Næringsmiddel CO2 - uten å betal skjorta

Hei godt folk, og velkommen til episode 10, sesong 15 av "Aleksander setter kullsyre på ølet sitt".
Hittil har i serien har vi sett:
1) Aleksander kjøper seg en "blank" (umerket) gassflaske fra Bryggselv.no, og får den fylt av en tvilsom type som bruker brann-apparat CO2.
2) Aleksander kommer på bedre (Cornelius)tanker, og ønsker å bruke næringsmiddelgodkjent CO2, han finner ingen som er villig til å fylle nærings-CO2 på Bryggselv.no-flasken
3) Etter en stund begynner Aleksander et abonnement hos Linde, men de tar betalt 10.000(!) kr for leie av flaske (5kg(?)), uten fylling.
4) Aleksander er i kontakt med andre i sin landsby (Kristiansund) for å finne flaske. Det beste flaskekjøpet han finner er en 11 liters, som koster 5.000 for kjøp, og sikkert et tillegg for fylling.

Vår helt er glad i øl, og å servere venner så han brygger ca 600 liter i året, så det går litt gass.

Er det noen tips til hvordan Aleksander kan få feks fylt bryggselv.no flasken med næringsmiddelgodkjent gass?
 
Er det noen tips til hvordan Aleksander kan få feks fylt bryggselv.no flasken med næringsmiddelgodkjent gass?

Meg bekjent tror jeg ikke du vil få til dette. Du må nok kjøpe en flaske som er "ubesudlet" av industrigass og bruke denne kun til næringsmiddel godkjent CO2.
 
Så hva gjør folk? Bruker ikke-næringsmiddel-CO2?

Tipper et overveldende flertall gjør nettopp det :) Eller bruker Sodastream-løsninger. Mener også det har vært en lokal bryggesjappe som solgte flasker for næringsmiddel godkjent CO2 (Trondheim-ish?), men dette er tydeligvis ikke gjengs ellers.
 
Tipper et overveldende flertall gjør nettopp det :) Eller bruker Sodastream-løsninger. Mener også det har vært en lokal bryggesjappe som solgte flasker for næringsmiddel godkjent CO2 (Trondheim-ish?), men dette er tydeligvis ikke gjengs ellers.
Vestbrygg selger godkjente flasker og fyller næringsmiddel co2. Men de sender ikke fulle flasker i posten, så hjelper vel bare de på Vestlandet.

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk
 
Vestbrygg selger godkjente flasker og fyller næringsmiddel co2. Men de sender ikke fulle flasker i posten, så hjelper vel bare de på Vestlandet.

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk

Jepp. Brewshop og Vestbrygg for de som holder til i nærheten. Hadde jo vært fint om BryggSelv og andre også kunne hatt dette tilbudet (for de som mener dette er viktig da - i følge loven må man jo ha dette på arrangementer der hjemmebrygg serveres, om man ikke har karbonert med sukkerlake/speise)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jepp. Brewshop og Vestbrygg for de som holder til i nærheten. Hadde jo vært fint om BryggSelv og andre også kunne hatt dette tilbudet (for de som mener dette er viktig da - i følge loven må man jo ha dette på arrangementer der hjemmebrygg serveres, om man ikke har karbonert med sukkerlake/speise)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Også bare for å gi bort øl til venner. Ganske strenge ifht det vi er vant med, retningslinjer, men også "korrekte" ihht mattilsynets regler om distribuering av mat/drikke. Blir neppe spes håndhevet. Men dog, det er fortsatt en teoretisk mulighet for å få pisk på pung, og man er ikke "up to code" hvis man gjør det annerledes.

Uansett, til TS: Hvis det er flere hjemmebryggere der du bor, og dere har et utsalg ("Utsalg") av næringsmiddelgodkjent Co2 på industritanker, Tess eller noen som fører AGA f.eks, så kan dere jo gå sammen og spleise på en 40kg eller hva det er tank, og betale inn til en pott hver gang det fylles. En pott som dekker både leie av tanken (det er noen kroner pr dag) og for refill av tanken ink transport for den som gjør det. Men det forutsetter jo at det er nok folk i ditt nærområde som er interesserte i slikt, og at de kun fyller på næringsmiddelgodkjente tanker. Co2'en blir ikke næringsmiddelgodkjent med en gang den fylles på en ikke-næringsmiddelgodkjent tank. Men hovedtanken blir ikke ikke-nærinsmiddelgodkjent (såvidt jeg vet, hvis det ikke er nmgkj som det fylles på), det viktige er at det er igjen 2 bar eller noe på tanken, for å hindre tilbakeslag.

Det er en PITA, men hvis man selv velger å ikke bruke nmgkj så kan man fortsatt leie tanker,
 
Sist redigert:
Bor man langt unna en større forhandler som Brewshop, Bryggselv etc så blir det nok en del vanskeligere.

Du får næringsmiddelgodkjent gass på Europris til 140kr kiloen, det kan nok fort bli den rimeligste løsningen. Du får 8kg på Brewshop til 700kr, mot 5kg for 700kr på Europris, litt dyrere men de har jo langt flere utsalgssteder.
 
Problemet med de store flaskene er at ansatte på Clas Ohlson ikke skjønner hvordan de skal selge de. Om det er innbyttepris er fra stor til stor, eller fra liten til stor. Reklameplakater i butikken sier "bytt fra liten til stor", og det kan jo både tolkes som det er et slagord eller at tilbudet gjelder for innbytte fra liten til stor.

Tidligere hadde de disse tilgjengelig uten innbytte også (ligger ikke i nettbutikken lenger ser jeg, kostet vel 350kr), men de ansatte skjønte ikke hvordan dette ble slått inn og selv innen samme butikk er det forskjell fra ansatt til ansatt. Så min første flaske fikk jeg til innbyttepris, fordi de ikke fant ut hvordan de solgte det uten innbytte. Andre gangen så skjønte de ikke engang at ny flaske uten innbytte var et produkt de hadde engang, selv om prisen uten innbytte stod på plakaten og lå i nettbutikken, endte den gangen med at jeg fikk en flaske gratis, men om det var det betjeningen faktisk mente er jeg usikker på, han som hentet den tilbake til meg stakk når jeg skulle betale.

Den gangen ble 169kr også markedsført som en kampanje, så spennende å se hva produktet faktisk ender opp med å koste, eller hvor lenge det faktisk er i salg.
 
Tilbake
Topp