Standard/ordinary bitter

Jeg synes ikke det er vesentlig i det hele tatt. Det er godt både med og uten, men ofte synes jeg litt tørrhumle gjør ølet ennå mer fristende/drikkbart, og på en måte oppfattes det litt crispere, så man bare må ta seg en slurk til med en gang. Dette er helt sikkert bare min tillærte (innbildte?) oppfatning, så andre folk har nok andre meninger.

Må innrømme at jeg er på jakt etter en god erstatning for ambermalten. Min lokale pusher fører Fawcett, og den er, som du har nevnt, dobbelt så mørk.

Simpsons er på samme EBC-nivå som Warminsters. Ila og Strømmen Hjemmebrygg fører den, i alle fall.

Jeg må nok prøve å tørrhumle med EKG igjen
 
Valgets kval dette. Klarer ikke bli enig med meg selv om maltbasen. Ser jo Gahr i sin benytter 3% Thomas Fawcett amber malt og 7% Dark Crystall 300 EBC fra samme malteri, så det kan jo ikke være sååå ille.. Samtidig ser jeg jo hva dere skriver.

Jeg vingler frem og tilbake mellom flere muligheter.

93 % Maris Otter
3 % Pale Crystal 75 EBC
2 % Amber 110 EBC
2 % Dark Crystal 300 EBC

93 % Maris Otter
2 % Amber 110 EBC
5 % Crystal 150 EBC

Alt. Gahr sin base, eller eventuelt bare Maris Otter og kanskje 5 % biscuit 50EBC og et par prosent Dark Crystal 300 EBC. Men da har jeg gått bort fra å bruke kun britisk malt, men det er kanskje ikke så farlig. Vestbrygg har også en del krystallmalt fra Brewferm og Weiermann som gir andre muligheter, men ønsker vel primært å bruke britisk malt her.

Uansett, valgets kval. Innimellom er det jaggu ikke lett med så mange valgmuligheter!

Et i-landsproblem, riktignok.
 
Ferdig å vingle.

Klarer ikke helt å gi slipp på tanken om Amber malt. Liker altfor godt beskrivelsen på Thomas Fawcett sine nettsider: dry, mild coffee flavour.

Videre føler jeg at jeg må ha litt karamell, men dropper å gå altfor mørkt, så kjører på med Thomas Fawcett sin Crystal 150 EBC: Caramel-toffee flavour.

Så kjører jeg en liten fargejustering med en dæsj sjokolademalt fra Thomas Fawcett, som også står kan benyttes i en bitter.

Gristen blir da som følger:

91 % Maris Otter (3,28 kg)
2 % Thomas Fawcett Amber 110 EBC (70 gram)
6,5 % Thomas Fawcett Crystal 150 EBC (240 gram)
0,5 % Thomas Fawcett Chocolate malt 1175 EBC (20 gram)

Da havner jeg på ca. 18 EBC.
 
Ferdig å vingle.

Klarer ikke helt å gi slipp på tanken om Amber malt. Liker altfor godt beskrivelsen på Thomas Fawcett sine nettsider: dry, mild coffee flavour.

Videre føler jeg at jeg må ha litt karamell, men dropper å gå altfor mørkt, så kjører på med Thomas Fawcett sin Crystal 150 EBC: Caramel-toffee flavour.

Så kjører jeg en liten fargejustering med en dæsj sjokolademalt fra Thomas Fawcett, som også står kan benyttes i en bitter.

Gristen blir da som følger:

91 % Maris Otter (3,28 kg)
2 % Thomas Fawcett Amber 110 EBC (70 gram)
6,5 % Thomas Fawcett Crystal 150 EBC (240 gram)
0,5 % Thomas Fawcett Chocolate malt 1175 EBC (20 gram)

Da havner jeg på ca. 18 EBC.
Eg har troen:)
Hvilken humle og gjær tenker du?
 
Eg har troen:)
Hvilken humle og gjær tenker du?

Har litt troen jeg og :)

Går for WLP002. Synes som nevnt den var litt vel fruktig i en ESB jeg har brygget før, så tror jeg skal tøyle den litt mtp gjæringstemperatur.

Har lest at First Gold er fin, men Vestbrygg har vel bare EKG av de klassiske, så går for den. Ca. 32 IBU og 0.6 gram per liter på 20 og ved flame out. Relativt beskjedent med smak- og aromahumle. Dropper tørrhumling i denne omgang.
 
Har litt troen jeg og :)

Går for WLP002. Synes som nevnt den var litt vel fruktig i en ESB jeg har brygget før, så tror jeg skal tøyle den litt mtp gjæringstemperatur.

Har lest at First Gold er fin, men Vestbrygg har vel bare EKG av de klassiske, så går for den. Ca. 32 IBU og 0.6 gram per liter på 20 og ved flame out. Relativt beskjedent med smak- og aromahumle. Dropper tørrhumling i denne omgang.
Høres ikkje så alt for ulikt min ut og den likte eg godt. Det fine med den var balansen, fin smak av EKG uten at den overdøver det andre. Slik sett er kanskje bitter en av de stilene som best lar alle komponenten potensielt spille en lede de rolle?
Spennede å høre resultatet.
 
Har brygget en bitter nå på fredagen basert på Gahr sin oppskrift. Fikk en OG på 1,042. Nå på søndag er SG 1,009. Regner med at den er ferdig. Brukte wlp 002. Satte en tre liters starter på denne gjæra for en måned siden. Siden den ble så gammel så dekanterte jeg av alt ølet og tilsatte nye to liter vørter på bryggedagen. Dennesto på magnetrører i 6-7 timer. Det var god aktivitet så jeg tilsatte hele starteren i brygget på 60 liter. Mesket på 65 grader. Andre gangen jeg bruker denne gjæra. Er den normalt så rask? Tilsatt gjær på 17 grader.
 
Du hadde mye gjær som du laget en aktiv starter på. Da treffer den vørteren springende. Wlp002 er normalt ikke så effektiv, men du har gitt den gode forhold...
 
Ferdig å vingle.

Klarer ikke helt å gi slipp på tanken om Amber malt. Liker altfor godt beskrivelsen på Thomas Fawcett sine nettsider: dry, mild coffee flavour.

Videre føler jeg at jeg må ha litt karamell, men dropper å gå altfor mørkt, så kjører på med Thomas Fawcett sin Crystal 150 EBC: Caramel-toffee flavour.

Så kjører jeg en liten fargejustering med en dæsj sjokolademalt fra Thomas Fawcett, som også står kan benyttes i en bitter.

Gristen blir da som følger:

91 % Maris Otter (3,28 kg)
2 % Thomas Fawcett Amber 110 EBC (70 gram)
6,5 % Thomas Fawcett Crystal 150 EBC (240 gram)
0,5 % Thomas Fawcett Chocolate malt 1175 EBC (20 gram)

Da havner jeg på ca. 18 EBC.
Hvordan ble denne? Smakt den? Litt tidlig kanskje?
 
Du hadde mye gjær som du laget en aktiv starter på. Da treffer den vørteren springende. Wlp002 er normalt ikke så effektiv, men du har gitt den gode forhold...
Det er også min oppfatning. Har nå kontroller termometeret. Det ser ut til at det viser et par grader for mye. Så i realiteten har jeg mesket på 63-64 grader. Det kan nok også forklare den nokså høye utgjæringen. Spørsmålet er om ølet blir tynt og uten kropp.
 
Har litt troen jeg og :)

Går for WLP002. Synes som nevnt den var litt vel fruktig i en ESB jeg har brygget før, så tror jeg skal tøyle den litt mtp gjæringstemperatur.

Har lest at First Gold er fin, men Vestbrygg har vel bare EKG av de klassiske, så går for den. Ca. 32 IBU og 0.6 gram per liter på 20 og ved flame out. Relativt beskjedent med smak- og aromahumle. Dropper tørrhumling i denne omgang.

Interessant det du sier om 002 og fruktighet. Jeg har ingen erfaring med den gjæren. (Fikk et mislykket brygg første gangen, for lenge siden, så jeg blei uvenner med den:p.) Det er jo Fuller's gjær, og jeg har jakta på den spesielle aromaen i ølet deres. Jeg synes det er intenst mye mørke frukter, og særlig fiken, i den, med et litt syrlig preg. Var det den du fikk?
 
Interessant det du sier om 002 og fruktighet. Jeg har ingen erfaring med den gjæren. (Fikk et mislykket brygg første gangen, for lenge siden, så jeg blei uvenner med den:p.) Det er jo Fuller's gjær, og jeg har jakta på den spesielle aromaen i ølet deres. Jeg synes det er intenst mye mørke frukter, og særlig fiken, i den, med et litt syrlig preg. Var det den du fikk?

Det er fort i hvert fall to år siden jeg brukte den sist, så jeg klarer ikke helt å huske akkurat hva den ga meg av type fruktighet, må jeg innrømme :) Basert på et meget tynt smaksgrunnlag fra den nye batchen jeg nå har fatet, så virker den å være mye mer clean i smaken. Jeg pitchet på 17 grader og lot den stige til 18 grader. Skrudde opp til 19 grader på dag 2, og 20 grader på dag 3.
 
002 er kanskje den gjæren jeg har brygget mest med. Min erfaring er at den er rask, og at den er relativt clean. Selv når den pushes gir den ikke mye off av hverken lukt eller smak. Jeg klarer ikke å identifisere fruktigheten i retning av noen spesiell smak eller aroma, men opplever at den bare gir et fruktig preg og en behagelig rund munnfølelse. Den faller jo også som en stein til bunnen av gjæringskaret når den er ferdig, så du har klart øl på no time og trenger egentlig ingen klarning. Hos meg er denne en favoritt, men så har jeg ikke prøvd veldig mye da ;)
 
002 er kanskje den gjæren jeg har brygget mest med. Min erfaring er at den er rask, og at den er relativt clean. Selv når den pushes gir den ikke mye off av hverken lukt eller smak. Jeg klarer ikke å identifisere fruktigheten i retning av noen spesiell smak eller aroma, men opplever at den bare gir et fruktig preg og en behagelig rund munnfølelse. Den faller jo også som en stein til bunnen av gjæringskaret når den er ferdig, så du har klart øl på no time og trenger egentlig ingen klarning. Hos meg er denne en favoritt, men så har jeg ikke prøvd veldig mye da ;)

Her er hva Whitelabs sier om gjærens bidrag til smak og aroma: Residual sweetness accentuates malt character along with mild fruity esters, adding complexity to the flavor and aroma of finished beers.

Det er de esterne jeg gjerne skulle hatt tak i. Uansett hvilket av Fuller's øl du smaker, så har det den der helt spesielle aromaen, og den må vel nesten komme fra gjæren? Men jeg er jo ikke så sikker på at jeg ville få dem med den samme gjæren:(.
 
Her er hva Whitelabs sier om gjærens bidrag til smak og aroma: Residual sweetness accentuates malt character along with mild fruity esters, adding complexity to the flavor and aroma of finished beers.

Det er de esterne jeg gjerne skulle hatt tak i. Uansett hvilket av Fuller's øl du smaker, så har det den der helt spesielle aromaen, og den må vel nesten komme fra gjæren? Men jeg er jo ikke så sikker på at jeg ville få dem med den samme gjæren:(.
Jeg har en London Pride i kjøleskapet. Jeg skal smake på den i nær fremtid, så kan jeg melde tilbake om det er noe der jeg kjenner igjen i fra det jeg har brygget selv. Jeg kan jo også nevne at jeg har best erfaring med å gjære 002 i tråd med det Bryggselv skriver, å la den øke til 20 grader, og bringe den ned igjen mot 18 når stormgjæring er over. En annen ting med 002 er at det er eneste gjæren jeg har brygget med hvor ølet er topp umiddelbart etter karbonering …
 
Jeg har en London Pride i kjøleskapet. Jeg skal smake på den i nær fremtid, så kan jeg melde tilbake om det er noe der jeg kjenner igjen i fra det jeg har brygget selv. Jeg kan jo også nevne at jeg har best erfaring med å gjære 002 i tråd med det Bryggselv skriver, å la den øke til 20 grader, og bringe den ned igjen mot 18 når stormgjæring er over. En annen ting med 002 er at det er eneste gjæren jeg har brygget med hvor ølet er topp umiddelbart etter karbonering …

Hvorfor anbefaler de å dra den ned igjen til18? Link, takk.
 
Hvorfor anbefaler de å dra den ned igjen til18? Link, takk.

Hemmeligheten bak en engelsk Bitter - Bryggselv Blogg

Jeg synes jo at det er litt merkelig og naturstridig å ta den ned igjen i temperatur. Men som jeg har skrevet tidligere, er det dette som har gitt det beste resultatet for meg så langt. Jeg må imidlertid understreke at jeg ikke har prøvd å la den forbli ved 20 grader. Ellers har jeg prøvd å gjære den veldig lavt 16-17 grader og "normalen" på 18 grader og øke først når stormgjæring avtar.
 
Interessant det du sier om 002 og fruktighet. Jeg har ingen erfaring med den gjæren. (Fikk et mislykket brygg første gangen, for lenge siden, så jeg blei uvenner med den:p.) Det er jo Fuller's gjær, og jeg har jakta på den spesielle aromaen i ølet deres. Jeg synes det er intenst mye mørke frukter, og særlig fiken, i den, med et litt syrlig preg. Var det den du fikk?
Man blir jo nysjerrig.
Du som brygger så mye, og bruker mye britiske råvarer (am I wrong?), hvorfor har du ikkje brygget mer med 002? Altså, selv om du fikk et mislykket brygg, så ser ikkje det ut til å stoppe deg i andre prosjekt:rolleyes:
Du som holder på med 1845 clone og alt;)

Når det gjelder 002, så har eg som sagt bare prøvd den en gang selv, vurderer å prøve den igjen, men er usikker.
Det er en temmelig umiskjennelig smak i Fullers ølene, eg liker London Pride av og til veldig godt, noen ganger mindre.
Fikk også en aha opplevelse da eg smakte London Porter for ei stund siden. Den var veldig fruktig og hadde en "anderledes, men kjent smak" som må komme fra gjæren.
Dama mi, er veldig var på gjær og hvordan det preger øl, det kan for det meste summeres opp med at hun ikkje liker øl med gjærpreg, og hun liker ingen øl fra Fullers:oops: Hun er en grei gjær-lakmustest:D
 
Tilbake
Topp