Keezer-oppsett

Vurderer å bruke en gammel fryser som keezer og har brukt en del tid den siste tiden på å sette meg inn og forsøke å forstå diverse prinsipper. Har lest så mye forskjellige "tips", anbefalinger og "triks" for oppsett av både co2-linje og øl-linje, karbonering av fatene o.l at jeg blir helt matt. Har lest maasse tråder i forumet om emnet, men jeg føler likevel jeg trenger en egen tråd for å få avklart noen spørsmål.

Tanken er å koble til fryseren til en ink-bird for kontroll av temperatur. Videre ønsker jeg å føre ølet fra fryseren én etasje opp, hvor tappekraner kobles opp. Det blir vel cirka 3 meter rett opp. Koblinger ønsker jeg skal være av John Guest.

1: Tappekraner med eller uten flow-control? Har jeg misforstått når jeg tenker at flow-control vil være mer nyttig på korte rør-strekk mellom fat/tappekran?
2: Dimensjon på øl-linjen, spesielt ut fra fatet til tappekranene. Siden strekket blir på cirka 3 meter rett opp har jeg lest litt forskjellig om hva som anbefales. 3/8" eller 3/16"?
3: Sikkerhet ved bruk av ink-bird for kontroll av termostat i fryser; Er det noe som jeg bør være ekstra varsom på? Er klar over kondens-utfordringene med å benytte en fryser og det har jeg en plan på.

Samtidig håper jeg noen kan se over kjapt bildene under for co2-linje og øl-linje for å dobbeltsjekke at jeg har fått med meg alt som kreves.
 

Vedlegg

  • co2.jpg
    co2.jpg
    83,4 KB · Sett: 107
  • øl.jpg
    øl.jpg
    53,6 KB · Sett: 104
litt skeptisk til John Guest på gass siden. syns det ser litt tykt ut med 6 mm innerdiameter på ølslangen, men har ikke regna på det.
Skal ikke være nødvendig med flowkontroll på 3 meter høyde. Fins tabeller du kan regne det ut på.
Inkbird tror jeg vil fungere flott.
Burde kanskje hatt flere trykkregulatorer slik at du ikke har samme trykk på alle fat.
 
litt skeptisk til John Guest på gass siden. syns det ser litt tykt ut med 6 mm innerdiameter på ølslangen, men har ikke regna på det.
Skal ikke være nødvendig med flowkontroll på 3 meter høyde. Fins tabeller du kan regne det ut på.
Inkbird tror jeg vil fungere flott.
Burde kanskje hatt flere trykkregulatorer slik at du ikke har samme trykk på alle fat.

Takk for svar. Hva gjør deg skeptisk til JG på gasslinjen? Grunnen til at jeg spør er bl.a tråden under hvor @msevland og @RETBergen argumenterer for JG på gasslinjen er for å sirke mot lekasjer. Noe jeg for øvrig har sett andre plasser også. Hva anbefaler du på gasslinjen?

DIY: John Guest - For gass- og tappelinje
 
JG på gasssiden fordyrer bare, bruk armerte 4-6 mm slanger.
Kanskje litt for grove slanger på ølsiden men har selv aldri prøvd mere enn 3/16 slanger, kan hende 3/16 rør redder deg fra skum men øker tappetiden noe.
3/16 rør har ID 2,7 mm, 3/slange har ID 4,75 mm

Redigert jappetid til tappetid, (det var stavekontrollen som ville ha det til jappetid :)
 
Sist redigert:
JG på gasssiden fordyrer bare, bruk armerte 4-6 mm slanger.
Kanskje litt for grove slanger på ølsiden men har selv aldri prøvd mere enn 3/16 slanger, kan hende 3/16 rør redder deg fra skum men øker jappetiden noe.
3/16 rør har ID 2,7 mm, 3/slange har ID 4,75 mm

Så dyrere, men hva med risikoen for lekkasjer? Er jo ikke snakk om mange hundrelappene mer for JG-oppsett, og om det sikrer oppsettet bedre enn et mer tradisjonelt oppsett er jo det å foretrekke
 
b
Takk for svar. Hva gjør deg skeptisk til JG på gasslinjen? Grunnen til at jeg spør er bl.a tråden under hvor @msevland og @RETBergen argumenterer for JG på gasslinjen er for å sirke mot lekasjer. Noe jeg for øvrig har sett andre plasser også. Hva anbefaler du på gasslinjen?

DIY: John Guest - For gass- og tappelinje
Bruker push in koblinger jeg også ,men har kjøpt mine på Hydroscand og i rustfritt og plast, virker på en måte tryggere en plast.
Pneumatikk
 
Så dyrere, men hva med risikoen for lekkasjer? Er jo ikke snakk om mange hundrelappene mer for JG-oppsett, og om det sikrer oppsettet bedre enn et mer tradisjonelt oppsett er jo det å foretrekke

Risikoen er jo minst med armerte slanger og slangeklemmer, har brukt det normere 20 år uten noen lekkasjer.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Mulig armert er bedre, men bør ikke begge ligge innenfor spec. på det trykket vi benytter?
 
Armerte slanger har tykkere gods og tetter dermed bedre med slangeklemmer etc, det trenges ikke pga. trykket, det er jo veeldi lavt.
Armerte, og sikkert mange andre tykkere slanger er vel lett tilgjengelige her på berget.
 
0fabc09504f4e992213365ef8ab91f76.jpg


Hei, hva gjør dere med STC’n? Inne i keezer’n eller ute?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei,

Skal lage meg keezer. Noe som har denne:

Whirlpool fryseboks WHE31331 - Kjøleskap og fryser

og vet hvor mange fat det er plass til (+CO2-flaske, 4 kg)? Håper på minimum 4 fat.

Har den ikke selv, men ser at den er 118x69, så spørs det på hvordan den er utforma innvendig da, det var vanskelig å se på bildene. Men cirka 50x50 bør jo gi deg plass til 4 fat, så antar den er stor nok til det.

Hvordan har du tenkt å løse kondens innvendig?
 
Konvertitten Håkon har bestilt 4 cornelius fat med Black Friday priser samt 6 Intertap FC. Lurer på å bygge keezer ut ifra denne. Kommer nok tilbake med en god del spørsmål ;-)

Hvis du har mulighet, dropp FC og gå for vanlige Intertap. Penger spart for en like god eller bedre løsning. FC er totalt unødvendig og gir stort sett bare mer skum. Lang nok 3/16" slange (1,5-2m) så er alt på stell.
 
Tilbake
Topp