Carapils/caramel pils, ett fett?

I utgangspunktet ser det ikke ut som samme malt. Carapils er egentlig ikke et caramel malt ifølge produsent (briess) ,men heller et dekstrin malt. Caramel pils fra Best er utfra hva jeg kan se et caramel malt. Tror Weyermann har et malt de kaller Carafoam som er temmelig likt Carapils...
 
Jeg er ganske sikker på at Cara Pils fra Best Bestmalz også er det man kan kalle dextrinemalt
 
Sikkert ikke himmel og hav imellom,men et caramel malt vil gi et tydelig smaksbidrag hvis brukt i høyere kvantum kontra et rent dekstrin malt..
 
Nei,det er det faktisk ikke..

Bryggselv påstår i alle fall det:
Carapils 5/2.4

Et svært lyst karamellmalt fra tyske Bestmalz. Også kjent som dextrin-malt.

Scott Janish gjorde et eksperiment med dekstrinmalt (Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish). Han fant at det hadde liten effect. Briess påstår at dekstrinene i deres dekstrinmalt er omdannet, slik at det ikke brytes ned av amylasen i mesken, men det ser heller tvilsomt ut.

Jeg har aldri merket noen effekt av det, og tror ikke det er noe poeng i å bruke det.
 
Bryggselv påstår i alle fall det:
Carapils 5/2.4

Et svært lyst karamellmalt fra tyske Bestmalz. Også kjent som dextrin-malt.

Scott Janish gjorde et eksperiment med dekstrinmalt (Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish). Han fant at det hadde liten effect. Briess påstår at dekstrinene i deres dekstrinmalt er omdannet, slik at det ikke brytes ned av amylasen i mesken, men det ser heller tvilsomt ut.

Jeg har aldri merket noen effekt av det, og tror ikke det er noe poeng i å bruke det.
Fryktelig dårlig å ikke finne kilden jeg har det fra her nå,men mener bestemt å ha lest at dekstrin malt absolutt ikke er et caramel malt. Carapils har jeg brukt mye, å det gir ikke smak,men absolutt munnfølelse og skum. Bestmalz skriver deres caramel pils gir en distinkt smak, og det bekrefter det litt for meg. ;)
 
Fryktelig dårlig å ikke finne kilden jeg har det fra her nå,men mener bestemt å ha lest at dekstrin malt absolutt ikke er et caramel malt. Carapils har jeg brukt mye, å det gir ikke smak,men absolutt munnfølelse og skum. Bestmalz skriver deres caramel pils gir en distinkt smak, og det bekrefter det litt for meg. ;)

Denne, kanskje: Dextrin Malt - Carapils and Maltodextrin | MoreBeer Men det gjelder jo Briess' dekstrinmalt.

Jeg skjønner jo ikke helt poenget med å hive en masse dekstriner oppi mesken. Hvis det ikke er noe spesielt med dem, vil de jo bare bli hakket opp av amylasen. Dette har jeg hørt fra andre enn Scott Janish, også - bl.a. en profesjonell brygger på en podcast (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå;).)

Carapils og Caramel Pils er vel det samme - det har bare byttet navn, tror jeg?
 
Denne, kanskje: Dextrin Malt - Carapils and Maltodextrin | MoreBeer Men det gjelder jo Briess' dekstrinmalt.

Jeg skjønner jo ikke helt poenget med å hive en masse dekstriner oppi mesken. Hvis det ikke er noe spesielt med dem, vil de jo bare bli hakket opp av amylasen. Dette har jeg hørt fra andre enn Scott Janish, også - bl.a. en profesjonell brygger på en podcast (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå;).)

Carapils og Caramel Pils er vel det samme - det har bare byttet navn, tror jeg?
Carapils =Briess Caramel pils= Bestmalz
Carafoam = weyermann .
Bruker det ikke mye lenger jeg heller. I starten på min bryggekarriere fikk jeg det for meg at jeg trang å ha det med i alle oppskriftene mine :eek: Så det ble litt ufrivillig læring på en måte. :p
 
Carapils =Briess Caramel pils= Bestmalz
Carafoam = weyermann .
Bruker det ikke mye lenger jeg heller. I starten på min bryggekarriere fikk jeg det for meg at jeg trang å ha det med i alle oppskriftene mine :eek: Så det ble litt ufrivillig læring på en måte. :p

Aha - det forklarer hvorfor BestMalz har byttet navn på det, ja.

Samme med meg - fikk en forståelse av at det var veldig lurt å bruke litt carapils. Nå bruker jeg det bare hvis jeg brygger en oppskrift hentet annetsteds fra som har det.
 
Spørsmål om carapils, carafoam og caramel pils forvirrer meg.
Jeg fant denne bloggen som kanskje kan gi en god forklaring og en løsning på mysteriet?

Carapils: The Most Misunderstood Malt

Grei klargjøring av forskjellen på Briess' og Weyermanns produkter - men påstandene om hva dekstriner er godt for, er antakelig feil. Etter min mening er det ingen vits i å bruke disse malttypene i det hele tatt - med forbehold for at Weyermanns kan ha andre egenskaper som kan være nyttige enn det å forsyne ølet med dekstriner. Denne artikkelen forklarer hvorfor: Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish
 
For en del år siden så laget Arne Bøhmer et kit som var omtrent hundre prosent Castle Cara Clair. Det har vel like generisk beskrivele som alle de andre carapils-greiene der ute. Gjæret omtrent som vanlig det.
 
Tilbake
Topp