Vasking og gjenbruk av gjær

Heisann!

Holder på å forske litt på gjenbruk av gjær.
Har lest en del på forumet men sitter igjen met et spørsmål.
Har nå vasket en gjærkake (kölch) å sitter igjenn med ca. 50ml helt hvit gjær på en laboratorieflaske. Finnes det noe estimat på hvor mange gjærceller jeg nå har?
 
Vanligvis er det ikke viktig da du alltid bør lage en starter før neste brygg.
Selv høster jeg ikke, men lager en stor starter (3L) og setter bort 1L til neste starter/brygg
 
En Kölsch er jo ei ganske "rein" øl. Lite humle. Unngår du trub i gjæringskaret da, så kan du bare ta så mye du vil fra det øverste gjærlaget i bøtta. Slipper å skylle gjæra for å få ut korn og humlepartiklene. Helt fersk gjær kan du regne med ca 3 mrd celler per milliliter i tykk slurry.
 
Vanligvis er det ikke viktig da du alltid bør lage en starter før neste brygg.
Selv høster jeg ikke, men lager en stor starter (3L) og setter bort 1L til neste starter/brygg

Hei, tenker og begynne med samme praksis for å ta vare på og bygge et lite lager med gjær. Det jeg lurer på er om du sparer hele literen, eller om du dekanterer over på mindre glass/flasker, når gjæren har fått bunnfelt? Og jeg har forstått det sånn at det er best å lagre med starter ølet på toppen, ikke fylle på med rent vann. Stemmer det?
 
Hei, tenker og begynne med samme praksis for å ta vare på og bygge et lite lager med gjær. Det jeg lurer på er om du sparer hele literen, eller om du dekanterer over på mindre glass/flasker, når gjæren har fått bunnfelt? Og jeg har forstått det sånn at det er best å lagre med starter ølet på toppen, ikke fylle på med rent vann. Stemmer det?
Det er nok flere måter å gjøre dette på. Om jeg trenger f.eks. gjæren fra en 2 liters starter i et øl, så lager jeg 2,5 liter. Nesten alt starterølet dekanteres bort, og så rister man til alt blander seg. 4/5 går i vørteren – og den siste femtedelen går på desinfisert labflaske eller syltetøyglass. Da sitter jeg igjen med en passe porsjon til neste korsvei, og etter bunnfelling legger det seg noen cm med øl på toppen. Man kan selvsagt porsjonere ut på flere flasker, men det er bedre å lage i serie – ellers har gjærbanken lett for å bli gammel.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp