Standard/ordinary bitter

Nei, du har helt rett; det at jeg har unngått 002 er litt irrasjonelt all den stund jeg har prøvd såpass hardt å få til noe som ligner på 1845. Grunnen er vel at jeg er blitt venner med Wyeast 1318, som er en veldig omgjengelig gjær, mens 002 er kjent for å være mer sær. Den dropper ut fort og sånn. Og 1318 har samme funksjon i bryggeriet mitt som 002 ville hatt; som den gjæren som skal gi litt restsødme fordi den ikke gjærer maltotriose noe særlig. Til annet bruk har jeg hatt wlp013, så det har liksom ikke vært så mye plass for andre. Jeg har prøvd wlp004 og wlp028 en del, men har funnet meg godt til rette med de to; 1319 og 013. (Men nå prøver jeg Nottingham.)

Du gjør åpenbart akkurat de samme smakserfaringene med Fuller's som jeg gjør:). Noen ganger synes jeg fruktigheta fra gjæren er ubeskivelig god, og noen ganger blir det rett og slett for mye av den. Kanskje særlig i London Porter - det blei liksom ikke noe porter igjen under fruktigheta, for å si det sånn.
 
Mitt øl ble ferdig etter 3-4 dager med wlp002. Hva bør jeg så gjøre? La det stå i to uker, eller bruke fullers gjæringsregime med å sette det på kjøl nå?
 
Mitt øl ble ferdig etter 3-4 dager med wlp002. Hva bør jeg så gjøre? La det stå i to uker, eller bruke fullers gjæringsregime med å sette det på kjøl nå?
Kjøl ned hvis det er ferdig. Smak først. Dersom du ikke smaker diacetyl eller annet grums er det ingen grunn til å la den stå lenger.
 
Kjøl ned hvis det er ferdig. Smak først. Dersom du ikke smaker diacetyl eller annet grums er det ingen grunn til å la den stå lenger.
Er det ikke en viss fare at det kan komme senere? Er jo noen som har opplevd det. Kanskje ikke med denne gjæra da?
 
Er det ikke en viss fare at det kan komme senere? Er jo noen som har opplevd det. Kanskje ikke med denne gjæra da?
Jeg er langt fra noen ekspert, men dersom det er utgjæra og du kjøler ned har jeg vanskelig for å se for meg at det plutselig dukker opp diacetyl. Men jeg kan ta feil. Flaska sjøl en bitter i går. 7 dager i karet, 2 dager CC og så i flasker. Kunne nok starta CC 2 dager tidligere også, men livet...
 
Jeg er langt fra noen ekspert, men dersom det er utgjæra og du kjøler ned har jeg vanskelig for å se for meg at det plutselig dukker opp diacetyl. Men jeg kan ta feil. Flaska sjøl en bitter i går. 7 dager i karet, 2 dager CC og så i flasker. Kunne nok starta CC 2 dager tidligere også, men livet...

Du kan ha forløper til Diacetyl i ølet, altså acetolaktat (acetolactate), som kan muligens ikke være konvertert til diacetyl enda og brutt ned igjen av gjæren til de avfalstoffene gjæren bryter ned Diacetyl til.. Så i teorien (og det kan skje i praksis og), så kan denne acetolaktaten bli konvertert til diacetyl senere under f.eks flaskekarbonering..Litt med å la det stå litt er for å være sikker, den gode gamle "rydde opp" -dansen. WLP002 er kjent for å etterlate seg noe diacetyl. Det kan være for at den faller som en stein til bunns forøvrig når den føler seg ferdig, så det er ikke dumt å få den til å ikke falle som en stein, spes etter så kort fermentering.
 
Sist redigert:
Du kan ha forløper til Diacetyl i ølet, altså acetolaktat (acetolactate), som kan muligens ikke være konvertert til diacetyl enda og brutt ned igjen av gjæren til de avfalstoffene gjæren bryter ned Diacetyl til.. Så i teorien (og det kan skje i praksis og), så kan denne acetolaktaten bli konvertert til diacetyl senere under f.eks flaskekarbonering..Litt med å la det stå litt er for å være sikker, den gode gamle "rydde opp" -dansen. WLP002 er kjent for å etterlate seg noe diacetyl. Det kan være for at den faller som en stein til bunns forøvrig når den føler seg ferdig, så det er ikke dumt å få den til å ikke falle som en stein, spes etter så kort fermentering.
Skjønner. Fuller's har ihvertfall et skjema som tilsier at de etterstreber mindre opprydding enn vi er vant til, men jeg kan lese det feil, og det kan jo være andre aspekter som skiller deres industrielle oppsett fra mitt. Tiden vil vise hva som skjer med mitt siste øl.
 
Skjønner. Fuller's har ihvertfall et skjema som tilsier at de etterstreber mindre opprydding enn vi er vant til, men jeg kan lese det feil, og det kan jo være andre aspekter som skiller deres industrielle oppsett fra mitt. Tiden vil vise hva som skjer med mitt siste øl.

Hvis du tenker på bryggselv-bloggen så sier de at "etter en uke", kan man begynnte å ta SG-prøver. Dette ølet vi snakket om var vel utgjæret på 3-4 dager. Mye rot som kan bli skapt på så kort gjæringstid. Fullers har jo en husgjær som nok er ganske annerledes enn førstepitch WLP002, og de har sannsynligvis også en lab, så de kan se på data og se hvordan de ligger an før de går til neste skritt.

Det som også er litt interessant er at FG skal bli nådd på 6C. WLP002 faller jo som en stein ved 15-ish grader? 16? 14? Noe rundt der iallefall. Gjør den jobben godt nok på 6 grader? Eller "rouser" Fullers når de er på 6C, med f.eks CO2 inn fra bunn? Selektert lavflokkulent over generasjoner? Mange spørsmål som trenger svar før man adopterer en kommersiell bryggeteknikk til et hjemmebryggeroppsett med det enkle utstyret vi har :)
 
Sist redigert:
Hvis du tenker på bryggselv-bloggen så sier de at "etter en uke", kan man begynnte å ta SG-prøver. Dette ølet vi snakket om var vel utgjæret på 3-4 dager. Mye rot som kan bli skapt på så kort gjæringstid. Fullers har jo en husgjær som nok er ganske annerledes enn førstepitch WLP002, og de har sannsynligvis også en lab, så de kan se på data og se hvordan de ligger an før de går til neste skritt.

Det som også er litt interessant er at FG skal bli nådd på 6C. WLP002 faller jo som en stein ved 15-ish grader? 16? 14? Noe rundt der iallefall. Gjør den jobben godt nok på 6 grader? Eller "rouser" Fullers når de er på 6C, med f.eks CO2 inn fra bunn? Selektert lavflokkulent over generasjoner? Mange spørsmål som trenger svar før man adopterer en kommersiell bryggeteknikk til et hjemmebryggeroppsett med det enkle utstyret vi har :)
Jepp. Jeg brukte 1968, men den skal ha samme opphav. Den hadde klumpet seg hardt og delvis falt ned etter to dager, men da var den bare 75% ferdig. Så det skjedde masse selv med mesteparten av gjæren liggende på bunn. Jeg holdt meg på 20C.
 
Jepp. Jeg brukte 1968, men den skal ha samme opphav. Den hadde klumpet seg hardt og delvis falt ned etter to dager, men da var den bare 75% ferdig. Så det skjedde masse selv med mesteparten av gjæren liggende på bunn. Jeg holdt meg på 20C.

Aha. Jeg trodde vi snakket om TorfinnS sitt innlegg, Synes selv 1968 er bedre enn 002 forøvrig. Good call!
 
Ganske, men ikke helt, litt nyanser++. Drev og prøvde å klone London Pride for noen år siden. Største fail-erfaringen jeg har gjort forøvrig. Men 1968 smakte alltid litt bedre synes jeg.
Tror ikke jeg har klonet London Pride akkurat, men det virker å bli et godt øl i det minste. Mistenker uansett at du er mange knepp mer kritisk i ganen enn meg :)
 
Tror ikke jeg har klonet London Pride akkurat, men det virker å bli et godt øl i det minste. Mistenker uansett at du er mange knepp mer kritisk i ganen enn meg :)

Kritisk er jeg jo alltid, ser alltid etter noe mer å forbedre. Men er ikke alltid det er bra heller, kan bli slitsomt. Folk er forskjellige. Første gangen jeg spilte med juniorlaget da jeg var 15 eller 16 så ergret jeg meg grønn over den ene muligheten jeg ikke scorte på, enn å glede meg over målet og assistene. Sånn er det med ølbrygging og.
 
