Hjelp til mini-trellis

Ja, bare å banke dem ned, og håpe at en ikke treffer noen store steiner ;)
Jeg ville vurdert å stive av på toppen med en tverrgående 2x4 på hver side også, det blir jo høyt dette. Minuset er at da blir det vanskeligere å ta ned på høsten.
Du ser jo hvor stabilt det blir når du setter det opp, kanskje det blir solid nok.

Kan være at jeg setter på noen ekstra «skinner» som gjør at det bygger videre opp enn de to hullene på den dingsen du linket til. kan sikkert borre ekstra hiull på de sidene hvor det ikke er hull npå. Men da er nåværende utgangspunkt bolter, ikke noe som skrues inn i treverket, men gjennom det og festes med mutter på andre siden.
 
Jeg ville slått ned 3 sånne (100x100mm):

Jordanker


Og så skrudd sammen to stk 2" x 4" til stolper.
Hvis det skal være 4-5 meter høyt må det være litt dimensjon på det.

Nå skjønte jeg hva du mente med to 2x4. Takk. Skal dra opp på både BT og byggvaren i morgen og sjekke det ut.

Edit. Fant stolper som er 98x98 «grønn». Dette er impregnert så brillefint! Takker og bukker, da har jeg en plan.
 
Kan være at jeg setter på noen ekstra «skinner» som gjør at det bygger videre opp enn de to hullene på den dingsen du linket til.

Det kan være lurt å stive av med noe ja, Biltema har sikkert noe sånt også.


Fant stolper som er 98x98 «grønn».

Jeg ville heller ha skrudd sammen to stk 2x4, det blir mer solid.
En massiv 4x4 vil vri seg lettere og vil også sprekke opp.
 
Det kan være lurt å stive av med noe ja, Biltema har sikkert noe sånt også.




Jeg ville heller ha skrudd sammen to stk 2x4, det blir mer solid.
En massiv 4x4 vil vri seg lettere og vil også sprekke opp.

Jeg må si jeg heller mer mot den solide 98x98, fordi det er enkelt. Da kan jeg bare bytte pinne for pinne hvis det skulle vri seg. Føler det blir mindre arbeid og litt mer streit å bruke kun en stk som ikke er tuklet med. De få punktene jeg må bruke for å "merge" to 2x4" ser jeg på som "ekstraarbeid" i steden for å bare bruke en.

Så lenge den passer ned i ramma til BT så er det greit, går den til helvete så har jeg ei dame som er glad i gjenbruk og hun hadde nok klart å skape noe som er i mine øyne helt ubrukelig og teit ut av det, men for henne fint og nyttig, så da er det greit.
 
Ikkje sikkert du bryr deg, men en dobbel 2x4 koster under halvparten enn tilsvarande lengde 4x4 :)

Jeg er glad i å spytte i litt ekstra for å gjøre det slik jeg selv vil ha det. Så nei, jeg bryr meg ikke om slike småsummer som dette er i det store bildet :)
 
Om dette er noe du har tenkt til å ta opp og ned år for år i overskuelig fremtid, så ville jeg tatt meg bryet med å grave tre 1 meter-dype hull, støpe koniske sylindre (koniske, fordi da er de mer sideveis stabile) med innstøpt stålrør i diameter passende til hvert av disse staurene, og gått for bambus.
For det å skulle håndtere 4-5m høye 4’’4’’, er rimelig tungt, og mekanisk styrke kontra bambus vinner du nok ingenting ved å bruke imp. materialer.
For stødighet i toppen, så går du for 3mm rustfri silkevaier, og gjennomgående skruer i bambusen, med kontramutre og skiver innvendig og utvendig.
 
Støtter siste innlegg. Skal det stives av, må det skje med wire eller nylontau forankret i bakken eller gjære til naboen.
Når du høster, tar du stokkene av festet og legger dem på plast for horisontal høsting
 
Nå har jeg allerede vært og handlet. Ble jordanker og 48x48. Tipper hele greia velter en dag.
 
Det ble 3.3m 48x48mm. Får se hvordan det går. Det ble skjevt nok iallefall. Skal gjøre om og skikkelig til høsten og flytte humleplanter.
 
Tilbake
Topp