Ting å kjøpe før 350 kr grensa forsvinner?

Fra 2020 opphører 350-grensen, og det blir gebyr og mva på alt. Med sendetiden på Ali og ebay er det ikke lange tiden igjen å handle.

Så: Hva skal du handle før grensa settes inn?

(Inspirasjonstråd: Ting vi kjøper på ebay/ali etc. og hva vi synes om det ).

Kommentar fra moderator: To like tråder, slått sammen til én. Denne posten er originalposten i den nye tråden, som nå er slått sammen med eksisterende tråd.
 
Sist redigert av en moderator:
Ihverfall et par små kinapumper. Brukte bryggeren til sous vide her om dagen og da var det lite futt i pumpa. ( den fungerte fint på forrige brygg). Har en liggende nå, men er sikkert kjekt med et par til.

Edit; og et par pid'er
 
Må få kjøpt TC-biter til neste kokekjelen min, kjelen kan vente men triclampene kan ikke pga grensa, så de blir liggende en stund før de blir tatt i bruk.
 
Haha, det er det den har blitt nedgradert til, å flytte vann. Men den streiket allikevel. hvis det ikke er strømforsyningen da, har ikke feilsøkt enda.

Har sikkert kjøpt 6-7-8 sånne kinapumper opp gjennom årene og tror ingen av de virker idag. Men marchen virker på det femte-sjette året eller noe.
 
I 2021 planlegger EU å innføre et elektronisk system for håndtering av merverdiavgift på tvers av landegrenser. Det er idiotisk at Norge ikke kan vente på det, men innføre sitt eget system ett år før.

Det er greit å betale mva, men det er gebyret på 160,- som Posten skal ha som er problemet. Med EU sitt system blir det ca 30,- i gebyr.

Det er ikke for seint å ta til fornuften enda, men det ser ut som at de fortsatt har tenkt å innføre dette fra 2020.
 
Det vil gjøre det nær umulig å handle fra Ali siden de formidler kjøp, og 5 varer da kan komme i 5 forskjellige pakker fra 5 leverandører.
 
Det vil gjøre det nær umulig å handle fra Ali siden de formidler kjøp, og 5 varer da kan komme i 5 forskjellige pakker fra 5 leverandører.
Var ute for det når jeg kjøpte noen blurayer fra Play.com for en del år tilbake. Kjøpte seks blurayer, de kom pakket to og to, altså tre seperate kolli. Akkurat over tollgrensa Endte med å betale mer i gebyr og moms enn det varene kostet opprinnelig.
 
Skal du ha en som er «bra», altså set and forget så må man ofte betale mer enn det de fleste er klar over.. Når det kommer til spundingvalve er budsjett det første man bør tenke på. Finnes masse jallagreier. Men spørs hvor mye ekstra jobb man vil legge i en spundingventil vs pris.

Jeg har bare førstehåndserfaring med de vanlige simple greiene fra bryggerbutikker, og anser ikke de som brukbare, og barby & kuhne, som er mer enn brukbare. Og ellers av det jeg har lest på nett da jeg skulle finne spundventil så er det mye billig som folk generelt med ikke er helt happy med.

Hvis du vil gjære flere øl samtidig under trykk så kan du lage et (hold deg fast, flotteste ordet ever) «Kolonnenspundapparat». Jeg har laget et selv som gjør at jeg kan gjære tre fat under samme trykk samtidig, har satt på tilbakeslagsventiler på hver «arm» slik at de forskjellige fatene ikke ser trykket til hverandre.

Hvis den skal brukes til gjæring da.

@1Morten
 
Sist redigert:
Gøyalt. Jeg skal bare ha til å la et fat eller to med surøl stå og jobbe i fred og ro for seg selv i et hjørne av kjelleren. Så blir ikke noe storm og torden.
 
Tilbake
Topp