Vic Secret eller Nelson Sauvin

Noen som har en oppskrift der Nelson eller Vic Secret får spille første fiolin. Tenker å brygge med en av disse humlene og la de dominere, men skulle gjerne hatt en utgangspunkt. IPA eller APA. Evt hva kombinerere man de med?

En annen tanke:
Hva med en tråd der en legger ut oppskrifter vi er fornøyde med, slik at en kan lese igjennom for inspirasjon.
Burde da være oppskrifter man føler er veldig bra. Er det en ide?
 
Fair nok. Ok det blir det. Kanskje prøve Miguel's singel hop oppskrift.

Den andre ideen da med bra oppskrifter tråd? Idiotisk?
 
Prøv en SMASH! Kun basemalt og en type humle. Har SMASH Citra alltid tilgjengelig hjemme. Anbefales å prøve.
 
Lagde et par NEIPA nettopp. Samme maltbase og gjær, varierte humla.

45 liters parti.

80 % palemalt/pilsnermalt
10 % flaket hvete
10 % havregryn

Cl > SO4-vann

Wyeast 1318 var daua. Gikk for S04.

Columbus til 30 IBU ved 60 min.
Mosaic, Citra og Vic Secret 100 gram hver fordelt over 30 min hopstand, ca. 1/3 av hver sort ved hvert innkast hvert 10. minutt.
Mosaic 150 gram etter 4 dagers gjæring.
Vic Secret 150 gram 4-6 poeng før FG.
Vic Secret 100 gram i fatet.

Sexy time.
 

Vedlegg

  • image1(1).jpeg
    image1(1).jpeg
    137,4 KB · Sett: 41
Lagde et par NEIPA nettopp. Samme maltbase og gjær, varierte humla.

45 liters parti.

80 % palemalt/pilsnermalt
10 % flaket hvete
10 % havregryn

Cl > SO4-vann

Wyeast 1318 var daua. Gikk for S04.

Columbus til 30 IBU ved 60 min.
Mosaic, Citra og Vic Secret 100 gram hver fordelt over 30 min hopstand, ca. 1/3 av hver sort ved hvert innkast hvert 10. minutt.
Mosaic 150 gram etter 4 dagers gjæring.
Vic Secret 150 gram 4-6 poeng før FG.
Vic Secret 100 gram i fatet.

Sexy time.

Det der blir da fryktelig bittert? Og særlig hvis du med hopstand mener at du bare stenger varmen, og så lar det stå en halvtime.
 
Noen som har en oppskrift der Nelson eller Vic Secret får spille første fiolin. Tenker å brygge med en av disse humlene og la de dominere, men skulle gjerne hatt en utgangspunkt. IPA eller APA. Evt hva kombinerere man de med?

En annen tanke:
Hva med en tråd der en legger ut oppskrifter vi er fornøyde med, slik at en kan lese igjennom for inspirasjon.
Burde da være oppskrifter man føler er veldig bra. Er det en ide?

Jeg tror mer på øltypespesifikke tråder. Som for eksempel Kan vi snakke om kølsch?

Det finnes en del slike. Men søkefunksjonen på forumet er helt kass, så du må google når du jakter på dem.
 
Det der blir da fryktelig bittert? Og særlig hvis du med hopstand mener at du bare stenger varmen, og så lar det stå en halvtime.

Nei, har blitt veldig lite bittert, nesten for lite bittert de gangene jeg har gjort dette. Det var derfor jeg la inn Columbusen på 60 min. de to siste gangene. Senket varmen til rundt 90 grader og lot første dose humle ligge og kose seg i ca. 10 min., neste dose på ca. 85 grader i 10 min., så siste på 80 grader i ca. 10. min.
 
Nei, har blitt veldig lite bittert, nesten for lite bittert de gangene jeg har gjort dette. Det var derfor jeg la inn Columbusen på 60 min. de to siste gangene. Senket varmen til rundt 90 grader og lot første dose humle ligge og kose seg i ca. 10 min., neste dose på ca. 85 grader i 10 min., så siste på 80 grader i ca. 10. min.

hmm - jeg har kjørt noen runder NEIPA, og har opplevd at de veldig fort blir bitrere enn jeg vil ha dem, sjøl uten tilsetninger i kok i det hele tatt. Hopstandtilsetning gir mao fort mye bitterhet. Vi bruker jo mye humle der, og den humla er ofte rikt på alfasyre.

Men kanskje vi rett og slett har ulik smak når det gjelder hvor bittert et sånt øl skal være?
 
hmm - jeg har kjørt noen runder NEIPA, og har opplevd at de veldig fort blir bitrere enn jeg vil ha dem, sjøl uten tilsetninger i kok i det hele tatt. Hopstandtilsetning gir mao fort mye bitterhet. Vi bruker jo mye humle der, og den humla er ofte rikt på alfasyre.

Men kanskje vi rett og slett har ulik smak når det gjelder hvor bittert et sånt øl skal være?

Tror du er inne på noe der; hvor bittert et øl føles for forskjellige personer. Jeg liker også at disse NEIPA-ene har litt bitterhet sånn at det føles som at man drikker øl, ikke bare juice. De gangene jeg har hoppet over bitterhumla har det blitt et litt kjedelig øl synes jeg, savner en liten bittersnert. Pleier å lage øl som holder 7-7,5 %. :)
 
Har en som snart er ferdig nå, med 50 gram magnum ved 60 min, 100 cascade i flameout og 100 til i whirlpool ved 70C. 60 liters batch. Smakte bittert nok SG prøven jeg tok i dag.
 
Styrken på ølet spelar vel også ei rolle med tanke på å balansere bitterheita..?

Helt klart. Men den balansen er annerledes i en NEIPA enn i en klassisk vestkystIPA.

BJCP sier at en NEIPA skal ligge mellom 6 og 9%, og at IBU kan variere mellom 25 og 60. Jeg foretrekker å ligge ved de laveste grensene der - og gjerne litt under, også.

Her er BJCPs NEIPA-retningslinjer. 21B. Specialty IPA: New England IPA – Beer Judge Certification Program

Som de sier, så er denne stilen i stadig utvikling, og jeg mener ikke at man skal brygge alt man brygger etter BJCPs eller Norbryggs definisjoner. Men de beskriver jo dette ølet ganske godt, og liker man det, er det en ide å holde seg til dem.

Men nå va det kanskje ikke en NEIPA du var ute etter å brygge, @RealGone :)?
 
Tilbake
Topp