Søte opp cider

Cideren har gjæret ned til 1.098. Nokså tørr...
Kan jeg tilsette gjærstopp for å drepe all gjær og så søte med sukker uten fare for at den begynner å gjære igjen?

Skal karbonerer med co2 og fylle på flasker.
 
Er det noen som vet hvilket søtning som er i cider settene til mangrove jack?

Jeg tenkte å sette en cider, men målgruppen (fruen) vil ha den litt søtere...
 
Spennende, men jeg er litt skeptisk til pasteurisering... Og jeg får vel ikke kullsyre i da?

Det er vist ikke helt enkelt å få til en litt søtere cider med kullsyre, som ikke smaker "Pepsi MAX søtt". Lurer litt på å smaksette med kunstig søtet jordbær eller bringebær saft og tilføre karboneringssukker med eplejuce eller saft, er det noen som har prøvd en versjon av noe slikt?

(lover å ikke lage mer mas om cider på et øl forum, men etter å ha jobbet i UK så oppdaget jeg a cider også er godt :) )
 
Det er vel laktose som er det enkle svaret her. Det gjærer ikke, og det er et søtningsmiddel.
Jeg tror jeg ville gjort slik. Lag ferdig cideren, både gjæring og litt modning, tapp et glass, tilsett laktosemengde etter mål til din fru er happy. Gang resultatet din kone ville ha med cidermengden, så slenger du oppi korrekt mengde.
Eventuelt, lag cideren, sett frem en sukkerskål sammen med det ferdige produktet, så kan en sukre selv! :)
 
Spennende, men jeg er litt skeptisk til pasteurisering... Og jeg får vel ikke kullsyre i da?

Hvis du følger hva jeg skrev i linken over, så får du kullsyre. Poenget er at du flasker før den er ferdig utgjæret. Dernest prøver du en flaske hver dag, til du enten er fornøyd med søtheten, med karboneringen eller begge deler. Så "låser" du profilen med pasteurisering. Funket som en drøm for meg.
 
Hei.
Har en cider/ eller mer en eplevin, på ca. 13%. Denne er sur og tørr. Ikke drikkende!!
Kan jeg søte denne med butikkeplejuice og gjærstopp?
Uten at den begynner å gjære igjen?
Vil ha alkoholprosente ned til rundt 7-8% også
 
Ja, det kan du. Si du har 15 liter, så regner du slik:
13*15 = 8 * ?
? = (13*15)/8
? = 24,4 dvs. liter.
Du må altså tilsette 9,4 liter eplejuice for å få en alkoholprosent på 8%.

Når det så gjelder sødmen, så er det ca 110g sukker per liter i eplejuice. 110*9 = 990g. Fordelt på 24,4 liter får du da en SG på:
990/2,7/24,4 = 15. Det bør jo passe. :)
 
Hvordan det gikk...

Jeg laget cider av 11l juice, og til karbonering brukte jeg 4,5dl Lærum 97% saft og 4dl juice, det ble etter min mening passe nok søtning (cideren er fortsatt tørr, men ikke "snurpe tørr") og passe med kullsyre.

Dessverre er det nesten umulig å finne Lærum eplesaft her så det ble en solbær variant, god den og :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp