1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Fermzilla pris i Norge lansert

En tråd i 'Utstyr' startet av Bård Fosse, 9 Jul 2019.

1. Bård Fosse

Bård Fosse
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Amarillo liker dette.
  2. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor tar de inn en spesialutgave på 35 liter?
    Det var jo en av fordelene med den nye Fermzillaen, de skulle gå ned til 27 liter for å få mindre headspace med oksygen.
    27 liter vil passe perfekt for de fleste. At det har noe med amerikanske gallon å gjøre er tull, de bruker liter i Australia, akkurat som i Europa.

Og ut fra bildet er gjæroppsamleren også av en annen type, uten mulighet til å purge humle med Co2 før tilsetning.

Det er så mange utgaver av Fermentasaurus/Fermzilla etterhvert at det er vanskelig å ha oversikt over alt som finnes.

3. Håkon Boman

Håkon Boman
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette ser ut som en oppgradert versjon av gen1 ikke den nye gen2
    Gen 2 er ganske annerledes

4. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er bare en versjon av Fermzilla, den er så langt bare solgt i Australia av KegLand.
    Ser Brewshop kaller den Fermzilla, det må jo bety at den kommer fra KegLand.
    Men de selger ikke denne utgaven i Australia, så man må jo begynne å lure på hva dette er.

5. Bård Fosse

Bård Fosse
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

[​IMG] [​IMG] Vel hvis du ser på bildet på hjemmesiden ser en det er Fermzilla da den har det nye understellet, den nye toppen, den nye bunnventilen, den nye oppsamlingsflasken under. Det er merkelig nok spesialversjon på 35 liter ikke 27 liter noe jeg ikke bryr meg om forskjellen på for å være ærlig. Jeg vil ha ny topp for enklere renhold, og bunnventil som ikke tetter. Så dette er helt topp synes jeg. La ved bilder av Saurus og Zilla som de tilbyr slik en lett ser forskjellen mellom de to.
    Spørsmålet er om 35 literen kommer i nytt materiale som tåler mer varme eller ei i mine øyne

Saurus https://www.bryggol.no/users/brygge...mplett_Fermentasaurus_pakke_m_trykksett_1.jpg
    Zilla https://brewshop.no/assets/img/1024...k/40e79d14e83cb3d02a1301ef2d272f5d-image.jpeg

6. Jens Kristian

Jens Kristian
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men det står da Fermentasaurus på ventilhåndtaket på det som er utgitt for Fermzilla her?

7. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, den ligner på Fermzilla, bortsett fra gjærsamleren som egentlig skal ha åpninger på siden, ventilen som er annerledes, og størrelsen.

Det står ikke noe om hvem som har produsert den, men KegLand har copyright på navnet Fermzilla, så det må jo være dem. Men da er det merkelig at de selger noe annet i hjemmemarkedet.

Ja, det er også merkelig.

8. perolavfk

perolavfk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det skal visstnok være en utgave tilpasset det norske markedet, etter som det visstnok brygges mest 25 l- batcher her til lands. Kunne også mye heller tenkt meg at de hadde tatt inn 27 l-versjonen, den ser ut til å passe mindre batcher mye bedre.

9. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Å brygge 25-liters batcher betyr som regel ikke 25 liter i gjæringskaret, mer normalt er 21-22 liter.
    27 liters gjæringskar vil passe de fleste tror jeg, så hvis de har spesialbestilt denne (noe jeg ikke tror de har gjort), tror jeg de bommer på hva bryggere ønsker seg.

Bård Fosse liker dette.
  10. perolavfk

perolavfk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Godt mulig, jeg tolket det i hvertfall slik at med 25 l-batcher så menes det allgrainsett som gjerne er på 25 l.

Vedlagte filer:

• fghgh.PNG
      fghgh.PNG
      Filstørrelse:
      124,6 KB
      Visninger:
      51
  11. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

12. Bryggarn

Bryggarn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har søkt litt rundt, men finner ikke dimensjoner på 27l, noen som vet?

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

14. Bryggarn

Bryggarn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

15. Ole Seglem

Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser ut som de benytter de bildene som kom først. Usikkert om det er den versjonen, eller nåværende som selges. Ser KegLand selv blander disse bildene, og viser også den oppsamlertanken hvor det står Fermentasaurus på (hvis man blar litt i bildene på siden deres).

16. Bård Fosse

Bård Fosse
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Amarillo liker dette.
  17. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva med trykksettet? Det står bare kommer info. Jeg har det gamle men det passer vel ikke på den nye.

18. Bård Fosse

Bård Fosse
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det gamle vil ikke passe på det nye nei for det er større åpning på den nye for å lette tilgang for rengjøring

19. Ole Seglem

Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Amarillo liker dette.
  20. Bård Fosse

Bård Fosse
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De hadde flere 27 liter på Bryggselv Stavanger i butikken. 55 literen kommer i løpet av neste mnd

Del denne siden