Brygge med sjøvann (ferskvann)

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Vi har hytte ved Femunden og i den anledning kunne jeg tenkt meg å brygge en øl med vann fra sjøen, det blir årlig tatt prøver fra sjøen og det ansees (er godkjent?) som drikkevann. Hyttefolk rundt oss inkludert oss selv bruker det som drikkevann så jeg er ikke bekymret for den biten. Men det er ganske hardt vann tror jeg for de gangene jeg drister meg til et bad for renslighetens skyld (det er kaldt!) så skummer såpa dårlig. Jeg har ikke lyst til å justere vannet men bruke det som det er. Kan jeg lage en pils med hardt vann eller bør jeg satse på noe annet? Det er mest for en kuriositet, men det må fenge allmuen da flere av de som skal drikke ølet har angst for øl som avviker fra det de har kjøpt i butikken i all sin levetid.
 
Vi har hytte ved Femunden og i den anledning kunne jeg tenkt meg å brygge en øl med vann fra sjøen, det blir årlig tatt prøver fra sjøen og det ansees (er godkjent?) som drikkevann. Hyttefolk rundt oss inkludert oss selv bruker det som drikkevann så jeg er ikke bekymret for den biten. Men det er ganske hardt vann tror jeg for de gangene jeg drister meg til et bad for renslighetens skyld (det er kaldt!) så skummer såpa dårlig. Jeg har ikke lyst til å justere vannet men bruke det som det er. Kan jeg lage en pils med hardt vann eller bør jeg satse på noe annet? Det er mest for en kuriositet, men det må fenge allmuen da flere av de som skal drikke ølet har angst for øl som avviker fra det de har kjøpt i butikken i all sin levetid.
Du kan felle ut en del kalk ved å koke vannet og kjøle det ned igjen. Hell av vannet uten å få med bunnfallet.

Edit: Overskriften din kan lett misforstås. De fleste tenker nok saltvann...
 
Du kan felle ut en del kalk ved å koke vannet og kjøle det ned igjen. Hell av vannet uten å få med bunnfallet.

Edit: Overskriften din kan lett misforstås. De fleste tenker nok saltvann...

Overskrift redigert. Vi fra hedmarken tenker ikke over slik i farten..
 
Kjør det igjennom aktivt kullfilter så blir du kvitt mye kalk og mineraler. Da har du mulighet for et drikkbart øl
 
Neida. Jeg hadde bare brukt det selv. Du har jo lyst til å gjøre det, så? Kjør på, det blir øl.
Jeg kjører nok på, det er ingen øldommere som skal sniffe, smake og skrukke på nesa uansett. Men det bør jo være presentabelt, hvordan påvirker hardt vann f.eks skummet?
 
Jeg kjører nok på, det er ingen øldommere som skal sniffe, smake og skrukke på nesa uansett. Men det bør jo være presentabelt, hvordan påvirker hardt vann f.eks skummet?


Husker ikke, men det har mange andre positive egenskaper og. Altså i hovedsak kalsium. Men bare brygg det, er du bekymret for skummet bruk noe hvete.

Men hvis du ikke filtrerer det så får du jo med de smakene som hører med. Umulig å si noe om pH opplegget da du ikke vet alkalitete, eller faktisk hardheten bortsett fra at du har opplevd at det skummer dårligere, (når du kanskje bare har brukt en type såpe?).

Alkalitet og hardhet bestemmer pH verdien på mesken, uten den ene variabelen så skyter du i blinde uansett. RA, er tallet du egentlig vil vite når du ikke skal justere.
 
Sist redigert:
Kveik kunne vært interessant, ihvertfall for min egne del, men hvilken kveik er nøytral nok til å tilfredsstille sarte 'pils-ganer' ..

Midtbust ville jeg valgt. Men folk bruker litt forskjellig. Pitche og gjære som vanlig øl så skal det bli ganske rent på smak.
Selv brygger jeg gårdsøl for et lite samfunn på en øy hver sommer, og da lager jeg skikkelig tradisjonsbrygg. Inviterer folk med på bryggedagen, snakker om det, gir litt smaksprøver og lager litt fest. Så er det oppskåke og servering av ølet en uke etter. Tror folk syns det er veldig stas, og her ute er de oppfostret på Hansa pils.
 
Jeg har en uprøvd p
Midtbust ville jeg valgt. Men folk bruker litt forskjellig. Pitche og gjære som vanlig øl så skal det bli ganske rent på smak.
Selv brygger jeg gårdsøl for et lite samfunn på en øy hver sommer, og da lager jeg skikkelig tradisjonsbrygg. Inviterer folk med på bryggedagen, snakker om det, gir litt smaksprøver og lager litt fest. Så er det oppskåke og servering av ølet en uke etter. Tror folk syns det er veldig stas, og her ute er de oppfostret på Hansa pils.

Høres egentlig helt fantastisk ut, men desverre langt unna realiteten her (for øyeblikket). Jeg har en oppskrift på en pröyssen pilsner fra @Holmentoppen som er tilpasset mitt system men med w34/70. Tenkte kanskje å prøve den. Er det håp? Skulle jeg bli slått ned og spytta på i lyngen utafor hytta så lover jeg å skylde på vannet eller prosess og ikke oppskrift :p
 
Jeg har en uprøvd p


Høres egentlig helt fantastisk ut, men desverre langt unna realiteten her (for øyeblikket). Jeg har en oppskrift på en pröyssen pilsner fra @Holmentoppen som er tilpasset mitt system men med w34/70. Tenkte kanskje å prøve den. Er det håp? Skulle jeg bli slått ned og spytta på i lyngen utafor hytta så lover jeg å skylde på vannet eller prosess og ikke oppskrift :p

Som sagt så har du ikke data på vannet til til å si om det er "håp" eller ikke. Med mindre du vil sende inn en vannrapport til en lab på hamar og få det analysert, så kan du enten gjøre det, eller ikke gjøre det. Men litt syremalt er vel best practice uansett.
 
Som sagt så har du ikke data på vannet til til å si om det er "håp" eller ikke. Med mindre du vil sende inn en vannrapport til en lab på hamar og få det analysert, så kan du enten gjøre det, eller ikke gjøre det. Men litt syremalt er vel best practice uansett.
Syremalt blir brukt, men hva med det første tipset i tråden med kok for å felle ut kalk?
 
Jepp, det var ingen alvorlige røde lamper eller andre advarsler (så langt) så jeg kjører på. Jeg satser uansett bare noen kilo malt, litt humle og gjær. hverken dyr eller barn blir skadd i denne øvelsen.
 
Det får deg nærmere "rent vann". Men du feller ikke ut alkalitet, selv om jeg tror denne er lav iom at det er overflatevann.
Alkalitet i norsk vann skyldes blant annet innholdet av bikarbonat, ofte i form av kalsiumbikarbonat. (Kalsiumhydrogenkarbonat) Bikarbonat er et resultat av at CO2 løses i vann. Bikarbonat er ustabilt og løses opp ved høy temperatur. Når du koker vannet, avgis CO2 og eventuelt kalsium felles ut i form av kalsiumkarbonat. Altså får du lavere alkalitet ved å koke vannet.
 
Tilbake
Topp