Pale malt i pils

Dette spørsmålet har sikkert blitt tatt opp utallige ganger før, men fant ikke noe da jeg brukte søkefunksjonen.

Tenkte å sette på en pils med best pale malt. Hvordan vil denne malten oppføre seg annerledes i forhold til pils malt?
 
Dette spørsmålet har sikkert blitt tatt opp utallige ganger før, men fant ikke noe da jeg brukte søkefunksjonen.

Tenkte å sette på en pils med best pale malt. Hvordan vil denne malten oppføre seg annerledes i forhold til pils malt?

Det er mer smak i pale malt, for å si det sånn. Det er maltet på høyere temperatur, og har toner av brød/kjeks som du ikke finner i pilsnermaltet. Det blir et litt annerledes øl, men antakelig ikke dramatisk annerledes. Kanskje som om du brygga med pilsnermalt og en god dose lyst münchenermalt?

Så lenge målet ikke er å få til en klassisk lys nordtysk pils er det sikkert greit. Og så er det uansett et interessant forsøk:).
 
Hmmm. Dette hører vel til under bryggetabber, men jeg har altså brygget en del mørke lagere i det siste . Vienna, schwarzbier, og mørk Tjekkisk lager. Så at sekken med malt begynte å bli slunken og løftet litt på den før å samle malten litt.
Da la jeg merke til at det sto Maris Otter på baksiden av sekken.
Sukk !
Vel ølet ble godt det. Mulig en øldommer ville ha plukket ut noe som var feil, men jeg tviler på det.
 
Hmmm. Dette hører vel til under bryggetabber, men jeg har altså brygget en del mørke lagere i det siste . Vienna, schwarzbier, og mørk Tjekkisk lager. Så at sekken med malt begynte å bli slunken og løftet litt på den før å samle malten litt.
Da la jeg merke til at det sto Maris Otter på baksiden av sekken.
Sukk !
Vel ølet ble godt det. Mulig en øldommer ville ha plukket ut noe som var feil, men jeg tviler på det.

Når du legger inn münchenermalt i ei oppskrift, legger du inn mye av det som er forskjellen på pils og pale malt , og videre på pale malt og MO. Som du bruker MO som basismalt i ei oppskrift som har en del münchenermalt, så blir det antakelig ikke så veldig forskjellig.
 
Jeg tenker på Pale malt som litt annerledes pils og Munich, litt søtere og rundere og ikke den samme kjeks/brød grainy karakteren
 
Jeg tenker på Pale malt som litt annerledes pils og Munich, litt søtere og rundere og ikke den samme kjeks/brød grainy karakteren

Jeg tror "maltpreg" er det som binder pale malt, pale ale malt (engelske typer, og det er vel stort sett MO-typer vi tenker på her) og münchenermalt sammen, og maltpreget øker med fargen. Pilsnermalt mangler det der; det har en grønn/kornaktig karakter. Så en pils på pale malt blir noe annet - men hvordan aner jeg egentlig ikke. Engelsk Golden Ale - når den ikke rotes til med amerikanske humler - er vel litt av hvert? Men gjæren er viktig, også, selvfølgelig. "Pilskarakteren" er ikke bare et produkt av maltet.
 
Så du mener forskjellen kun ligger i fargeforskjeller/ graden av røsting
I så fall kunne vi kommet unna med to typer, pils og mørk munich
 
All byggmalt er opprinnelig det samme, hvis vi ser bort fra forskjellige typer bygg (heh). Det er selve maltingsprosessen som lager forskjellene.

Enig i Finn sin beskrivelse av pilsner-malt. Litt grønnaktig i forhold til de andre. Og samtidig litt Wasa Frukost.
 
Så du mener forskjellen kun ligger i fargeforskjeller/ graden av røsting
I så fall kunne vi kommet unna med to typer, pils og mørk munich

Nei, ikke riktig så enkelt. Pilsnermaltet skiller seg ut; du får ikke pale malt gjennom å blande pilsner og münchener. Men jeg tror ikke det er helt på jordet å si at pale malt, pale ale malt, og lyst og mørkt münchenermalt utgjør et kontinuum, sånn at du til en viss grad kan blande deg fram til en erstatning for pale ale malt om du har pale malt og münchenermalt.

Dette kontinuumet fortsetter inn i de lysere røstede malttypene; biscuit og amber, og kanskje brown, men så er det et brudd; sjokomalt er noe annet igjen.

Dette er sånn jeg tenker det når jeg lager oppskrifter, i alle fall. Det er åpenbart en forenkling, og malt av samme type fra ulike malterier kan dessuten være nokså ulike, men den er et ganske greit verktøy, synes jeg:). ;

Wienermalt er litt på sida; jeg tenker på det som et litt mørkere pilsmalt, uten at jeg tror det er helt riktig, heller.

All byggmalt er opprinnelig det samme, hvis vi ser bort fra forskjellige typer bygg (heh). Det er selve maltingsprosessen som lager forskjellene.

Enig i Finn sin beskrivelse av pilsner-malt. Litt grønnaktig i forhold til de andre. Og samtidig litt Wasa Frukost.

Men byggsortene er viktige. Jeg mener i alle fall at Maris Otter, Golden Promise og Chevallier som pale ale malt gir ganske forskjellig resultat. Og nå har jeg en sekk med engelsk pilsnermalt (Simpson's). Den skal testes ut i et forsøk på Kinns Bygdeoriginal, som er en pils med 80 IBU (Northern Brewer og Tettnang) og engelsk alegjær. Den er jeg litt spent på. (Kinn kaller det et indiaøl, og det kan jo være like riktig - en engelsk IPA med pilsmalt og tyske humler, da.)
 
Jeg mente ikke at det bare blir synsing fra din side, men generelt.
Jeg tror alle har sin oppfatning av hva forskjellige malttyper bidrar med
som kanskje ikke altid stemmer helt med virkeligheten.
Ser innlegget kunne missforståes
 
Takk for alle svar! Endte opp med 42 liter med en OG på 1045, lett humling med Galena og gjenbruk av M84 Bohemian Lager fra forrige brygg. Står å plopper i kjellern på 11 grader. Planen var å bruke perle og sladek men fant ikke perlen før i dag. Galena er visstnok den humla de bruker i corona så det er jo passende. Enig i at pilsmalt har litt grønnaktig kjekspreg eller noe i den gata.
 
Tilbake
Topp