Bryggertabber

Trist med gulvet ditt.

Men jeg priser meg lykkelig når jeg ser den sjekklista di. Tenk så enkelt (brygger)livet kunne være ... ;). Men ikke dermed sagt at jeg ikke klarer å gjøre tabber likevel:oops:.

Det gikk heldigvis ganske greit. Brygge-boden har i utgangspunktet sementgulv og er ikke større enn 6-8 kvadrat... Vi la bare noe billig-laminat oppå og den ser faktisk ut som at den overlever dette også :)

Som du vet fra våre tidligere diskusjoner er jeg relativt prosess-orientert, og så lenge oppskriften følges så blir det faktisk ganske kurant øl i andre enden... Det er når man blir complacent (hva er nå den norske oversettelsen igjen....?) og man prøver seg på snarveier ting går i dass! :)
 
Trist med gulvet ditt.

Men jeg priser meg lykkelig når jeg ser den sjekklista di. Tenk så enkelt (brygger)livet kunne være ... ;). Men ikke dermed sagt at jeg ikke klarer å gjøre tabber likevel:oops:.
Trur du har fått fram poenget ditt Finn i det siste :p Men må huske at det er monge som og koser seg med å bygge og brygge med tekniske duppeditter. Som ikkje nødvendigvis gjer det for å få bedre øl ;)
 
Det gikk heldigvis ganske greit. Brygge-boden har i utgangspunktet sementgulv og er ikke større enn 6-8 kvadrat... Vi la bare noe billig-laminat oppå og den ser faktisk ut som at den overlever dette også :)

Som du vet fra våre tidligere diskusjoner er jeg relativt prosess-orientert, og så lenge oppskriften følges så blir det faktisk ganske kurant øl i andre enden... Det er når man blir complacent (hva er nå den norske oversettelsen igjen....?) og man prøver seg på snarveier ting går i dass! :)

hehe - Balle Klorin rides again:p.

Mer grundig og systematisk kan det vel ikke gjøres. Det slår meg at du behandler deg sjøl - hvis det er du som er intendert leser - som en som står overfor dette utstyret for første gang:). Det minner meg litt om en bryggeinstruksjon jeg har laget for en kamerat av meg som ikke er av de mest praktiske. Poenget var å sikre at alle momenter var beskrevet, sånn at han skulle kunne hake av etter hvert, og kjenne seg trygg på at det ikke ble gjort noen bryggertabber. Og det funka; jeg har fått tilbakemelding på at dette var akkurat det han trengte.

Det blei fire sider. Oppskrifta først, og så prosessen. Her er side 2, den første delen av prosessen:
2020-07-30.png
 
Uff - jeg får vel gi opp korstoget mot bryggeutstyrsbransjen, da:oops:.
Neida. Jeg er helt med deg. Det satt langt inne å kjøpe Grainfather i sin tid, men hele meskeprosessen i BIAB-gryta mi var veldig uforutsigbar og vanskelig å gjenskape fra gang til gang. Eksperimentene mine med termometre i ulike deler av gryta under mesking viste det jeg fryktet, nemlig at det var mange graders forskjell mellom topp og bunn. Å automatisere denne prosessen gjennom sirkulasjon og kontinuerlig temperaturregulering var veldig naturlig for meg. Det fjerner ikke den menneskelige faktoren, for det er jeg som setter opp meskeskjemaet, og jeg bruker ofte flerstegsmesk.

Men maskin ER mer kompleksitet og dermed mer som kan gå galt. Lekkasjen min som tok knekken på pumpa er et eksempel. Da var den gamle BIABgryta og spiralkjøleren kjekk som backup. Glemme å sette på inntaksfilter til pumpa er et annet. Det er flere ting å håndtere, flere ting å huske og flere ting som kan gå galt. For min del handlet det om en mer presis prosess som det er lettere å gjenskape. Jeg bestemmer hva prosessen skal være, og Grainfather hjelper meg å holde den. Men ting går galt av og til, helt uavhengig av det...
 
Bryggetabbe ja..

Starta bryggedagen tidlig i går...tydeligvis for tidlig, sånn en halv kaffekopp etter at jeg tørna ut. Brygger på en eldre Speidel 20 og den kontrolleren skal jo være bombesikker.

Jeg er tydeligvis ikke det, siden jeg klarte å programmere feil og satte steget etter innmesk direkte til 78.
Dette var en generisk Tjekk'ish Pilsener... Pilsner og Munchener malt, Saaz og w34/70...
Rundt 30 min. etter innmesk oppdager jeg hva som har skjedd.. shit.. hvor lenge har dette stått på 78??? Er jo en periode fra innmesk til den når instilt mesketemp, men den varierer jo med omgivelsestemperatur...

Grublemodus på... Noen pilsner blir dette tydeligvis ikke, men kan det berges til noe drikkelig øl??

Bestemte meg kjapt for at jeg ikke gadd spandere nesten 200g Saaz og resten av 34/70-pakkene mine på det der så plan-B ble klekka ut i ei dritfart:

Meske ferdig til 90 min, overføre til kinakjelen jeg bruker til vannvarming for koking, bruke det jeg har av humlerester og gjære med noe kveik-slurry fra kjøleskapet. OG var på det tidspunktet allerede over 1.050. Hadde trossalt allerede investert en del arbeid, kondisjonert og håndkverna malt osv.

Heiv i Magnumkvanta ekvivalent til 60g Saaz og brukte Perle i Saaz-ekvivalente mengder senere ihht. oppskrift.
Etter å ha overført vørteren til Kinakjelen rengjorde jeg Speidelen, kondisjonerte og kverna opp ny mengde malt og etter å ha trippelsjekka kontrolleren kjørte jeg i gang den opprinnelige planen. Dette gikk iaff som det skulle.

I mens hadde Kineseren gjort ferdig koketia på katastrofebrygget, komplett med humling og tilsetninger, en halvkilo demerarasukker siden jeg ikke aner hvor mye gjærbart sukker det er i den vørteren, så da var det bare å kjøle og få på gjæringskar. OG endte på 1.065.

Kveik ble behørig kauka i og så var det bare å ovelate brygget til Kveiken, Odin og Tor.
Sistnevnte må ha plukka opp tankene mine, for umiddelbart etter kom det et par lyn, noen heidundrande tordenskrall og det medfølgende styrtregnet.
Hehe, tenkte jeg...Tor kommer for å ordne opp.

Shit...Speidelen står jo ute på verandaen og mesker... helheim...

Tenke kjapt, finne en diger paraply og feste til Speidelen med lastestrikk. Puhh..
Ny kaffe, kikke på klokka.. hvis ikke denne regnbyga gir seg snart blir det naturlig skylling...
Regnet ga seg heldigvis, skylling, koking og humling gikk ihht til plan og pilsneren står nå i gjæringskapet.

Fint å starte bryggedagen tidlig, men dette var tydeligvis for tidlig.....
 
Bryggetabbe ja..

Starta bryggedagen tidlig i går...tydeligvis for tidlig, sånn en halv kaffekopp etter at jeg tørna ut. Brygger på en eldre Speidel 20 og den kontrolleren skal jo være bombesikker.

Jeg er tydeligvis ikke det, siden jeg klarte å programmere feil og satte steget etter innmesk direkte til 78.
Dette var en generisk Tjekk'ish Pilsener... Pilsner og Munchener malt, Saaz og w34/70...
Rundt 30 min. etter innmesk oppdager jeg hva som har skjedd.. shit.. hvor lenge har dette stått på 78??? Er jo en periode fra innmesk til den når instilt mesketemp, men den varierer jo med omgivelsestemperatur...

Grublemodus på... Noen pilsner blir dette tydeligvis ikke, men kan det berges til noe drikkelig øl??

Bestemte meg kjapt for at jeg ikke gadd spandere nesten 200g Saaz og resten av 34/70-pakkene mine på det der så plan-B ble klekka ut i ei dritfart:

Meske ferdig til 90 min, overføre til kinakjelen jeg bruker til vannvarming for koking, bruke det jeg har av humlerester og gjære med noe kveik-slurry fra kjøleskapet. OG var på det tidspunktet allerede over 1.050. Hadde trossalt allerede investert en del arbeid, kondisjonert og håndkverna malt osv.

Heiv i Magnumkvanta ekvivalent til 60g Saaz og brukte Perle i Saaz-ekvivalente mengder senere ihht. oppskrift.
Etter å ha overført vørteren til Kinakjelen rengjorde jeg Speidelen, kondisjonerte og kverna opp ny mengde malt og etter å ha trippelsjekka kontrolleren kjørte jeg i gang den opprinnelige planen. Dette gikk iaff som det skulle.

I mens hadde Kineseren gjort ferdig koketia på katastrofebrygget, komplett med humling og tilsetninger, en halvkilo demerarasukker siden jeg ikke aner hvor mye gjærbart sukker det er i den vørteren, så da var det bare å kjøle og få på gjæringskar. OG endte på 1.065.

Kveik ble behørig kauka i og så var det bare å ovelate brygget til Kveiken, Odin og Tor.
Sistnevnte må ha plukka opp tankene mine, for umiddelbart etter kom det et par lyn, noen heidundrande tordenskrall og det medfølgende styrtregnet.
Hehe, tenkte jeg...Tor kommer for å ordne opp.

Shit...Speidelen står jo ute på verandaen og mesker... helheim...

Tenke kjapt, finne en diger paraply og feste til Speidelen med lastestrikk. Puhh..
Ny kaffe, kikke på klokka.. hvis ikke denne regnbyga gir seg snart blir det naturlig skylling...
Regnet ga seg heldigvis, skylling, koking og humling gikk ihht til plan og pilsneren står nå i gjæringskapet.

Fint å starte bryggedagen tidlig, men dette var tydeligvis for tidlig.....

Herlig historie:).

Antakelig blir du overraska over hvor bra det gikk. Bare synd du heiv i sukkeret, for det hadde vært artig å høre hvordan det hadde blitt uten. Siden det virker som om du fikk grei konversjon, gjetter jeg på at dette ikke ville skilt seg så mye fra et øl meska inn på 70 grader. Jeg fikk 68% utgjæring på en wee heavy som jeg meska på den temperaturen, så det blir ikke nødvendigvis helt ille sjøl om du starter med å denaturere beta-amylasen. Det er ikke sånn at alfa-amylasen ikke produserer maltose, men den gjør det mye mindre effektivt. Derfor er det nok greit å gi den godt med tid neste gang du mesker inn på 78, også. Du ga jo 90 min nå, og det bør du holde fast ved;).
 
Eg likte løsningen din @Ravneklo :)
Bra tenkt. Selv om eg er enig med Finn, kunne vært spennende å bare la kveiken spise vørter og de hvordan det blir. Svaret har du uansett om noen dager.
 
Liten oppdatering: Snaue 3 døgn etter pitching har kveiken dratt katastrofeølet ned fra 1.065 til 1.016...

Det er fremdeles aktivitet i blowoff, så jeg lar det iaff stå frem til helga.. kommer jeg ned et par poeng til blir jeg storfornøyd, men prøvesmakingen ga meg absolutt ingen urrrrghhh-opplevelse. Noe søtere enn jeg liker, men jeg har et godt håp om å få noe drikkende ut av dette . Gruble litt om jeg skal tørrhumle for å spisse smaken litt..
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp