Brygge øl inspirert av De Ranke XX Bitter

Har drukket en del av
Jeg skal også lage en svakere ale, 4,5ish %, ut av samme mesk, hvor jeg tapper av vørter til koking av XX Bitter-klone, tilfører ca 100 g mørk munich, 30 g Caramunich og 20g Carafa II(som egentlig er en del av en annen planlagt partygyle) for å gi andreølet litt karakter og kanskje et lite knepp høyere FG. Tenker denne skal få 35 IBU, en stor 5min addition av Saaz og noen smuler Cascade. Samme gjær og omtrent samme gjæringsforløp.

2nd running-ølet som jeg beskriver her har fått bein å gå på. Nydelig Saaz-aroma, den minimale bruken av spesialmalt gir ølet en kjempefin drikkbarhet og et lite hint av toast og brød. Jeg føler også at det kler gjæren godt. Får et slags kirsebærhint som jeg ikke får fra den lysere storebroren, noe som leder meg til å tro at det er en kombinasjon av gjær og malt, men jeg vet ikke. Skal lages igjen.

XX Bitter-ølet får stå ei stund til. Tenker det blir mer strukturert og litt krispere hvis det står på 10 grader i et par uker til. Men, jeg driver allerede nå og tenker på et lignende øl med høyere IBU og andre aromahumler. Kanskje Kazbek eller Bobek. Mer sulfat i vannjusteringen og lengre koketid.
 
Prøv med en humle med mer co-humulone, mtp det du spurte om bitterhet på forrige side.

Det er et godt tips! Det var det jeg også har kommet frem til etter litt scrolling på nett. Jeg har aldri brydd meg om skarp humlebitterhet før, da jeg egentlig ikke har brygget mange øl som skulle være over middels bitter.

Det er vel kanskje en av grunnene til at De Ranke bruker Brewers Gold. (chart) Ikke det at jeg mener at bitterheten i De Ranke er overmåtelig bitter, men den er definitvt skarpere enn min.
 
Edit: @Einar Michelsen Ser du har brygget en Ride, Ri, de Ranke for litt siden. Vet ikke helt hvorfor, men jeg har liksom en hunch som sier at den belgiske IPAen du brygget for litt siden kan ha vært inspirert av De Ranke, hehe. Kunne du fortalt meg hva din oppskrift og prosess gikk ut på?

Beklager seint svar, så ikke tråden før i dag.

Jeg brukte 3787 Trappist High Gravity begge gangene jeg brygget denne. Klart inspirert av XX Bitter, men med belgisk gjær.

Ideen til ølet kommer fra Espen i Kinn. Gjæren kom for så vidt også fra ham. De Ranke selv bruker en tørrgjær.

Jeg brukte HopShot for bitterhet og Hallertauer Mittelfru på 30 min og 10 min. IBU (teoretisk) på 60-70. 100 % pilsnermalt.

Hele oppskriften, på begge batchene, ligger åpent i BeerCalc.
3d266d2539e670889708a30e8191bd4f.png
 
Beklager seint svar, så ikke tråden før i dag.

Jeg brukte 3787 Trappist High Gravity begge gangene jeg brygget denne. Klart inspirert av XX Bitter, men med belgisk gjær.
Ideen til ølet kommer fra Espen i Kinn. Gjæren kom for så vidt også fra ham. De Ranke selv bruker en tørrgjær.
Jeg brukte HopShot for bitterhet og Hallertauer Mittelfru på 30 min og 10 min. IBU (teoretisk) på 60-70. 100 % pilsnermalt.
Hele oppskriften, på begge batchene, ligger åpent i BeerCalc.

Ey, bedre sent enn aldri. Har aldri vært borti hop shot før. Jeg tenker at neste lignende øl bør ha en form for smakshumletilsetning, selv om De Ranke ikke har noen 30-15 min tilsetning. Liker også tanken på noen prosent sukker som du har på en batch der, for å crispe opp ølet et lite knepp.
 
Ey, bedre sent enn aldri. Har aldri vært borti hop shot før. Jeg tenker at neste lignende øl bør ha en form for smakshumletilsetning, selv om De Ranke ikke har noen 30-15 min tilsetning. Liker også tanken på noen prosent sukker som du har på en batch der, for å crispe opp ølet et lite knepp.

Sukkeret tror jeg var karboneringssukker. :) Det jeg synes var spennende, og godt, er at all «IPA-fruktigheten» kommer fra Hallertauer Mittelfruh.
 
Aha, jeg tenker kun i retning kegs. Jeg likte også godt den ganske oppblåste edelhumlen, men kunne
Sukkeret tror jeg var karboneringssukker. :) Det jeg synes var spennende, og godt, er at all «IPA-fruktigheten» kommer fra Hallertauer Mittelfruh.

Jeg likte det godt selv, men kunne tenkt meg å teste et lignende brygg med edelhumle som kanskje gir bittelitt mer frukt enn hva jeg får fra Mittelfruh i mitt brygg. Har forøvrig sendt mail til humleogmalt.no og bryggmann.no for å høre hvilket år deres brewers gold-pellets er høstet. Den er ikke veldig tilgjengelig i Norge, og Vestbrygg sin er fra 2016, og kanskje litt vel gammel.
 
Tilbake
Topp