Brewtools bryggemaskin

Leste posten to ganger, men ser ikke hva som er gjenstridig.
En person ‘reklamerer’ for en FB-gruppe
En annen person ønsker at diskusjonen holdes på Norbrygg forumet
Hva eller hvem er gjenstridig?
‘Gjenstridighet her inne’ tyder på at du snakker om mer enn en person, eller om selv Norbrygg
Igjen finner jeg det utidig
Da beklager jeg, selv om man kanskje er litt nærtagende om man blir støtt av denne ordbruken min? Et ordvalg må jeg jo ta for å beskrive at det ikke er underforum for Brewtools etter 18 måneder. Man ønsker vel bare å holde forumet strukturert, og et underforum for Brewtools gjør det jo enklere å finne innhold relatert til de produktene. Nå kjenner ikke jeg denne forumtypen, men i phpBB er det en enkel sak hvertfall. Jeg bruker selvsagt både forum og facebook gruppa, da det er mye folk utenfor Norbrygg som har kjøpt maskin, også i utlandet.
 
Har en B40 i bestilling, og mens jeg venter kikker jeg på videoer og skjønner at her kommer jeg til å gjøre mye galt i starten om jeg ikke har en sjekkliste å følge, så jeg har forsøkt å lage en. Den vil selvsagt bli mye mer raffinert så snart jeg får testet noen brygg, men her er første utkast. Tar gjerne imot kommentarer, innspill og erfaringer.

upload_2019-6-27_23-40-3.png
 

Vedlegg

  • sjekkliste for B40Pro.pdf
    38,1 KB · Sett: 65
Har en B40 i bestilling, og mens jeg venter kikker jeg på videoer og skjønner at her kommer jeg til å gjøre mye galt i starten om jeg ikke har en sjekkliste å følge, så jeg har forsøkt å lage en. Den vil selvsagt bli mye mer raffinert så snart jeg får testet noen brygg, men her er første utkast. Tar gjerne imot kommentarer, innspill og erfaringer.

Vis vedlegget 40950
Du, vi i Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug bruker en BT80 og holder på å samle ressurser og hjelpemidler til Wikien vår til å lære folk og ha en ressursbank. Kunne vi lasta den opp på wikien vår? Vi attribuerer selvfølgelig!

Kan også se over den før vi evt. laster opp og gi tilbakemeldinger. Vi har brygget MYE på vår.
 
Er folk fornøyd? Er det noen grunn til å vente på generasjon 2 (når det enn måtte være)?

Hvor høy OG vil man få fra en B40 på en 25 liters batch (etter kok) om man ikke driver noe fiksfakseri som å tilsette spraymalt, eller ting som forlenger bryggedagen som dobbeltmesk, lang kok osv.

Kjenner jeg er lei av Speidel 20. Maks kapasitet på 6 kg malt gjør at man må 'jukse' for å brygge øl som er 6.5%-ish og høyere. Det er mye tap ved overføring til gjæringskar ved øl som er brygget med mye humle. På mitt forrige brygg hadde jeg i 165 gram humle og endte med 19 liter til gjæring. Ja, man kan få mer, men må da justere med f.eks spraymalt for å kompensere for manglede maltkapasitet. 19 liter i gjæringskar gir meg ca 15-17 liter på fat avhengig av ølstil. Endte med 15 i helgen. Det er lite, og når man ikke klarer mer enn 6-ish brygg i året ønsker man mer.

Det jeg ønsker å vite egentlig er om man med en B40 klarer å få ca 23 liter over i gjæringskar med en bra OG (hvor høy?)? Da får jeg et fullt fat. Og det ønsker jeg å gjøre uten å måtte 'jukse' eller forlenge bryggedagen utover dagens standard :)
 
I min B80 hadde jeg 19 kg malt, fikk ut 45 liter OG 1.103. Det ble to fulle fat. Ikke helt fornøyd med utbyttet, hadde håpt opp mot 1.110, men var sikkert noe kanaler i malten som forhindret effektiv skylling.

Med andre ord, det vil være fult mulig å få ut 23ish liter øl på en B40 med en nokså høy OG :)

Ellers fornøyd med maskinen?
 
Second Marius sitt spørsmål. For oss som sikler og planlegger for Brewtools så er alle anmeldelser, tanker, bilder, erfaringer etc velkomne. Les: bilder! :D
 
Ellers fornøyd med maskinen?

Ja, absolutt. Noen småting, men det kan godt være at er forbedret på dagens maskin. Min var en av de første pre-order maskinene. Det er maltrøret jeg kunne tenkt meg noen forbedringer på. Tykkere gods på bunnrista og en foring i hullet på bunnrista for senterrøret. Sikring av løftehåndtaket. Litt skarpe kanter i bunn av maltrøret. Så er det litt vanskelig å komme til med børste bak varmeelementene mine for rengjøring, men det går med list og lempe. Brewtools har en meget god tone med kundene og har tråder på Facebook gruppen der de er aktive angående brukerenes synspunkter og forslag til forbedringer og videre utvikling av utstyret. Der er og en Trello for Brewtools der man kan foreslå forbedringer/nytt tilbehør.
 
Ja, absolutt. Noen småting, men det kan godt være at er forbedret på dagens maskin. Min var en av de første pre-order maskinene. Det er maltrøret jeg kunne tenkt meg noen forbedringer på. Tykkere gods på bunnrista og en foring i hullet på bunnrista for senterrøret. Sikring av løftehåndtaket. Litt skarpe kanter i bunn av maltrøret. Så er det litt vanskelig å komme til med børste bak varmeelementene mine for rengjøring, men det går med list og lempe. Brewtools har en meget god tone med kundene og har tråder på Facebook gruppen der de er aktive angående brukerenes synspunkter og forslag til forbedringer og videre utvikling av utstyret. Der er og en Trello for Brewtools der man kan foreslå forbedringer/nytt tilbehør.

Har sett både her på forumet, og i Facebook-gruppen, at de virker veldig serviceorientert og imøtekommende. Og det er bra!

Så er spørsmålet om jeg klarer å vente til slike ting du nevner er utbedret, eller om jeg bare skal trykke på knappen nå :D
 
Så er spørsmålet om jeg klarer å vente til slike ting du nevner er utbedret, eller om jeg bare skal trykke på knappen nå :D
Det er småting da det jeg nevner. Når man er klar over det så går det fint. Når man tar ut maltrøret for vasking, må man tenke over at det kan være kvasse kanter i bunn der så man ikke skjærer seg. At der ikke er foring i hullet i bunnrista kan forårsake at o-ringene på senterrøret ryker, men det har gått bra med meg hittil. Løfter opp med en 250kg talje fra biltema, og har sentrert kroken i taket over kjelen, så jeg løfter rett opp. Når jeg da løfter rett opp med krok i midten av håndtaket, presses sidene inn mot kjelen så det er ingen fare for at de hopper av. Så får jeg hjelp enten med kona eller en bryggekompis til å løfte av når skylling er ferdig. Går greit aleine, men gjør det helst ikke, pga fare for skolding, og at det er ganske tungt med 16-20kg våt malt. I en B40 pro vil det nok gå fint aleine uansett. Angående varmeelementene tror jeg det er bedre tilpasset på de nye kjelene de sender ut nå.
 
Det er småting da det jeg nevner. Når man er klar over det så går det fint. Når man tar ut maltrøret for vasking, må man tenke over at det kan være kvasse kanter i bunn der så man ikke skjærer seg. At der ikke er foring i hullet i bunnrista kan forårsake at o-ringene på senterrøret ryker, men det har gått bra med meg hittil. Løfter opp med en 250kg talje fra biltema, og har sentrert kroken i taket over kjelen, så jeg løfter rett opp. Når jeg da løfter rett opp med krok i midten av håndtaket, presses sidene inn mot kjelen så det er ingen fare for at de hopper av. Så får jeg hjelp enten med kona eller en bryggekompis til å løfte av når skylling er ferdig. Går greit aleine, men gjør det helst ikke, pga fare for skolding, og at det er ganske tungt med 16-20kg våt malt. I en B40 pro vil det nok gå fint aleine uansett. Angående varmeelementene tror jeg det er bedre tilpasset på de nye kjelene de sender ut nå.

Høres bra ut! Da tror jeg det blir bestilling på meg.

Om jeg går for dette, har jeg alt jeg trenger da til å kjøre på med brygging, eller vil jeg stå der og mangle en en overgang, klemme, slange eller lignende?

- B40
- Tilbehørspakke
- Varmekappe
- Meskespade
- Avtrekkshatt med tilbehør
 
Om jeg går for dette, har jeg alt jeg trenger da til å kjøre på med brygging, eller vil jeg stå der og mangle en en overgang, klemme, slange eller lignende?
Det skulle nok dekke de fleste behov tenker jeg. Det følger med 150 cm slange med maskina, så 300 cm slange i tilbehørspakken, du må bare måle litt og se hva du tror du trenger, i de aller fleste oppsett holder jo dette. Der er noen 90 graders triclamp bends som kan være grei hvis det er litt trangt om plassen der du skal ha maskinen.

Spørs om du har tenkt å pumpe skyllevannet, da vil du muligens ha en tredje 3-veis ventil. Jeg bruker pumpa i BB60A, med en slange fra røret som jeg bare dusjer over maltsenga med, og så står treveis ventilene på venstre side av min maskin. Da kan jeg tømme og vaske maskin uten å koble fra noen slanger, blir mindre søl sånn. Uten treveis ventil på nederste kjeleventilen må du koble om, da den funker som både ut fra pumpe, og ut fra senter i kjelen ved tømming. Uten treveis ventil på venstre kjeleventilen, får du ikke tappet rett fra motstrømskjøleren til gjæring.

Koblinger av kjølevann, der har jeg kjøpt gardena-overgang til triclamp. Klarte ikke å få hageslangen tett på barben på TC-slangeadapteret selv med to slangeklemmer. Gardena-overgangen funker veldig bra.

Det er grovt filter som følger med maskinene nå. Jeg har det fine filteret, og har ingen problemer med det. Opp til deg å vurdere hvilket du vil ha, kanskje det er en idè å kjøpe et fint også så du har begge og kan finne det som passer best for deg.
 
Spørs om du har tenkt å pumpe skyllevannet, da vil du muligens ha en tredje 3-veis ventil. Jeg bruker pumpa i BB60A, med en slange fra røret som jeg bare dusjer over maltsenga med, og så står treveis ventilene på venstre side av min maskin. Da kan jeg tømme og vaske maskin uten å koble fra noen slanger, blir mindre søl sånn. Uten treveis ventil på nederste kjeleventilen må du koble om, da den funker som både ut fra pumpe, og ut fra senter i kjelen ved tømming. Uten treveis ventil på venstre kjeleventilen, får du ikke tappet rett fra motstrømskjøleren til gjæring.

Jeg har en Grainfather skyllevannsvarmer jeg hadde håpet å få brukt. Har jeg forstått det rett at dersom jeg får koblet en slange på kranen på skyllevannsvarmeren så kan jeg bruke B40 pumpen til å pumpe skyllevannet over i B40 og opp senterrøret?

For min del er det brygging på badet, og jeg må pakke utstyret opp og ned for hver gang. Vil det fortsatt lønne seg å ha en tre-veisventil på nederste ventil i forhold til vaskingen av B40 og kjøleren mtp mindre gris osv, eller er det ikke noe poeng når jeg uansett må koble ting fra hverandre etter vask?

Koblinger av kjølevann, der har jeg kjøpt gardena-overgang til triclamp. Klarte ikke å få hageslangen tett på barben på TC-slangeadapteret selv med to slangeklemmer. Gardena-overgangen funker veldig bra.

OK, så da er det mao greit å ha en gardena-overgang til triclamp for vann inn. Når det gjelder vann ut så funker det greit å bruke den overgangen til 12 mm slangenippel og silikonslange som følger med i tilbehørspakken, eller er det kanskje bare like greit å kjøre hageslange her og? Det er jo betydelig rimeligere per meter enn disse silikonslangene...
 
Jeg har en Grainfather skyllevannsvarmer jeg hadde håpet å få brukt. Har jeg forstått det rett at dersom jeg får koblet en slange på kranen på skyllevannsvarmeren så kan jeg bruke B40 pumpen til å pumpe skyllevannet over i B40 og opp senterrøret?
Jepp, kobler du den på en treveis ventil på høyresiden, kan du hente inn skyllevann forfra på ventilen og bruke B40 pumpen til å skylle over kornet med, men da må du også bruke skyllerøret. Det er vist på Brewtools sin instruksjonsvideo.
For min del er det brygging på badet, og jeg må pakke utstyret opp og ned for hver gang. Vil det fortsatt lønne seg å ha en tre-veisventil på nederste ventil i forhold til vaskingen av B40 og kjøleren mtp mindre gris osv, eller er det ikke noe poeng når jeg uansett må koble ting fra hverandre etter vask?
Jeg liker å først tømme maskinen til ei bøtte, slik at humlerester kan gå i toalettet og ikke i sluket, og fylle vannlåsen der. Så kobler jeg avløpsslange (samme som retur kjølevann) på ventilen nederst, og kan da enkelt pumpe ut vaskevannet til et sluk. Fort gjort å bestille en ekstra ventil om du så bestemmer deg for det seinere.
Når det gjelder vann ut så funker det greit å bruke den overgangen til 12 mm slangenippel og silikonslange som følger med i tilbehørspakken, eller er det kanskje bare like greit å kjøre hageslange her og?
Bruker hageslange til både inn og ut med kjølevannet. Kommer an på slangen du har og hvor tight den setter seg på barben. Med meg var det lekkasje med begge, da har jeg en sånn slange. Gardena Comfort HighFLEX slangesett
 
Så er det litt vanskelig å komme til med børste bak varmeelementene mine for rengjøring, men det går med list og lempe.
Tips her Steinar / alle med samme problem - jeg har klippet en stripe av en kjøkkenklut, så trer jeg ene enden bak elementet og drar kluten frem og tilbake.. mye bedre enn kost. Med fastbrente reste på elementene kan dette også gjøres med stålull.
 
Hei alle. Leser poster der mange bruker lang tid på å skylle og oppnår veldig god effektivitet. Sjølv har eg så langt slitt med dårleg effektivitet, heilt ned i 65% på det verste. Kverner malt sjølv på 1,2 mm som anbefalt. Eg har før eg fekk B80 kun brygga BIAB, så har ingen erfaring med å skylle. Når eg brukar ekstern tank med skyllevatn er dette over på kun kort tid. Brukar pumpa på 50-60%. Er det slik at De som brukar lang tid på skyllinga også skyller vørter gjennom kornet ei tid? Eg har sett instruksjonsvideoen på brewtools.no, men denne er litt mangelfull. Kanskje det er nokon erfarne og knakande dyktige bryggarar som kunna laga ein grundig step - by - step video "for dummies" som meg sjølv? Ikkje alt ein får til med å vere sjølvlært. Vonar det er andre enn meg som føler at ein har litt å gå på med bryggeteknikkar på denne maskinen. På førehand takk for gode råd og hjelp! (har lagt samme innlegg i Facebookgruppa)
 
Tilbake
Topp