Fermzilla pris i Norge lansert

Sist redigert:
Smart bruk av zillaen, gjæring under trykk og samtidig flushing av fat :)
Hentet fra en KegLand-gruppe på Facebook.
Ikke helt ukjent... Fylles med StarSan-vann, og presses fra fat til fat
f912f983a9558ba361284cc844fedbdb.jpg
 
Ikke helt ukjent... Fylles med StarSan-vann, og presses fra fat til fat

Om man lar fatet stå koblet til store deler av gjæringen, trenger man da å fylle med StarSan-vann? Burde vel være rimelig tomt for oksygen når så mange liter Co2 har blitt presset gjennom?
 
Om man lar fatet stå koblet til store deler av gjæringen, trenger man da å fylle med StarSan-vann? Burde vel være rimelig tomt for oksygen når så mange liter Co2 har blitt presset gjennom?
En vanlig 25 liters batch produserer (avhengig av sukkerinnhold) flere hundre liter CO2. Så man kan nok kjedekoble flere fat og få dem temmelig tomme for O2. Uten vann blir det jo egentlig en utttynning. Men samtidig vil det alltid være litt restfuktighet ved bruk av vann. Og den fuktigheten inneholder også litt O2. Vil tro det uansett er snakk om så små mengder at det ikke har noen praktisk betydning.
 
Hadde egentlig tenkt å kjøpe to allroundere, men da blir det én 27 liter og en allrounder. Allrounderen koster godt under 300 kroner hos Brewmaster, men frakten er drøy...

Jeg har en Fermzilla fra før, så jeg venter på All Rounderen.
Var litt fristet til å kjøpe til denne prisen, men venter.
Det er litt ekstra styr med den oppsamleren, tett bunn er perfekt når man ikke skal høste gjær eller tørrhumle.
 
Om man lar fatet stå koblet til store deler av gjæringen, trenger man da å fylle med StarSan-vann? Burde vel være rimelig tomt for oksygen når så mange liter Co2 har blitt presset gjennom?
‘Purge’ tynner ut O2 (O2-redusert), mens ved å presse ut vann så fjerner du O2 (‘O2-fritt’). Den siste prosessen er mye raskere da du kun fyller fatet én gang. Man vet også når det er ferdig, og kan sette på nytt fat.

Det kommer derfor an på hvordan fylleprosessen din er i etterkant.
Jeg kobler på et fat, og fyller så mye / lite jeg ønsker i lukket sløyfe. 1/2-fat om nødvendig. Da trenger jeg et ‘O2-fritt’ fat.
Dersom du tar av lokket, fyller fatet, og så purger fatet, fungerer det med et O2-redusert fat.

Det er viktig ikke å koble på helt fra starten, da headspace i gjæringskaret vil inneholde ‘mye’ O2. Jeg kobler på halvveis i stormgjæringen
 
Jeg har en Fermzilla fra før, så jeg venter på All Rounderen.
Var litt fristet til å kjøpe til denne prisen, men venter.
Det er litt ekstra styr med den oppsamleren, tett bunn er perfekt når man ikke skal høste gjær eller tørrhumle.
Ja, det var min tanke også. Trenger ikke den oppsamleren til annet enn den årlige batchen med NEIPA. Men de gamle gjæringsbøttene gikk til gjenvinning, og allrounderen lar vente på seg...
 
‘Purge’ tynner ut O2 (O2-redusert), mens ved å presse ut vann så fjerner du O2 (‘O2-fritt’). Den siste prosessen er mye raskere da du kun fyller fatet én gang. Man vet også når det er ferdig, og kan sette på nytt fat.

Det kommer derfor an på hvordan fylleprosessen din er i etterkant.
Jeg kobler på et fat, og fyller så mye / lite jeg ønsker i lukket sløyfe. 1/2-fat om nødvendig. Da trenger jeg et ‘O2-fritt’ fat.
Dersom du tar av lokket, fyller fatet, og så purger fatet, fungerer det med et O2-redusert fat.

Det er viktig ikke å koble på helt fra starten, da headspace i gjæringskaret vil inneholde ‘mye’ O2. Jeg kobler på halvveis i stormgjæringen

Ja er klar over dette med å tynne ut vs fjerne (bruker selv metoden med starsan vann), bare tenkte at om man lar det stå på store deler av gjæringsprosessen, så ville det bli tilført så mange liter CO2 at eventuelt resterende O2 nivå ville vært neglisjerbart. Siden gjæringskaret inneholder O2 fra starten, så vil det jo da aldri bli O2 fritt med denne metoden. Da er man tilbake til å måtte bruke gassflaska til å presse ut star-san vannet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp