Fikk ikke målt oechslevekten....

Hei.

Pusler litt med ølbrygging, men er er vel å regne som veldig nybegynner enda.. Som overskriften sier, fikk jeg ikke målt oechslevekten på brygget jeg kokte i dag. Har oechsmåler, men denne har desverre ikke tålt oppbevaringen siden sist :mad: Ettersom det er Søndag var det jo ikke mulig å skaffe heller, så jeg fortsatte prosessen og satser på det beste.. Går det greit å finne ut når ølet er ferdig gjæret og klart for omstikking uten info om startoechslevekten??
Det er en stouttype jeg har satt nå. Gjæres ved ca 20 grader.
Krysser fingre for at det går bedre nå enn ved siste brygg :'( Ble ikke noe  :godtoel: av det ;)
Stein Arne
 
Det du evt kan gjøre, dersom du har vekt som kan veie i gram, er å ta målerøret og fylle det med nyvørteren inntil en viss verdi (for eksempel 100 ml). Så kan du veie hvor tungt det er, og beregne OG utav det (i g/ml). Veier for eksempel 100 ml vørter 106 gram, så har du en OG på 1.060 +/- 0.005 (dersom vekten veier med 1 gram nøyaktighet eller avlesning). Det er litt grovt, men funker greit. Eller så kan du også måle større verdier, men siden du ikke bør helle vørteren tilbake pga infeksjonsfare så ender du opp med mindre øl desto mere du bruker til veiingen.

OBS gjør dette snarest mulig, for ellers vil SG'en synke siden den muligens har begynt å gjære. Og dette skjer ofte innen 24t.
 
Det du evt kan gjøre, dersom du har vekt som kan veie i gram, er å ta målerøret og fylle det med nyvørteren inntil en viss verdi (for eksempel 100 ml). Så kan du veie hvor tungt det er, og beregne OG utav det (i g/ml).
Det var intressangt å få greie på. Dette visste jeg ikke. Men, jeg vil bare legge til at man bør ha en vekt som man kan nullstille sånn at man kan veie tara på den.
 
De fleste digitale kjøkkenvekt har en slik nullstilling. Eller de stiller seg på 0 når den starter opp. Da er det bare å ha målebegeren stående på vektskålen mens man slår vekten på.  :skaal:
 
Du kunne tatt en prøve (uten gjær i) og satt i kjøleskapet i påvente av at du får kjøpt et nytt hydrometer. Eller, hvis du brygger med ekstrakt, så hvis du har målt nøyaktig hvor mye du har brukt av ekstrakt og vann, burde det gå greit å regne seg frem til omtrentlig OG, fordi med ekstrakt har du alltid 100% utbytte i motsetning til maltbrygging hvor utbyttet avhenger av hvor vellykket meskingen har vært.
Og for å svare på spm., så vil jeg ikke si det går "greit" å finne ut OG etter at ølet er ferdig gjæret. Man kunne vel funnet det ut ved å måle alkoholinnholdet og så regne seg tilbake, men en slik måling er vel ikke akkurat billig eller enkel...;)
 
Eller så kan du bruke denne enkle formelen, som dessverre blir ganske omtrentlig da styrke på bygg og ekstrakt varierer:

OG=0,3 x gram ekstrakt/liter.  (0,34 hvis det var spraymalt du brukte)

Altså, har du 4 kg ekstrakt og 22 liter, blir det 180 gram/liter, og OG 54.

Det er ganske omtrentlig, og bruker du i tillegg spesialmalt, blir det veldig vanskelig å beregne utbyttet av det.

Nå skal det sies at det finnes en veldig komplisert formel (har jeg hørt) som man kan beregne både OG og alkoholstyrke utfra å måle det ferdige ølet. Det krever at man har både refraktometer og en veldig nøyaktig öchselvekt. De vil gi ganske forskjellige utslag på et ferdiggjæret øl (det er grunnen til at man vanligvis ikke kan bruke refraktometer med et ferdiggjæret øl, bare før gjæringen), så putter man inn begge måleresultatene i denne formelen og så får man OG og alkoholstyrke.

Men det hjalp kanskje ikke deg så veldig :)
 
Hei igjen.

Takker for alle tips. Da det er gått over 24 timer siden jeg satte brygget, og det plopper rimelig bra i brygget antar jeg at det er for sent å finne noe nøyaktig. Da blir det å ta en sjans, så får heller brygget gå "at skogen" :mad:
sas
 
Vel, skal vi se, dersom du hadde funnet ut at brygget var for tykt/sterkt, så kunne du ha vannet det ut før gjæring til ønsket OG. Hadde det vært for tynt/svakt, så hadde du ikke hatt noe særlig mulighet til å gjøre det sterkere (bortsett fra å koke det videre eller 'jukse' litt med sukker). Det blir helt sikkert et drikkelig brygg!  :biersmile:
 
Optimalt primitivt:
SG-beregning.jpg
Jeg hadde akkurat dekantert 1 liter vørter fra bunnfallet etter RIS-brygging for et par dager siden, og fikk den glupe ideen at jeg skulle sjekke om OG-målinga fra bryggedagen var riktig. Så jeg fylte ei identisk flaske med vann fra springen, opp til samme nivå. (0,997 liter etter kontrollveiing, regner med at det ikke forstyrrer målinga nevneverdig at det mangler 3 milliter på en liter.)

Jeg hadde målt OG til 1.098. Flaska med vann veide 1032 gram, så da skulle vel vørterflaska veid 1130 gram - men til min forskrekkelse veide den bare 1126. Og dermed har jeg en OG på "bare" 1.094.

Nå forutsetter dette at jeg har helt likt volum - og det kan jeg ikke være sikker på, så jeg lar den opprinnelige målinga stå, og styrer ikke mer med dette. Men ved neste korsvei skal jeg rigge til en litt mer nøyaktig test. For dette er vel en måte å sjekke om hydrometeret mitt er å stole på, på?
 
Nå er jo dette en veldig gammel tråd da... :confused:

Har du husket at du må trekke fra vekten på flaskene?
Dersom du tar med vekten av flaskene blir det feil.
Vekten av flasken (i seg selv) vil ikke øke med samme faktor som innholdet av vørter kontra vann, sannsynligvis vil den være uendret.
 
Nå er jo dette en veldig gammel tråd da... :confused:

Har du husket at du må trekke fra vekten på flaskene?
Dersom du tar med vekten av flaskene blir det feil.
Vekten av flasken (i seg selv) vil ikke øke med samme faktor som innholdet av vørter kontra vann, sannsynligvis vil den være uendret.

Men jeg er en ganske gammel mann ...

Neida, jeg prøver å la være å lage en ny tråd dersom det jeg vil si noe om passer inn i en gammel. Og gamle tråder inneholder jo ofte noe interessant, så det gjør vel ikke noe å hale dem opp fra mørket. Jeg prøver jo ikke å få svar fra noen som ikke lenger er på forumet - som det hender noen noen ganger gjør. (Uten at jeg betrakter det som noen stor skandale, akkurat.:))

Jeg tror ikke jeg får noen Nobel-pris for dette eksperimentet:p. Det innebærer vel et par klønete omveier. Men jeg sto nå der med flaska med vørter, og ville ikke åpne den igjen. Og jeg tror faktisk det blir riktig. Flaska veier 35 gram, hvilket vil si at vannet veier 997 gr.. Det betyr vel at det mangler 3 milliliter på en liter. Vørteren veier 1091 gram (1126 - 35), og legger jeg på de 3 milliterne, får jeg 1.094.
 
Men jeg er en ganske gammel mann ...

Neida, jeg prøver å la være å lage en ny tråd dersom det jeg vil si noe om passer inn i en gammel. Og gamle tråder inneholder jo ofte noe interessant, så det gjør vel ikke noe å hale dem opp fra mørket. Jeg prøver jo ikke å få svar fra noen som ikke lenger er på forumet - som det hender noen noen ganger gjør. (Uten at jeg betrakter det som noen stor skandale, akkurat.:))

Jeg tror ikke jeg får noen Nobel-pris for dette eksperimentet:p. Det innebærer vel et par klønete omveier. Men jeg sto nå der med flaska med vørter, og ville ikke åpne den igjen. Og jeg tror faktisk det blir riktig. Flaska veier 35 gram, hvilket vil si at vannet veier 997 gr.. Det betyr vel at det mangler 3 milliliter på en liter. Vørteren veier 1091 gram (1126 - 35), og legger jeg på de 3 milliterne, får jeg 1.094.
Jeg syns det var et kult eksperiment. Jeg har to innspill:
  • Jeg ville trodd at måleusikkerheten på volumet er for stor. Ser f.eks. på bildet ut som det er en bulk nederst i vannflaska som antakelig vil gi feil. Det kan jo være du allerede har sjekket, men ved å måle opp det som ser ut som samme volum flere ganger også veie, vil du jo se omtrent hvor nøyaktig det er. Feilen du beskriver kan jo også skyldes at det er så lite som 3 ml mer vann enn vørter.
  • Hvilken temperatur skjer dette på? Tettheten til rent vann ved 20 grader er jo 0,998, ikke 1,000. (Se f.eks. Density - Wikipedia) Uklart for meg om hydrometeret mitt tar høyde for dette.
 
Jeg syns det var et kult eksperiment. Jeg har to innspill:
  • Jeg ville trodd at måleusikkerheten på volumet er for stor. Ser f.eks. på bildet ut som det er en bulk nederst i vannflaska som antakelig vil gi feil. Det kan jo være du allerede har sjekket, men ved å måle opp det som ser ut som samme volum flere ganger også veie, vil du jo se omtrent hvor nøyaktig det er. Feilen du beskriver kan jo også skyldes at det er så lite som 3 ml mer vann enn vørter.
  • Hvilken temperatur skjer dette på? Tettheten til rent vann ved 20 grader er jo 0,998, ikke 1,000. (Se f.eks. Density - Wikipedia) Uklart for meg om hydrometeret mitt tar høyde for dette.
Takk for påminnelsen om temperatur!

Hydrometeret ditt er vel mest sannsynlig kalibrert etter vann ved 20 grader (noen bruker visst 16). Jeg prøvde å få sånn noenlunde værelsestemp på vannet. Vørteren holdt værelsestemp.

Disse flaskene er jo ikke akkurat laboratorieutstyr:) - men de er i alle fall frie for bulker. Det du så var en optisk bulk. Men det er helt klart en feilmargin der.

Hydrometeret mitt viser riktig i vann ved 20 grader, så det stemmer der. Men det er ikke dermed sagt at skalaen er riktig, sånn at det måler riktig også ved høy egenvekt, og det kan jeg jo sjekke på denne måten. Men da må jeg måle nøyaktig volum, og være nøye med temperaturen, også.
 
Og jeg tror faktisk det blir riktig. Flaska veier 35 gram, hvilket vil si at vannet veier 997 gr.. Det betyr vel at det mangler 3 milliliter på en liter. Vørteren veier 1091 gram (1126 - 35), og legger jeg på de 3 milliterne, får jeg 1.094.
Så lenge du ser bort fra vekten av en tom flaske i beregningene, altså regner på netto-vekten av væsken i beholderen, så blir den unøyaktigheten eliminert.
Dersom man glemmer at man må utelate flaskes vekt fra beregningene vil man få større og større utslag ved mindre og mindre totalvekt.

men slik jeg forstår det har du tatt høyde for disse 35 grammene i beregningene dine.
 
Sist redigert:
Hydrometeret mitt viser riktig i vann ved 20 grader, så det stemmer der. Men det er ikke dermed sagt at skalaen er riktig, sånn at det måler riktig også ved høy egenvekt, og det kan jeg jo sjekke på denne måten. Men da må jeg måle nøyaktig volum, og være nøye med temperaturen, også.
Du er jo mye mer nøye enn meg :) , men bare for å være vrien: Vil det ikke være lettere, og mer nøyaktig, å veie opp vann og sukker til ulik kjent SG også måle det med hydrometeret? Tror det er det de gjør med ispindel. Altså, hvis jeg har forstått det riktig, om du f.eks. løser opp 100 gram sukker i 900 gram vann, burde du f.eks. få 10 Plato = 1,040 SG? Hvis du har en vekt som er nøyaktig på grammet får du jo ganske bra nøyaktighet. Det er i hvert fall mer nøyaktig på mitt kjøkken-utstyr.
 
Du er jo mye mer nøye enn meg :) , men bare for å være vrien: Vil det ikke være lettere, og mer nøyaktig, å veie opp vann og sukker til ulik kjent SG også måle det med hydrometeret? Tror det er det de gjør med ispindel. Altså, hvis jeg har forstått det riktig, om du f.eks. løser opp 100 gram sukker i 900 gram vann, burde du f.eks. få 10 Plato = 1,040 SG? Hvis du har en vekt som er nøyaktig på grammet får du jo ganske bra nøyaktighet. Det er i hvert fall mer nøyaktig på mitt kjøkken-utstyr.

Jo, det ville det jo kanskje være. Men er det regnestykket nøyaktig? 100 gram tørrmalt + vann til en liter ferdig vørter skal jo gi 1,036, men det er sjølsagt ikke nøyaktig. (Jeg er bare en stakkars filolog med begrenset forstand på slikt som har med tall å gjøre:(.)

Ellers er det jo en egen sjarm ved å gjøre det under brygging, da;). Litt alkymi-feeling, liksom:p. (Ikke at jeg har noe som helst til overs for alternativbevegelsen, altså!)
 
Men er det regnestykket nøyaktig?
Jeg går meg ofte vill i Plato og SG og alt, men jeg tror jeg har fått det riktig denne gangen.
  1. Definisjonen på både Brix og Plato er (ifølge Wikipedia...) nettopp prosent sukker i oppløsning etter vekt, så løsningen over gir nøyaktig 10 Brix eller 10 Plato.
  2. For oversettelsen til SG har jeg bare brukt en av de mange tabellene på internett.
Det stemmer fint på mitt hydrometer, i hvert fall, uten at det betyr så mye :) For 1,100 SG, som var det du ville ha, ser det ut som plato skal være 23,75, så en blanding av 237,5 gram sukker og 762,5 gram vann (=1000 gram - 237,5 gram) burde gjøre susen.
100 gram tørrmalt + vann til en liter ferdig vørter skal jo gi 1,036
Det vet jeg ikke noe om, men det blir et annet regnestykke, siden tettheten endrer seg. Altså: 100 gram sukker + 900 gram vann blir ikke 1 liter, siden det har SG 1,040.

Jeg prøver meg på et regnestykke :) : SG 1,040 betyr at det har 1,040 ganger tettheten til vann ved 20 grader, så 1,040*0,998 = 1,03792. Volumet til en kilo væske blir da 1 / 1,03792 = 0,963 liter, så 9,63 dl.
Ellers er det jo en egen sjarm ved å gjøre det under brygging, da;)
Det meste er kjekkere under brygging. Skal teste det neste gang :)
 
Tettheten til sukker er 1,587, så 100g oppløst er (1/1.587) * 100g = 63, dvs. ml.

1000ml - 63ml = 937ml (g) vann + 100g sukker = 1037, dvs. SG = 1.037
:)

@Dag Hovland , Finn skrev "... + vann (opp) til 1 liter"
 
Tettheten til sukker er 1,587, så 100g oppløst er (1/1.587) * 100g = 63, dvs. ml.

1000ml - 63ml = 937ml (g) vann + 100g sukker = 1037, dvs. SG = 1.037
:)

@Dag Hovland , Finn skrev "... + vann (opp) til 1 liter"

Takk:) - greie tall å ha.

Når vi lager startere: Det blir det samme med tørrmalt? Mindre gjærbarhet, selvfølgelig, men samme egenvekt med 100 gram til en liter vørter?
 
Tilbake
Topp