Om øl i mediene

Om en skulle underslå at vi har et gigantisk plastproblem, så hører det hjemme i koko-land.

Det spørs hva du mener med vi. Her i Norge, og vesten forøvrig er ikke plastavfall et problem. Problemet er land som har en dårlig fungerende, eller ikke eksisterende søppelhåndtering.
 
Det er vel sjeldent at for eksempel hvaler og andre havpattedyr blir funnet døde med magesekken full av avispapir...
 
Det er faktisk veldig sjelden de blir funnet døde med plast i magen også, men når det skjer så blir det slått så veldig opp at alle tror at plast er en stor trussel mot livet i havet.
 

Takk, det er sånt som gjør at man kan føre en vettug diskusjon:).

Artikkelen vurderer bare plastposer versus papirposer ut fra energiforbruk i produksjonen, samt kvanta utslipp uten å gå inn på hva som slippes ut. Og da er det ikke rart at plasten kommer bedre ut. Uansett; engangsprodukter er i seg sjøl et stort problem. Og trær bør vi helst i størst mulig utstrekning la stå nå, fordi vi er i en akutt fase med veldig kort tidshorisont. At trær erstattes av nye trær som vil ta opp det karbonet som frigjøres når det felte treet brennes, hjelper oss lite nå - men er viktig seinere når/hvis vi når en tilstand av CO2-balanse.

Plast er unektelig et fabelaktig materiale, som @Jørgen O sier, men både produksjonen og nedbrytinga til mikro- og nano-plast forurenser på måter som vi ikke kan fortsette med, og som treprodukter ikke gjør. Og det er det, mer enn de forholdene som vurderes i de studiene som artikkelen baserer konklusjonen sin på, som gjør at jeg er uenig i at plastflasker er bedre enn papirflasker.

edit: Å bruke trevirke til formål der det ikke brytes ned/brennes, men fortsetter å lagre karbon, er sjølsagt veldig bra. Så å erstatte sement/betong i bygningsbransjen med tre, er sjølsagt et godt bidrag til å løse klimakrisa.
 
Sist redigert:
Det er faktisk veldig sjelden de blir funnet døde med plast i magen også, men når det skjer så blir det slått så veldig opp at alle tror at plast er en stor trussel mot livet i havet.

Stemmer vel greit det. Men. Når de blir funnet så er det ett eksemplar av mange som ikke blir funnet med plast i magen. Og man kan jo ikke si at det å dø av plast er «en naturlig død».
Hvor mange døde hvaler finner man generelt på kysten? Det er nok veldig få av alle hvaler som dør i det store og det hele.

Det kan være at «plasthvaler» søker land eller av en annen årsak er de som kanskje blir funnet oftere på land men problemet er jo der. Og spør du meg, så synes jeg det er drita trist, selv om det bare er en hval, fordi den ene hvalen har dødd av årsaker som er grunnet oss mennesker «uten grunn».
 
Sist redigert:
Plast er unektelig et fabelaktig materiale, som @Jørgen O sier, men både produksjonen og nedbrytinga til mikro- og nano-plast forurenser på måter som vi ikke kan fortsette med, og som treprodukter ikke gjør. Og det er det, mer enn de forholdene som vurderes i de studiene som artikkelen baserer konklusjonen sin på, som gjør at jeg er uenig i at plastflasker er bedre enn papirflasker.

Det har veldig mye å si hvor du står når du sier dette. Står du i India, så er jeg helt enig. Står du i Norge er jeg uenig. Her er det svært få som slenger fra seg plast i naturen, eller i nærmeste elv, derfor er ikke plast et problem her. Det er som artikkelen sier, her er plast mer miljøvennlig enn papir. I store deler av Afrika og Asia har de ikke de samme mulighetene til å ta hånd om søppel på en bærekraftig måte, derfor havner mye i naturen, ikke minst i store elver som fører plast ut i verdenshavene. Og det er selvsagt ikke befolkningens skyld.

Det blir fort en global generalisering når det snakkes om forurensing, noe som gjør at vi bruker mye penger på et lite problem her, mens vi kunne brukt de samme pengene der problemet er stort og virkelig kunne gjort en forskjell. Vi påføres skam der vi egentlig ikke fortjener det, vi er verdensmestre i å samle inn søppel og behandle den på en god måte, fordi vi er født der vi er.
 
Det har veldig mye å si hvor du står når du sier dette. Står du i India, så er jeg helt enig. Står du i Norge er jeg uenig. Her er det svært få som slenger fra seg plast i naturen, eller i nærmeste elv, derfor er ikke plast et problem her. Det er som artikkelen sier, her er plast mer miljøvennlig enn papir. I store deler av Afrika og Asia har de ikke de samme mulighetene til å ta hånd om søppel på en bærekraftig måte, derfor havner mye i naturen, ikke minst i store elver som fører plast ut i verdenshavene. Og det er selvsagt ikke befolkningens skyld.

Det blir fort en global generalisering når det snakkes om forurensing, noe som gjør at vi bruker mye penger på et lite problem her, mens vi kunne brukt de samme pengene der problemet er stort og virkelig kunne gjort en forskjell. Vi påføres skam der vi egentlig ikke fortjener det, vi er verdensmestre i å samle inn søppel og behandle den på en god måte, fordi vi er født der vi er.

Nei, jeg mener at det ikke spiller noen rolle hvor du er. Den forurensningen jeg snakker om, kjenner ingen landegrenser. Det er et globalt problem.
 
Nei, den har ingen landegrenser, men den kommer fra visse områder på jordkloden, såpass må du kunne se?
 
Nei, forsåvidt ikke. Men det vi startet med her var om plast var mer miljøvennlig enn papir.
Poenget mitt er at det er den i Norge, det er den sannsynligvis ikke i Bangladesh.
 
Den kommer for det meste fra asia/sørøst-asia. Men har det noe å si så lenge det er et problem i det hele tatt?
Det er jo relevant for diskusjonen om f.eks bruk av papirposer og papirflasker i et marked der avfallshåndteringa er god. Om det, som et tenkt eksempel, slipper ut ti ganger mer klimagasser å bruke papirflasker enn plast i produktets livsløp, og vi kan regne med at omtrent alle flasker/poser sorteres fornuftig (hva er panteandelen nå? Noenognitti prosent?) vil det ikke være fornuftig å innføre disse produktene her, men derimot kan det være fornuftig i områder der avfallshåndteringa er dårligere.

Så må vi jo også legge til at en papirflaske med plastliner vil kreve ganske god avfallshåndtering for å ikke by på problemer. Nedbrytbart er det jo ikke, såvidt jeg kan forstå.

Edit: Panteandelen i Norge lå i 2018 på rundt 88 %.
 
Sist redigert:
Nei, den har ingen landegrenser, men den kommer fra visse områder på jordkloden, såpass må du kunne se?

Til en viss grad, ja - hvis vi bare snakka om plast som et avfallsproblem.

Forøvrig så gjenbrukes svært lite av den plasten vi samler inn. Det er ikke lønnsomt. Eksport av plastavfall til Asia fra Europa er et kjempeproblem. Tidligere tok Kina det meste, men de har stoppet det. Nå er så vidt jeg veit Malaysia hovedmottakeren. På den måten skaper vi flinke søppelsortere gjennom plastforbruket vårt et problem på den andre siden av kloden.
 
Forøvrig så gjenbrukes svært lite av den plasten vi samler inn. Det er ikke lønnsomt. Eksport av plastavfall til Asia fra Europa er et kjempeproblem.

Hvor har du dette fra?

Se på tabellen under så ser du hva som skjer med plasten som blir samlet inn.
57% blir gjenvunnet og brukt i nye plastprodukter.
38% blir levert til forbrenning.
Tallene er fra 2017, så jeg vil anta at gjenvinningsprosenten er høyere i dag.

2019-04-03

Avfall.jpg
 
Nå er det vel ikke direkte miljø-ille å brenne etylen-plast da, avfallsstoffene er vann og etanol... (mener jeg å huske) :)
 
Det er faktisk veldig sjelden de blir funnet døde med plast i magen også, men når det skjer så blir det slått så veldig opp at alle tror at plast er en stor trussel mot livet i havet.
Nå er jeg på Svalbard i ny og ne, pga jobb, og det er trolig kjipt å stusselig å se strender fulle av plast/polyester på steder der det er under ett menneske i året normalt sett. Men vi plukker vi... Så jeg er ikke i tvil om at plast er en trussel mot liv i havet.
 
Tilbake
Topp