Hjelp til å pimpe avtrekket mitt

Alltid kremgod hjelp å få her inne så jeg fremstiller herved en ny oppgave.

Skal pimpe denne løsningen her, som egentlig var ment midlertidig, slangen altså.

Jeg vil kvitte meg med slangen. Jeg ser for meg en slags oppsamlerboks som henger under, som også er mulig å ta av å tømme, men som ikke faller av av seg selv eller hvis man kommer borti.

Første tanken er noe med kroker, og lage hull i oppsamleren for krokene, så tre kroker trengs som minimum ser jeg for meg, flere blir bare hassle, men oppsamleren må være bedere enn der hvor krokene er festet oventil, for ellers så vil det renne ned fra festepunktene og treffe utenfor oppsamleren, og ned i kjelen igjen. Andre forslag? Vurderer også magneter, men da må jeg ha en festeflate på oppsamleren som er i samme vinkel som trakta over, men dette kan nok bankes til gitt at man finner en skål eller litermål eller noe som det er mulig å banke til på. Og finishen skal da stå i stil til hetta og trakten som allerede brukes.

1.jpg
 
Sist redigert:
Det første jeg tenkte når jeg så tittelen var bix & andy, men så innså jeg hvilket forum jeg var på.
 
Vil et tynt lagt med rustfritt degradere effekten mellom to magneter betraktelig?

Jeg tenker å kappe tuten på trakten som henger der, henge opp en slik ned gjennom tuten: Pot magnet Ø 20 x 13 mm, leveres med løfteøye
Og "henge opp" en slik: Kjøkkenmål (Eller tilsvarende da, noe som er mindre), ved å "feste" en slik Diskmagnet Ø 20 x 10 mm på undersiden av bollen, så den tar tak i den andre magneten, så i praksis så skal bollen henge. Jeg ser ikke for meg at den vil bikke. Fester en tapebit som stikker ut på magneten under slik at denne kan lettere fjernes når bollen skal tømmes.
 
Evt. Kanskje bare ditche hele trakten (Ø 24cm) og heller gå for denne slik at det kun blir denne, festet med samme magnet prinsipp som foreslått over. Men det jeg lurer på da er at da må jo dampen mer "rundt" hele denne bollen før vifta får tak i dampen, ser for meg at avsuget da blir mindre effektivt. Kanskje jeg må bygge meg en omvent vindtunnel først for å teste.. Dette kan jeg lite om.

BLANDA BLANK Serveringsbolle - rustfritt stål - IKEA

Men heller en litt høyere oppsamler, som den første, og da trengs det en trakt igjen, det er nok mer stabilt. Kjedelig å montere magneten litt skjevt og få en slagside. *drodle*
 
Tenker den kan henge som en oppsamler i rista over, uten bruk av trakt. Men mulig jeg er helt på jordet her...
 
Tenker den kan henge som en oppsamler i rista over, uten bruk av trakt. Men mulig jeg er helt på jordet her...

Nei det var det jeg skisserte og. Men lurer på luftstrømmen, for da må jeg ha en vid oppsamler, for ellers drypper det ned igjen rundt oppsamleren.

Ett triks er sikkert å fjerne noen av stengene i rista rundt opphengspunktet, for det drylpper av de stengene.

Men uansett. Pr nå, så tror jeg bare at jeg bestiller de magnetene, jeg har trua på det. Og kjører videre med trakten.

*edit: Altså, hvis noen kan si noe om antatt oppførsel av luftstrømmen og da hvis den blir mindre effektiv enn slik det er nå, så går jeg heller for det. Men blir festet med magneter for letthets skyld til å tømme. Da blir den festet med strikk av noe slag, slik at den uansett vil være horisontal da den vil klemme opp mot rista.
 
Sist redigert:
Ok, legg inn et bilde når du har rigget det opp. Sikkert aktuelt for flere å finne en god løsning her.
 
Ok, legg inn et bilde når du har rigget det opp. Sikkert aktuelt for flere å finne en god løsning her.

Skal faktisk gjøre litt mer research på hvordan avtrekket vil oppføre seg. Orker ikke bestille en bolle for å ikke kunne bruke den, for jeg trenger egentlig ikke flere boller på kjøkkenet, tror jeg..
 
Den trakten er jo nokså stor, er den ikke? Behøver du oppsamler med større diameter egentlig? Har du målt hvor mye vann du får gjennom trakten?
 
Den trakten er jo nokså stor, er den ikke? Behøver du oppsamler med større diameter egentlig? Har du målt hvor mye vann du får gjennom trakten?
Den er Ø24cm. Det drypper littebitt ned fra risten, men som sagt så kan jeg bare kutte bort de stengene som går på tvers der hvor oppheng ikke trengs. Men jeg skal også få en større kokekjele som da også er bedrere.
Bollen fra Ikea er Ø38cm, som er vesentlig større, og den kan jeg ikke kutte i, siden den ikke er helt rett/vertikal på slutten, slik som trakten er, så mye ville dryppet tilbake via de åpningene jeg ville kuttet. Så derfor lurer jeg på om mer damp vil bare ikke bli sugd opp i avtrekket grunnet denne "omveien". Det som ikke blir sugt opp eller kondenserer ned i trakten igjen går jo på veggene og taket, det vil jeg unngå.

Helt ærlig er jeg ikke supermongo på det med at det drypper tilbake, har brygget i mange år uten noe anti-drip-back system, men det er litt gøy å bygge noe fett. Men samtidig, mange bekker små blir en stor å, jo mer DMS man blir kvitt jo bedre.

Det drypper ned utrolig lite gjennom trakten, under 1DL ved 60 min kok.
 
Jeg tenkte noe slikt...
76b24edb7e8f352d08ddad70fb35dcb4.jpg
 
Har bestilt alle biter nå. IKEA lokal hadde ikke den store bollen, så ble bestilt fra nett. Tenkte å gå for CO + IKEA, men siden IKEA var tomme går jeg for nett-megneter + IKEA. Tror dette er en utrolig simpel løsning på det at det drypper tilbake.
 
Jeg har designet en proof-of-consept for mellomstykke mellom damp-fanger og rør. Jeg får ikke kondensering på damp-hetten min, kun i røret. Det er derfor unødvendig for meg å samle drypp fra hetten.
Har enda ikke printet den ut. Kanskje en plan for dagen :)
Se post #55
Hva har du 3D printet i dag
 
Sånn ble det, den ikea-bollen ble bare for mye hassle. Nå kan jeg iallefall lage en massiv pizzadeig.
 

Vedlegg

  • 1.jpg
    1.jpg
    339 KB · Sett: 37
  • 2.jpg
    2.jpg
    321,6 KB · Sett: 37
Sist redigert:
Tilbake
Topp