Da har jeg tatt en for laget! Smakte for første gang på en London Pride under landskampen. Skjønner godt det Finn Berger snakker om med smak av mørke frukter og fiken. Godt fremtredende med det samme, men forsvant litt for meg etterhvert. Har aldri smakt den fruktigheten når jeg brygger med 002 men litt søt har jeg synes den har vært. Jeg drar ganske god kjensel på fruktigheten i aroma og definivt munnfølelsen som er bløt, rund og behagelig.

Siden LP brygges med pale, karamel, sjokolade, target, northdown, challenger og goldings, tipper jeg at de mørke fruktene kommer fra karamelmaltet.
 
Hvis du tenker på bryggselv-bloggen så sier de at "etter en uke", kan man begynnte å ta SG-prøver. Dette ølet vi snakket om var vel utgjæret på 3-4 dager. Mye rot som kan bli skapt på så kort gjæringstid. Fullers har jo en husgjær som nok er ganske annerledes enn førstepitch WLP002, og de har sannsynligvis også en lab, så de kan se på data og se hvordan de ligger an før de går til neste skritt.

Det som også er litt interessant er at FG skal bli nådd på 6C. WLP002 faller jo som en stein ved 15-ish grader? 16? 14? Noe rundt der iallefall. Gjør den jobben godt nok på 6 grader? Eller "rouser" Fullers når de er på 6C, med f.eks CO2 inn fra bunn? Selektert lavflokkulent over generasjoner? Mange spørsmål som trenger svar før man adopterer en kommersiell bryggeteknikk til et hjemmebryggeroppsett med det enkle utstyret vi har :)


Kan se ut som at det er akkurat det fullers gjør:
Once the beer is stabilized, brewers have another choice. Some will rack straight to cask while others prefer to part-condition in tanks. “Fuller’s has always done brewery conditioning. Before we had steel tanks installed in the 1970s, it was done in barrels,” says John Keeling, brewing director at London’s cask-focused Fuller’s Brewery. “Our beer was always two weeks old by the time it left the brewery. Some people think that’s cheating, but it’s not—adding CO2 and filtering, that would be cheating!”

He says that however you rack, the key is to “get your yeast count right. It doesn’t need a laboratory, just a microscope. If you have, say, a 5- or 10-barrel plant racking all to cask, first remove as much yeast as you can in the fermentation vessel. Then transfer the beer to a tank that can be roused, rouse it and measure the yeast count. If it’s 0.5 million cells per milliliter [ml] and you think it’s best at 1 ml, add more yeast. We leave ours in the rousing tank for a week—we do a lot of the secondary fermentation ourselves—it makes London Pride easier to look after.

The Secrets of British Cask Conditioning
 
Prøver å friske opp en gammel tråd. Jeg har tatt opp brygging etter et par-tre år med veldig lite aktivitet. Ordinary, evt best bitter er blant mine favorittøl, og jeg vil gjerne prøve meg på en runde nå. Har brygget noen ESB-er tidligere, og har stort sett vært greit fornøyd, men vil gjerne havne ut litt svakere, f eks i overkant av 4% - og også lysere, helst uten at fyldigheten forsvinner. Med lysere mener jeg også smaksprofil, dvs ikke for mye dadler/fiken, hvis det gir mening.
Så har jeg noen begrensninger:
- vil helst bruke tørrgjær (har rører og alt av utstyr til starter, men syns det blir mye styr)
- kjøper maltet fra Brewshop, som ikke fører de særeste malttypene - men har Thomas Fawkett og Castle Maltings (samt Bonsak, selvsagt)

Kan temperaturstyre, vannjusterer alltid. Kverner selv. Brygger på GF, batcher på ca 23 liter.

Noen som har forslag til oppskrift, evt noen prinsipper som kan hjelpe meg på vei?
 
Skal også brygge Best Bitter i løpet av høsten.

Har ikke testet denne enda selv, men denne er ei ganske standard BB. Har tatt utgangspunkt i en klone av Young's London. Brukt humler, jeg har tilgjengelig.

Kommer også til å brygge det som kalles en lys Mild, denne kan nok også passere som en ordinary bitter.
 
Skal også brygge Best Bitter i løpet av høsten.

Har ikke testet denne enda selv, men denne er ei ganske standard BB. Har tatt utgangspunkt i en klone av Young's London. Brukt humler, jeg har tilgjengelig.

Kommer også til å brygge det som kalles en lys Mild, denne kan nok også passere som en ordinary bitter.
Verdant?
 
Tilbake
Topp