Mindre utbytte med pumpe?

Neida, husker du den der dusjen min i lokket? Den mater sirkulert vørter fra bunn og ned i toppen av kurven... og etter erfaring fra humlesilen min er den ikke så tett som mine nylonposer... i teorien:)

Det fungerer nok med et maltrør, men kurven har jo ikke tette vegger. Og vannet tar minste motstands vei, dvs. ut av veggene på kurven.

Hva er målene på den forresten? Jeg bestilte en gang en slik i et ubetenksomt øyeblikk - tenkte å bruke den som humlepose - men den tok akkurat litt for mye plass.
 
205AC93D-991D-4F9A-8C48-99CC78673CD0.png 57321D3B-70C5-4BCD-9A20-7895A2005BCB.png

Ali spesifiserer H34xB30 inkl føtter, men en kunde har tatt vedlagte bilder. Diameter er nok litt mer med hanken.. 500,- og free shipping, har tatt moms etc i betraktning om det kommer...
 
Da var det brygget en batch til i dag

Med en perforert rist fra en fiskegryte under biabposen (fant ikke den store dampristen vi bruker under pinnekjøttet) Ga meg 5 cm fribord under posen.
Med liten sirkulasjon under hele mesken og 4-5 røringer med sleiven havnet jeg på 65% effektivitet mot 60 på forrige. Halvparten av kornmengden på 5.5 kg var lite gran grovere enn den skulle pga førnevnte mismatch i kvernen.
Nå er jeg imponert over Finn sine 80-90% men jeg skal være fornøyd med 75 i en biab med alt vann tilsatt og uten skylling...

Det jeg nå vurderer er å imitere «Brew boss cofi infusion mash system», siden jeg har delene til det, noe a la det de vedlagte bildene viser.

Er jeg helt på vidden nå?
 

Vedlegg

  • 66AFB857-7FE1-406F-A277-A3129CEA4CC1.jpeg
    66AFB857-7FE1-406F-A277-A3129CEA4CC1.jpeg
    108,6 KB · Sett: 50
  • 6C3A6255-93E8-4A9D-BE60-ABE5FEF6A968.jpeg
    6C3A6255-93E8-4A9D-BE60-ABE5FEF6A968.jpeg
    144,4 KB · Sett: 50
  • B5792B5F-E463-4FB0-9F67-2712A6AEAE63.jpeg
    B5792B5F-E463-4FB0-9F67-2712A6AEAE63.jpeg
    125,4 KB · Sett: 49
Da var det brygget en batch til i dag

Med en perforert rist fra en fiskegryte under biabposen (fant ikke den store dampristen vi bruker under pinnekjøttet) Ga meg 5 cm fribord under posen.
Med liten sirkulasjon under hele mesken og 4-5 røringer med sleiven havnet jeg på 65% effektivitet mot 60 på forrige. Halvparten av kornmengden på 5.5 kg var lite gran grovere enn den skulle pga førnevnte mismatch i kvernen.
Nå er jeg imponert over Finn sine 80-90% men jeg skal være fornøyd med 75 i en biab med alt vann tilsatt og uten skylling...

Det jeg nå vurderer er å imitere «Brew boss cofi infusion mash system», siden jeg har delene til det, noe a la det de vedlagte bildene viser.

Er jeg helt på vidden nå?

Hvis du lå på 65% med skylling og ser etter å adoptere en "avansert" teknikk så ser du på feil sted. Du skal få mer enn 65% til vanlig. Så jeg ville heller sett på hvordan du gjør det du gjør, inkludert knusing av malt. Skal ikke være nødvendig å legge om prosess til noe helt annet for å oppnå høyere ut utbytte.
 
Enig med Miguel. Siste batch hadde jeg 84,9% effektivitet, litt høyere enn forventet. Brukte ca 3,3l/kg meskevann. 45 min. på 65° og 30 min. på 72°. BIAB med 1 partiskylling. Malten knust hos BS med 1,1mm avstand.
 
Hvis du lå på 65% med skylling og ser etter å adoptere en "avansert" teknikk så ser du på feil sted. Du skal få mer enn 65% til vanlig. Så jeg ville heller sett på hvordan du gjør det du gjør, inkludert knusing av malt. Skal ikke være nødvendig å legge om prosess til noe helt annet for å oppnå høyere ut utbytte.

Bruker ikke skylling:( Alt vann i gryten til meskestart
 
Oss ligg også på 80-90
Er ikkje noke avansert mesk system
Normal eit steg meske med sirkulasjon uten tilført varme og skylling
Men har Blichmann botten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da var det brygget en batch til i dag

Med en perforert rist fra en fiskegryte under biabposen (fant ikke den store dampristen vi bruker under pinnekjøttet) Ga meg 5 cm fribord under posen.

Ehm, bruker du ting i mesk som du faktisk har laget fisk og pinnekjøtt med? mulig jeg er overdrevent nervøs, men kan ikke se for meg noen mengde vask som jeg hadde vært trygg på renset bort alle rester av det.
 
Ehm, bruker du ting i mesk som du faktisk har laget fisk og pinnekjøtt med? mulig jeg er overdrevent nervøs, men kan ikke se for meg noen mengde vask som jeg hadde vært trygg på renset bort alle rester av det.

:) Var innstilt på å kjøre en solid vask av den der til pinnekjøttet, men den fant jeg ikke, og fiskegryten har stått ubrukt i boden siden vi fikk den i bryllupsgave for mange år siden, så ingen fare;) Min bedre halvdel får heller ikke låne greiene mine til noe:)
 
Jeg ser forøvrig ikke noe galt i å bruke et kilo korn for mye i oppsettet mitt, men jeg ønsket meg stabilitet i bruken, altså resultat som forventet etter oppskriftene mine i BeerSmith, og et ønske i samme slengen å kunne repetere er brygg som var veldig bra. Derfor skuffet mitt sirkulasjonsprosjekt meg i forhold til gamle måten min:(
Men jeg har fått mye input å jobbe med å kontrollere nå... og har sikkert to gode øl klar om noen uker til tross for den lille misnøyen min nå;)
 
65% meskeeffektivitet med no sparge er ganske normalt, jeg ligger normalt på dette også. Har et biab-oppsett med pose, pumpe til sirkulasjon og et flytende lokk liggende oppå mesken. Kjører pumpa med halv åpning.
 
65% meskeeffektivitet med no sparge er ganske normalt, jeg ligger normalt på dette også. Har et biab-oppsett med pose, pumpe til sirkulasjon og et flytende lokk liggende oppå mesken. Kjører pumpa med halv åpning.

Tror jeg forventet meg for mye av rims-oppsettet mitt i forhold til gamle løsningen:-/
I og med at jeg ønsket meg samme resultat som reseptene mine tilsa, betyr bare at jeg må justere parametrene mine..

Alle kan hive oppi masse malt og håpe på det beste, men om man både er glad i øl og sin kone så ivaretar jeg et ønske om å kunne forutse abv på et brygg så man ikke legger seg for tidlig, eller gjør noe dumt som undertegnede på et bryllup som serverte veldig godt hjemmebrygg;)

Ha en fin helg alle sammen:)
 
Her er mitt oppsett for meskekjelen.
Pakningen rundt kanten på falskbunnen bruker jeg ikke lenger, den er fullstendig unødvendig.

Meskekjele:
Vis vedlegget 40386

Overføring til kran, slangen er kun "dyttet" inn på albueleddet på falskbunnen.
Vis vedlegget 40387

Falskbunn sett fra undersiden:
Vis vedlegget 40388

Pickup laget av en liten bit silikonslange, gjør at det kun er 0,5 liter som blir igjen i kjelen.
Vis vedlegget 40389

Da har jeg testa ulvepatenten, og resultatet svarte til forventningene. Fikk 81% effektivitet på dagens brygg (porter med OG på 1.073, batch sparge, forventet effektivitet var 78%, maks.)

Takk Lars:)!
 
Sist redigert:
OK, så er jeg veldig tilfreds med mine to siste brygg jeg har klaget over i denne tråden. ser ut som om de holdt en tålelig prosent begge to;) Og begge var gode øl, den med tørhumling var markant, den andre som skulle likne bergen pale ale på fleslamd landet på noe drikkelig, men mørkt...

Jeg har ikke lyst å skape dissens, men om dere som har vært involvert i dialogen kunne gitt meg et par synspumkter så er de velkommen:)

Jeg har fått gjernes-kveik på syltetøysglass, kjøpte en vossaøl på polet og smakte i kveld....men er dette så godt som de vil ha det til da? Ja, den kunne drikkes men mine brygg slår dette! Har bestilt ebbegården og framgården via facebook og skal definitivt prøve noe sprell med det men...har dere laget noe spennende med sånt?

Elsker å eksperimentere, feilslag går i en god kollega som drikker alt;)
 
@Dansken kveik har sine egenskaper, som all annen gjær. Vossaøl er ikke den eneste øltypen som kan lages med kveik. Men synes du vanlig pils er det beste som finnes, så er det ikke sikkert Vossaøl og kveik er noe for deg.
 
OK, så er jeg veldig tilfreds med mine to siste brygg jeg har klaget over i denne tråden. ser ut som om de holdt en tålelig prosent begge to;) Og begge var gode øl, den med tørhumling var markant, den andre som skulle likne bergen pale ale på fleslamd landet på noe drikkelig, men mørkt...

Jeg har ikke lyst å skape dissens, men om dere som har vært involvert i dialogen kunne gitt meg et par synspumkter så er de velkommen:)

Jeg har fått gjernes-kveik på syltetøysglass, kjøpte en vossaøl på polet og smakte i kveld....men er dette så godt som de vil ha det til da? Ja, den kunne drikkes men mine brygg slår dette! Har bestilt ebbegården og framgården via facebook og skal definitivt prøve noe sprell med det men...har dere laget noe spennende med sånt?

Elsker å eksperimentere, feilslag går i en god kollega som drikker alt;)
@Dansken kveik har sine egenskaper, som all annen gjær. Vossaøl er ikke den eneste øltypen som kan lages med kveik. Men synes du vanlig pils er det beste som finnes, så er det ikke sikkert Vossaøl og kveik er noe for deg.

Jeg synes ikke vanlig pils er det beste som finnes - sjøl om jeg godt kan drikke det og like det - men min reaksjon på norsk tradisjonsøl har så langt vært den samme som Danskens.

Nå skal det sies at det finnes mange typer kveik, og jeg har ikke smakt alle - jeg veit ikke engang hvilke jeg har smakt. Og så er det det som Gahr (?) skal ha sagt om å bli kjent med en ny type øl: Om det er uvant og du kanskje ikke liker det med det samme, så drikk på til du liker det:).

Det kan jo funke. Eller ikke, og faktisk omvendt: Jeg har merket at jeg har blitt mindre og mindre lysten på de belgiske øltypene. De har jo også dette "rustikke". Kanskje det er det?

Kanskje jeg skulle sette av en måned til å drikke bare sånt som jeg ikke liker:)?
 
Altså: Det med pils som favoritt er bare et eksempel. Poenget mitt er at ikke alle kan like alt. Jeg skjønner at tradisjonsbrygg smaker forskjellig fra annet øl. Jeg skjønner "jeg kan brygge bedre øl"-innvendingen, siden man liker det man liker. Men kan du brygge bedre tradisjonsøl? Ønsker du å brygge tradisjonsøl i det hele tatt? Personlig har jeg en haug øltyper jeg ikke brygger fordi jeg ikke er så glad i dem (f.eks. surøl, gauze og de mest ekstreme hveteølene). Kan jeg brygge bedre øl? Ja, basert på subjektiv smak, så kan jeg det. Kan jeg brygge bedre surøl eller gauze? Nei, sikkert ikke.
 
Tilbake
Topp