Bryggertabber

Dagens brygg var en IPA med OG som endte på 1.060. I den lette enden av stilen, altså. Den skulle hatt en IBU på 50, men så surra jeg med humleoppmålinga (feilkobling under topplokket!) og endte opp med noe som ligner mer på 90, om jeg skal tro kalkulatoren.

Men vørteren smakte nydelig:p.
Godt med en skikkelig bitter ipa, da, i den grad ipa er godt.
 
Godt med en skikkelig bitter ipa, da, i den grad ipa er godt.

Jeg sørger heldigvis for ganske lav pH i kok - ca.5,1 - så dels blir det litt lavere IBU-utbytte enn hva kalkulatoren beregner (tror jeg), og dels blir det en ganske "rund" bitterhet. Men ja - det er godt med en skikkelig bitter IPA; bitterheta skal bare stå i et noenlunde rimelig forhold til styrken på ølet.

Jeg har tjuvstartet helga nå med en Stone Arrogant Bastard, som det er lenge siden jeg har smakt. Den kan trygt kalles en skikkelig bitter IPA!

100% Chinook, vel? Jeg synes den er kjempegod, så jeg har hatt den på lista ei stund nå. Jeg kommer dit, jeg også:).
 
Ble litt lengre meskesteg i dag da skyllevann varmeren bestemte seg for å legge inn årene :mad:
Så da er det bare å fyre opp vannkokeren på kjøkkenet :confused:
Må lære meg å sjekke over utstyrer dagen før så man har tid til å fikse det :p
 
... og så kokte DME-vørteren til starter over. Igjen. Fordi jeg var uoppmerksom.

At man aldri lærer. "Skal bare ..." er en sikker måte å koke over på. Fastbrent vørter på keramisk topp er heller ikke helt enkelt å løsne.

:p:confused::mad::oops:
 
Sist redigert:
Hvor Noldus er man når man bruker nærmere 5 timer på å lage en sjekkliste på 48 punkter som dekker hele byggeprosessen og så sporenstreks legger den bort fordi man liksom har såpass god kontroll at man ikke behøver den....?

Vel svaret er Veldig Noldus.

Brewtools_B80_-_Triple_valve_brewing_checklist_-_Google_Sheets.png

Hoppet rett på steg 6 ("Fyll HLT med skyllevann") uten å ha fullført steg 3 slik at alt vannet i HLT-en rant ut slangen rett på laminatgulvet...

Til info så går ikke 20 liter vann + tre-laminat så godt sammen....
 
Hvor Noldus er man når man bruker nærmere 5 timer på å lage en sjekkliste på 48 punkter som dekker hele byggeprosessen og så sporenstreks legger den bort fordi man liksom har såpass god kontroll at man ikke behøver den....?

Vel svaret er Veldig Noldus.

Vis vedlegget 46281

Hoppet rett på steg 6 ("Fyll HLT med skyllevann") uten å ha fullført steg 3 slik at alt vannet i HLT-en rant ut slangen rett på laminatgulvet...

Til info så går ikke 20 liter vann + tre-laminat så godt sammen....
Det er dessverre ganske ofte dyrt å være noldus. Det var vel en eller annen her forleden som hadde ølmarinert eikeparketten sin også. Det er nesten riktig, selvsagt... :)
 
Hvor Noldus er man når man bruker nærmere 5 timer på å lage en sjekkliste på 48 punkter som dekker hele byggeprosessen og så sporenstreks legger den bort fordi man liksom har såpass god kontroll at man ikke behøver den....?

Vel svaret er Veldig Noldus.

Vis vedlegget 46281

Hoppet rett på steg 6 ("Fyll HLT med skyllevann") uten å ha fullført steg 3 slik at alt vannet i HLT-en rant ut slangen rett på laminatgulvet...

Til info så går ikke 20 liter vann + tre-laminat så godt sammen....

Trist med gulvet ditt.

Men jeg priser meg lykkelig når jeg ser den sjekklista di. Tenk så enkelt (brygger)livet kunne være ... ;). Men ikke dermed sagt at jeg ikke klarer å gjøre tabber likevel:oops:.
 
Tilbake
Topp