Kalsiumsulfat og kalsiumklorid. Hvor mye skal du bruke?

Finn Berger

Moderator
Om dere skulle synes at jeg her prøver å finne opp kruttet på nytt: Dette er relevant for folk som måler med måleskjeer, ikke for mer nøyaktige sjeler utrustet med langervekter som måler i gram:).

Jeg har ikke vært veldig opptatt av å måle nøyaktig når jeg har tilsatt disse saltene. Jeg har tenkt at så lenge jeg har holdt meg innafor totalt 2 ts til et 25 liters brygg, og har hatt et sånn omtrentlig riktig forhold mellom de to, så har det vært greit, men at mer begynner å bli betenkelig mye.

Men så blei jeg litt nysgjerrig. Hvor mye gir egentlig ei ts av hver av disse, regnet i ppm (som er det samme som milligram/liter) i et vanlig brygg?

Først måtte jeg finne ut hvor mye stoffene jeg bruker, veier. Jeg har antatt at ei teskje er sånn 4-5 gram, men jeg har ei gammal skålvekt med lodd ned til 100 milligram, og det er jo artig å bruke den av og til. Så jeg målte opp med de måleskjeene jeg bruker, og testa. NB: Ta dette med et par klyper salt. Ei ts. er et litt unøyaktig mål. Kalsiumklorid er dessuten temmelig hygroskopisk, dvs. at det lett trekker til seg vann, men nå tok jeg det rett fra en uåpnet kilospose som jeg kontrollveide først. Uansett; tallene nedenfor gir et skinn av nøyaktighet som selvfølgelig er en illusjon. Men som omtrentlige anslag tror jeg de er gode.

Slik ble resultatet:
1 ts kalsiumsulfat (gips) = 4,1 gram
1 ts kalsiumklorid (veisalt) = 3,9 gram
(Gordon Strong oppgir i Brewing Better Beer (s.149) at ei teskje av begge veier 4,2 gram, men gips er litt tyngre enn veisalt.)

Omregnet fra tabell 21.2, s. 344-345 i How to Brew av Palmer er dette det vi får av 1 gram av hver av dem oppløst i 10 liter, med anbefalte grenseverdier for sulfat og klorid i parentes:

Kalsiumsulfat: 23 ppm kalsium + 56 ppm sulfat (50-150 ppm, men opptil 400 ppm for PA og IPA).
Kalsiumklorid: 27 ppm kalsium + 48 ppm klorid (50 - 150 ppm)
(Dette stemmer sånn omtrent med tallene til Gahr i vannartikkelen, bortsett fra sulfat, der han oppgir 66 ppm sulfat.)

Ganger jeg så disse tallene med antall gram pr. teskje, får jeg at ei teskje i 10 liter vann gir:
Kalsiumsulfat: 94 ppm kalsium og 230 ppm sulfat
Kalsiumklorid: 105 ppm kalsium og 187 ppm klorid

En enkel tabell videre:
1 ts kalsiumsulfat i 20 liter: 47 ppm kalsium og 115 ppm sulfat
1 ts kalsiumsulfat i 30 liter: 31 ppm kalsium og 77 ppm sulfat
1 ts kalsiumsulfat i 40 liter: 23 ppm kalsium og 57 ppm sulfat
1 ts kalsiumsulfat i 45 liter: 21 ppm kalsium og 51 ppm sulfat

1 ts kalsiumklorid i 20 liter: 52 ppm kalsium og 93 ppm klorid
1 ts kalsiumklorid i 30 liter: 35 ppm kalsium og 62 ppm klorid
1 ts kalsiumklorid i 40 liter: 26 ppm kalsium og 46 ppm klorid
1 ts kalsiumklorid i 45 liter: 23 ppm kalsium og 42 ppm klorid

Normalt bruker jeg litt i overkant av 40-45 liter vann totalt, avhengig av hvor mye malt jeg bruker. Da sikter jeg mot å få 25 liter til gjæring + 2 liter til speise + et par liter som jeg dekanterer fra bunnfallet og bruker til startervørter. (Jeg må ha 31-32 liter i kjelen etter nedkjøling for å komme i mål.)

Om jeg tilsetter ei teskje av hvert av disse to saltene i mesken, kommer jeg da sånn omtrent akkurat i mål, dvs. jeg får sånn ca. de 50 ppm'ene med kalsium, sulfat og klorid som er nedre grense for de anbefalte verdiene.

40% av kalsiumet blir ikke med videre, siden det reagerer med fosfat i mesken, og felles ut. Men jeg har en del kalk i vannet mitt - opp mot 30 ppm - så det går sånn ca. Normalt norsk vann har mindre, og dermed bør en tilføre noe mer - om en skal følge boka.

Disse resultatene overrasker meg litt. Jeg trodde 2 ts samlet i bryggene mine var ganske rikelig, men det er det tydeligvis ikke.

Men det er sikkert ingen grunn til å øke dosen. Maltet tilfører også godt med mineraler. Se mer om det i denne tråden. Og sjøl om jeg er usikker på hvordan de tallene skal tolkes/brukes, så må de ha en viss betydning. Dette er sånt jeg gjerne skulle visst mer om - men jeg har ikke klart å finne informasjon om det.

Uansett; det er greit å forholde seg til de vanlig oppgitte grenseverdiene, og de er verdier for ione-innholdet i bryggevannet, ikke i vørter eller øl. Det er det greit å ha klart for seg.
 
Sist redigert:
Jeg prøver også å justere meg innenfor grenseverdiene, men for mange år siden kjøpte jeg en sånn "langervekt" på eBay. Jeg bruker den ofte og til mye; ølbrygging, kaffenerding, bakenerding, kokkenerding og annen nerding. Til flytende stoffer bruker jeg også en pipette eller sprøyte for å måle volum, av praktiske årsaker.

Jeg mistenker du måler med strøkne teskjeer og ikke toppede?
 
Takk, kjekk å ha når knarkevekta mi har begynt å måle feil
men hva med flytende kalsiumklorid (33%)? Er det så enkelt som at 1 ss (15 ml) tilsvarer 1 ts (5g)?
 
Takk, kjekk å ha når knarkevekta mi har begynt å måle feil
men hva med flytende kalsiumklorid (33%)? Er det så enkelt som at 1 ss (15 ml) tilsvarer 1 ts (5g)?
På min vekt målte jeg 1ml 33% til å være 1,25 gram. Så 33% av 1,25 gram gir deg vekt i ren CaCl2. Det blir 0,4125 gram CaCl2...eller 0,4g CaCl2 på 1ml 33% løsning.
 
Jeg prøver også å justere meg innenfor grenseverdiene, men for mange år siden kjøpte jeg en sånn "langervekt" på eBay. Jeg bruker den ofte og til mye; ølbrygging, kaffenerding, bakenerding, kokkenerding og annen nerding. Til flytende stoffer bruker jeg også en pipette eller sprøyte for å måle volum, av praktiske årsaker.

Jeg mistenker du måler med strøkne teskjeer og ikke toppede?

Jeg prøvde å få dem veldig strøkne denne gangen, i alle fall - og da skal det jo være 5 ml. Men jeg slomser fælt med det der når jeg brygger:).
 
Egentlig så er det jo mye greiere med flytende sånn sett
kanskje jeg skulle lage en liten løsning kalsiumsulfat også som jeg kan ha for hånden
 
En løsning er veldig praktisk. Jeg har laget en med kalsiumklorid og fosforsyre som jeg bruker i nesten alle øl. Konsentrasjonen er slik at jeg kan bruke 1ml pr liter meske- og skyllevann.
 
En løsning er veldig praktisk. Jeg har laget en med kalsiumklorid og fosforsyre som jeg bruker i nesten alle øl. Konsentrasjonen er slik at jeg kan bruke 1ml pr liter meske- og skyllevann.

Snedig. Men jeg vil ikke gjøre det der. Du binder jo sammen pH-justering og salttilsetning, og jeg ser på det som to atskilte prosesser. Hvis jeg både skal kunne bestemme pH og vannjustering fritt, kan jeg ikke lenke sammen klorid og syre.

