Grainfather Connect - Kokeplate - 56L kjele

Driver å tenke litt på varmekilde til den nye meskekjelen min (Brewtech 56L)

Har egentlig landet litt på omtrent samme løysing som @msevland postet i ein tråd, såg veldig enkelt å greit ut, uten mykje dill: Ei vanlig kokeplate (Rommelsbacher 2000watt) som er styrt av ein PID. Sensor som kan sleppast nedi mesken.

Eg har litt lyst å bruke ein Grainfather Connect boks til det.
Mest pga at det blir litt "plug-and-play". Forsinka oppvarming av vatn, App med beerxml importering, pumpestyring osv.
Har ikkje prøvd Grainfather appen eller kontrolleren. Men folk sei no at det er veldig brukervennlig og greit.
Alt kan sikkert lagast sjølv med deler frå kina til en billigare peng, men kjenner eg egentlig ikkje er so gira på å koble å styre med det..

Er det noko problem å bruke en slik? Er den "kalibrert" på nokon måte til ein Grainfather varmeelement / størrelse på kjele. Veit ikkje korleis dette fungerer.

Kva er ulempene med denne i forhold til ein annan universal PID?
 
Jeg har ikke brukt GF boksen, men tror den gir deg mer automatikk en en Sestos. Begge vil gi deg jevn temperatur. Begge er rimelige og greie i bruk
 
Jeg har GF og er fornøyd med kontrollboksen. Jeg personlig hadde foretrukket å bruke den fremfor en generisk PID.
Men den viser temperatur i hele grader da. Sikkert noen som ikke er fornøyd med det, selv om jeg tror det ikke spiller noen som helst rolle.
 
Jeg bruker også connect boksen sammen med en 2000 watt plate. Kjelen er bare på 20 liter.
Temperaturproben stikker jeg ned i et t stykke der vørteren går gjennom inn til kjelen på toppen. Trer en fingertupp fra en plastikkhanske over den slik at den ikke kommer i kontakt med vørteren. Det gir raskere respons enn en termowell tror jeg.
Laget en åpning i lokket i dag for en termowell og satte proben nedi. Avlesningen gikk mye tregere enn når proben stod i vørterstrømmen. Det så ut som at den leste nesten 2 grader for lite, men den kom etter. Men veldig tregt.
Hadde egentlig tenkt å montere en termowell nederst i kjelen da jeg da ikke blir avhengig av å sirkulere vørteren for å få avlesing av rett temperatur. Men nå ble jeg usikker. Mulig den fungerer bedre nederst i kjelen enn hengende 7-8 cm ned i vørteren fra toppen.
Uansett er jeg godt fornøyd med connect boksen. Hele grader er godt nok for meg. Tror neppe at temperaturen holder seg lik i hele meskekjelen.
 
På Grainfather er proben montert i bunnen av kjelen, nært uttaket for vørter. Jeg ville gjort det samme om jeg lagde en DIY-løsning.
 
Takk, då bestiller eg ein slik.

Kva heiter desse kontaktene?:

new-connect-control-grainfather-box-03.jpg
 
Driver å tenke litt på varmekilde til den nye meskekjelen min (Brewtech 56L)

Har egentlig landet litt på omtrent samme løysing som @msevland postet i ein tråd, såg veldig enkelt å greit ut, uten mykje dill: Ei vanlig kokeplate (Rommelsbacher 2000watt)

Er det ikke litt lite med 2000w i en så stor kjel?
 
Kablene går under flere navn, deriblant apparatkabel, eurokabel.
Standar hyllevare i alle elektrobutikker, jula, biltema o.s.v.

Googla litt og kom fram til at dei heiter C13 og C14 (correct me if im wrong) Får ta en tur på elkjøp å sjå..


Er det ikke litt lite med 2000w i en så stor kjel?
Det blir kun til mesking, så trur det vil holde? Kjem til å gå seint å varme opp vatn då, derfor tenkte eg det var greit med en sann GF-boks slik at eg kan forvarme.
 
Kjøp en dyppvarmer / varmestav. Alltid behov for ekstra Watt fra tid til annen. Trekk skjøteledning fra en annen kurs. Perfekt når du glemmer å varme opp skyllevann...
 
Jeg har en gf konnekt du kan få kjøpe. Med kabler om det er interessant. Har gått over til et styreskap for alle 3 kjelene..

Jeg har også en 3000w dyppvarmer av type speidel (Mener jeg det er, er på ferie akkurat nå.. )... om det er ønskelig.
 
Tilbake
Topp