Bryggetabbe ja..
Starta bryggedagen tidlig i går...tydeligvis for tidlig, sånn en halv kaffekopp etter at jeg tørna ut. Brygger på en eldre Speidel 20 og den kontrolleren skal jo være bombesikker.
Jeg er tydeligvis ikke det, siden jeg klarte å programmere feil og satte steget etter innmesk direkte til 78.
Dette var en generisk Tjekk'ish Pilsener... Pilsner og Munchener malt, Saaz og w34/70...
Rundt 30 min. etter innmesk oppdager jeg hva som har skjedd.. shit.. hvor lenge har dette stått på 78??? Er jo en periode fra innmesk til den når instilt mesketemp, men den varierer jo med omgivelsestemperatur...
Grublemodus på... Noen pilsner blir dette tydeligvis ikke, men kan det berges til noe drikkelig øl??
Bestemte meg kjapt for at jeg ikke gadd spandere nesten 200g Saaz og resten av 34/70-pakkene mine på det der så plan-B ble klekka ut i ei dritfart:
Meske ferdig til 90 min, overføre til kinakjelen jeg bruker til vannvarming for koking, bruke det jeg har av humlerester og gjære med noe kveik-slurry fra kjøleskapet. OG var på det tidspunktet allerede over 1.050. Hadde trossalt allerede investert en del arbeid, kondisjonert og håndkverna malt osv.
Heiv i Magnumkvanta ekvivalent til 60g Saaz og brukte Perle i Saaz-ekvivalente mengder senere ihht. oppskrift.
Etter å ha overført vørteren til Kinakjelen rengjorde jeg Speidelen, kondisjonerte og kverna opp ny mengde malt og etter å ha trippelsjekka kontrolleren kjørte jeg i gang den opprinnelige planen. Dette gikk iaff som det skulle.
I mens hadde Kineseren gjort ferdig koketia på katastrofebrygget, komplett med humling og tilsetninger, en halvkilo demerarasukker siden jeg ikke aner hvor mye gjærbart sukker det er i den vørteren, så da var det bare å kjøle og få på gjæringskar. OG endte på 1.065.
Kveik ble behørig kauka i og så var det bare å ovelate brygget til Kveiken, Odin og Tor.
Sistnevnte må ha plukka opp tankene mine, for umiddelbart etter kom det et par lyn, noen heidundrande tordenskrall og det medfølgende styrtregnet.
Hehe, tenkte jeg...Tor kommer for å ordne opp.
Shit...Speidelen står jo ute på verandaen og mesker... helheim...
Tenke kjapt, finne en diger paraply og feste til Speidelen med lastestrikk. Puhh..
Ny kaffe, kikke på klokka.. hvis ikke denne regnbyga gir seg snart blir det naturlig skylling...
Regnet ga seg heldigvis, skylling, koking og humling gikk ihht til plan og pilsneren står nå i gjæringskapet.
Fint å starte bryggedagen tidlig, men dette var tydeligvis for tidlig.....