Finn Berger
Moderator
Nei, du har helt rett; det at jeg har unngått 002 er litt irrasjonelt all den stund jeg har prøvd såpass hardt å få til noe som ligner på 1845. Grunnen er vel at jeg er blitt venner med Wyeast 1318, som er en veldig omgjengelig gjær, mens 002 er kjent for å være mer sær. Den dropper ut fort og sånn. Og 1318 har samme funksjon i bryggeriet mitt som 002 ville hatt; som den gjæren som skal gi litt restsødme fordi den ikke gjærer maltotriose noe særlig. Til annet bruk har jeg hatt wlp013, så det har liksom ikke vært så mye plass for andre. Jeg har prøvd wlp004 og wlp028 en del, men har funnet meg godt til rette med de to; 1319 og 013. (Men nå prøver jeg Nottingham.)
Du gjør åpenbart akkurat de samme smakserfaringene med Fuller's som jeg gjør. Noen ganger synes jeg fruktigheta fra gjæren er ubeskivelig god, og noen ganger blir det rett og slett for mye av den. Kanskje særlig i London Porter - det blei liksom ikke noe porter igjen under fruktigheta, for å si det sånn.
Du gjør åpenbart akkurat de samme smakserfaringene med Fuller's som jeg gjør. Noen ganger synes jeg fruktigheta fra gjæren er ubeskivelig god, og noen ganger blir det rett og slett for mye av den. Kanskje særlig i London Porter - det blei liksom ikke noe porter igjen under fruktigheta, for å si det sånn.