1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kalsiumsulfat og kalsiumklorid. Hvor mye skal du bruke?

En tråd i 'Brygging' startet av Finn Berger, 31 Mai 2019.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fyll et glass fra springen, og tilsett kalsiumsulfat eller kalsiumklorid i flere omganger, smak forskjellen.

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

hehe - jeg vil skylde på Paulaner'n. Jeg mener at rekkefølgen du drikker øl i, betyr enormt mye. F.eks. skulle jeg og @AndyHagen sammenligne de mørke mild'ene våre under hjemmebryggerhelga. Jeg hadde en jeg var - og er - ganske fornøyd med, men den hadde mye mindre mørkt malt enn Andys. Egentlig er den vel mer en bitter enn en mild. Og når jeg så smakte på Andys først, smakte min egen ... ingenting. Fryktelig skuffelse. Men når den får lov å virke på egenhånd, er den riktig smakfull. (15% Simpsons DRC 300 EBC:).)

At O'Hara's IPA skulle være "forferdelig" høres rimelig merkelig ut. Den er ikke forferdelig. Den har et snitt på 3,2 på ratebeer. Paulaner har 3,58, forresten, så det er vel ikke sånn sett et hav mellom dem.

Nå smakte jeg O'Hara's ved siden av min egen bitter, og det var en dårlig match. Det du sier om at O'Hara's er "hard" kom veldig tydelig fram i kontrast med min bitter, som nok er ganske mjuk i stilen, med mine forsiktige salttilsetninger. Nå likte jeg helt klart O'Hara's best, men Marit mente at bitterheta var alt for skarp, så hun foretrakk bitter'n, faktisk.

3. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jojo, men det er jo "salt"vann med ganske hard karbonering
    men jeg forstår hva du mener

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tja. Vi har begge hyllet Oharas Pale Ale tidligere. Jeg drikker den sånn passe regelmessig. Jeg synes faktisk vannet på den er ganske ille. Hva som står på ratebeer driter jeg i, litt ignorant.. fordi jeg opplever den som salt og hard. "Objektivt sett" så liker jeg ikke vannet på oharas pale ale, men jeg bestiller den på pubben for det er ikke mange andre gode alternativer på tapp. Jeg synes faktisk vannet overskygger mye av malt/humle.

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Kan det ha noe å si at jeg bare har smakt den på flaske? (Vil kanskje ikke tro det, men ... .)

Jeg er ganske spent på effekten av å mer enn doble saltmengden. Det jeg tenker å tilsette er jo fremdeles langt unna noe ekstremt. Det skulle vært veldig interessant å vite hvordan vannet til O'Hara's faktisk er. Men de ville vel ikke svare på en mail, er jeg redd.

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spør de, det koster deg en kalori, og hvis du ikke får svar så har du iallefall prøvd.

Jeg drikker det kun fra fat, Og da er det "skarpt, friskkt", men med saltsmaken.

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Synd det ikke koster meg mer; det hadde ikke vært så dumt.

Jeg skal prøve. Men jeg har prøvd å få noe ut av dem før, så jeg er ikke veldig optimistisk.

Del denne siden