignbart med dem. Carafa special kan så igjen i smak sammenlignes med pale sjoko. Går du opp på dark sjoko, og de variantene av røstet bygg og svart malt som vi har tilgang på, så er beskrivelsen din veldig presis.

Korriger meg hvis jeg surrer her.

Jeg synes jo Pale Choko har merkbart mindre "svart" enn carafaene, man får jo kaffe av begge, men også noe "mer" av pale chhokoen synes jeg siden den ikke er like røstet som carafaene.
 
Ja det er akkurat det eg er redd for..

Har lest Gahr sin artikkel og har lyst å prøve. Om du har fleire tips til å få til stilen vil eg gjerne høre :)

Oppskriften til Gahr er bankers, det er en fantastisk oppskrift, og det er et helt uproblematisk øl å brygge. Her er min tilpasning til mitt bryggeri. Den er basert på 85% meskeeffektivitet, og 72% utgjæring med wyeast 1318. Fikk OG 1.036 og FG 1.010. ABV blir da 3,4%. Jeg meska på 66 + 72 grader + utmesk. Humling i wp trenger du ikke stresse med, men det fungerte fint. (Gjorde det vel mest fordi jeg har vært litt opptatt av å eksperimentere med det.) Jeg justerte med like deler klorid og sulfat, og ølet blei godt - men det er nok "riktigere" å bruke mest klorid. Gjæres som Gahr beskriver.

Malt til 25 liter øl
3.00 kg Maris Otter
0,29 kg Dark Crystal
0,24 kg Amber
0,24 kg Caramunich III
0,12 kg Pale Choco
0,055 kg Black malt
Humle
15 gr Target @ 60
20 gr Fuggles @ 15
20 gr Fuggles @ 10 min WP @ 85
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
 
Jeg synes jo Pale Choko har merkbart mindre "svart" enn carafaene, man får jo kaffe av begge, men også noe "mer" av pale chhokoen synes jeg siden den ikke er like røstet som carafaene.

Dette er en sånn sak der jeg er tilbøyelig til å stole på dine erfaringer;).
 
Takk for innspela. Hørest ut som konklusjonen er at det ikkje er noken fullgod erstatning. Men gir det ett forsøk fordiom då eg ikkje får tak i pale choco tidsnok.

Oppskrifta blir då slik:
056c4f9cad5006e3b72de39489916a42.jpg
 
Oppskriften til Gahr er bankers, det er en fantastisk oppskrift, og det er et helt uproblematisk øl å brygge. Her er min tilpasning til mitt bryggeri. Den er basert på 85% meskeeffektivitet, og 72% utgjæring med wyeast 1318. Fikk OG 1.036 og FG 1.010. ABV blir da 3,4%. Jeg meska på 66 + 72 grader + utmesk. Humling i wp trenger du ikke stresse med, men det fungerte fint. (Gjorde det vel mest fordi jeg har vært litt opptatt av å eksperimentere med det.) Jeg justerte med like deler klorid og sulfat, og ølet blei godt - men det er nok "riktigere" å bruke mest klorid. Gjæres som Gahr beskriver.

Malt til 25 liter øl
3.00 kg Maris Otter
0,29 kg Dark Crystal
0,24 kg Amber
0,24 kg Caramunich III
0,12 kg Pale Choco
0,055 kg Black malt
Humle
15 gr Target @ 60
20 gr Fuggles @ 15
20 gr Fuggles @ 10 min WP @ 85
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Må bare bekrefte at oppskrifta til Gahr er helt topp. Brygget etter den for tredje gang på søndag.
 
Tilbake
Topp