Med din løsning vil tilsetningen av klorid bare bli en konsekvens av hvilken pH du ønsker - eller omvendt; pH vil måtte følge behovet for klorid.
 
Snedig. Men jeg vil ikke gjøre det der. Du binder jo sammen pH-justering og salttilsetning, og jeg ser på det som to atskilte prosesser. Hvis jeg både skal kunne bestemme pH og vannjustering fritt, kan jeg ikke lenke sammen klorid og syre.

Med din løsning vil tilsetningen av klorid bare bli en konsekvens av hvilken pH du ønsker - eller omvendt; pH vil måtte følge behovet for klorid.

Ja, det er kanskje en litt for grov forenkling å gjøre det slik men det er veldig enkelt og gir en liten dose CaCl2 og rett pH i de lyse ølene jeg brygger mest av. Hvis jeg skal brygge noe som jeg mener "trenger" vannjustering, og det er relativt sjelden, gjør jeg det fra grunnen.
 
Ja, det er kanskje en litt for grov forenkling å gjøre det slik men det er veldig enkelt og gir en liten dose CaCl2 og rett pH i de lyse ølene jeg brygger mest av. Hvis jeg skal brygge noe som jeg mener "trenger" vannjustering, og det er relativt sjelden, gjør jeg det fra grunnen.

Det som funker for deg, funker for deg:).

En annen enkel måte å fikse pH-justering på, er å bruke syremalt (acidulated malt). Da tar den seg av pH'en, og så kan du tilsette salter som du vil. (Du må selvfølgelig passe på å regulere mengden syremalt etter hvor mye salt du ønsker å bruke.)
 
Da skal jeg brygge et forsøk på å få til noe som ligner på O'Hara's Irish Pale Ale. Det er en engelsk IPA med en blanding av engelske (og/eller tyske?) og amerikanske humler. 45 IBU.

Vannjustering?

Jeg har kikka på hva Palmer anbefaler: 100-150 ppm kalsium, 200-400 ppm sulfat, 50-100 ppm klorid. Jeg tenker jeg begynner pent med å legge meg på de laveste verdiene her. Det blir allikevel en god del mer enn hva jeg har vært vant til å bruke, nemlig 4 ts kalsiumsulfat og 1 ts kalsiumklorid når det skal fordeles på totalt 45 liter vann. (Målet er 26 liter ferdig øl - pluss to liter med startervørter.)

5 teskjeer med salter, altså - mens jeg før har beveget meg innafor ei grense på 2. Hvordan ser dette ut i forhold til hva dere som baserer dere på kalkulatorer, får ut av dem? (Kalkulatoren til Glenn, som er basert på Gahrs tabeller, gir litt mer sulfat, ikke noe klorid, og litt kalk og litt natron.)
 
Da skal jeg brygge et forsøk på å få til noe som ligner på O'Hara's Irish Pale Ale. Det er en engelsk IPA med en blanding av engelske (og/eller tyske?) og amerikanske humler. 45 IBU.

Vannjustering?

Jeg har kikka på hva Palmer anbefaler: 100-150 ppm kalsium, 200-400 ppm sulfat, 50-100 ppm klorid. Jeg tenker jeg begynner pent med å legge meg på de laveste verdiene her. Det blir allikevel en god del mer enn hva jeg har vært vant til å bruke, nemlig 4 ts kalsiumsulfat og 1 ts kalsiumklorid når det skal fordeles på totalt 45 liter vann. (Målet er 26 liter ferdig øl - pluss to liter med startervørter.)

5 teskjeer med salter, altså - mens jeg før har beveget meg innafor ei grense på 2. Hvordan ser dette ut i forhold til hva dere som baserer dere på kalkulatorer, får ut av dem? (Kalkulatoren til Glenn, som er basert på Gahrs tabeller, gir litt mer sulfat, ikke noe klorid, og litt kalk og litt natron.)

Jeg synes, som jeg skrev til deg på PM for en stund siden, at denne er merkbart mineralsk salt, i form av kalsiumklorid da vil jeg anta. Og virker generelt til å ha en del salter i seg, den har ikke det myke norske nøytrale vannet i det hele tatt. Ølet føles "hardt" ut. Tørt, hardt og salt. Dvs en god del caso4 og cacl. pH'en virker lav og.

Juesteringene du siterer Palmer på virks om som Burtonized.
 
Sist redigert:
Jeg synes, som jeg skrev til deg på PM for en stund siden, at denne er merkbart mineralsk salt, i form av kalsiumklorid da vil jeg anta. Og virker generelt til å ha en del salter i seg, den har ikke det myke norske nøytrale vannet i det hele tatt. Ølet føles "hardt" ut. Tørt, hardt og salt. Dvs en god del caso4 og cacl. pH'en virker lav og.

Juesteringene du siterer Palmer på virks om som Burtonized.

Nei, dette er i alle fall moderat i forhold til Burton-vannet. Nå er det vel diskutabelt hva bryggerne i Burton faktisk brygget med - men i følge Martin Brungard har Burton-vann 275 ppm kalsium, 270 ppm karbonat, 35 ppm klorid og hele 610 ppm sulfat. (Fra Palmer, HtBr, s.358)

Jeg tror ikke jeg er uenig med deg i karakteristikken av ølet. Jeg har ikke noen klar opplevelse av at det er "mineralsk", men at det er relativt hardt/fast passer. Og det er vel det som er opplevelsen av mineralinnholdet.

Forholdet mellom saltene er selvfølgelig viktig. Og det er vel klorid du skal passe særlig på at det ikke blir for mye av; det har i alle fall en lavere oppgitt terskel enn sulfat de stedene jeg har sett. Men ellers er TDS - total dissolved solids (total mengde oppløste mineraler) - et interessant begrep. Plzen har 50 TDS, München har 419, og Dortmund har 1000 (tall fra Water av Palmer og Kaminsky), som i følge Palmer er den øvre grensa. Lavt TDS gir en opplevelse av mjukhet, og så går opplevelsen gradvis i retning hardt etter hvert som du øker.

Med den mengden jeg tenker å bruke nå, ender jeg like oppunder München-vannet, som altså er sånn midt i mellom mjukt og hardt - så kanskje kunne jeg gå enda høyere?
 
Nei, dette er i alle fall moderat i forhold til Burton-vannet. Nå er det vel diskutabelt hva bryggerne i Burton faktisk brygget med - men i følge Martin Brungard har Burton-vann 275 ppm kalsium, 270 ppm karbonat, 35 ppm klorid og hele 610 ppm sulfat. (Fra Palmer, HtBr, s.358)

Jeg tror ikke jeg er uenig med deg i karakteristikken av ølet. Jeg har ikke noen klar opplevelse av at det er "mineralsk", men at det er relativt hardt/fast passer. Og det er vel det som er opplevelsen av mineralinnholdet.

Forholdet mellom saltene er selvfølgelig viktig. Og det er vel klorid du skal passe særlig på at det ikke blir for mye av; det har i alle fall en lavere oppgitt terskel enn sulfat de stedene jeg har sett. Men ellers er TDS - total dissolved solids (total mengde oppløste mineraler) - et interessant begrep. Plzen har 50 TDS, München har 419, og Dortmund har 1000 (tall fra Water av Palmer og Kaminsky), som i følge Palmer er den øvre grensa. Lavt TDS gir en opplevelse av mjukhet, og så går opplevelsen gradvis i retning hardt etter hvert som du øker.

Med den mengden jeg tenker å bruke nå, ender jeg like oppunder München-vannet, som altså er sånn midt i mellom mjukt og hardt - så kanskje kunne jeg gå enda høyere?


Jeg drakk en slik en i går. Og for å være ærlig så synes jeg vannet på den er helt forferdelig. Men kanskje jeg kjøper den etter Paulaner gang på gang fordi jeg vil ha kontrast? Uansett spennende å se hva du kommer frem til, og jeg vil gjerne smake en av de, for å sammenligne vannet, ikke noe annet.
 
Har dere noen gang smakt på vannet før dere brygger med det?

Drikker det jo hver dag. Kjøp en flaske med Farris og smak på det, så leser du innholdsfortegnelsen mtp salter. Hard/strikt munnfølelse og smak av saltvann. Perrier er vel omtent på samme nivå.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp