Råd/erfaring med tilsetting av whiskymarinerte eikechips til Barley wine

Marius K.

Norbrygg-medlem
Vi er to stykk som skal lage en Barley wine. Sikter oss inn på 10 % abv. Tenkte tilsette amerikanske eikechips til ølet under gjæring. Disse planlegger vi å marinere to til tre dager i bourbon før tilsetting. Noen som har erfaring med hvor mye, og hvor lenge?? Vi er ikke ute etter noe dominerende preg fra eik og whisky, men mer at det skal ligge i bakgrunnen og blendes godt inn med resten av ølet. Tanken var å prøve seg på 1 til 2 gram per liter. Jeg vet ikke hva dere tenker om denne mengden, og hvor lenge bør slikt ligge?

Det er disse vi ser på:

Eikechips amerikansk medium toast 250g
 
0/10

Når det gjelder eikechips brukte eg litt under 2g/l i ein Barleywine. Den låg ganske lenge på eik, par veker trur eg. Det var veldig mykje i starten, men synst det fungerer bra no. Ølet treng uansett ein del lagring, og eika blir dempa kraftig.
Splitta batchen med og uten eik. Skal ta en side om side test i morgon. Blir nok tydeligare korleis eikepreget er då :) Den er vel 10 mnd gammal no.
 
0/10

Når det gjelder eikechips brukte eg litt under 2g/l i ein Barleywine. Den låg ganske lenge på eik, par veker trur eg. Det var veldig mykje i starten, men synst det fungerer bra no. Ølet treng uansett ein del lagring, og eika blir dempa kraftig.
Splitta batchen med og uten eik. Skal ta en side om side test i morgon. Blir nok tydeligare korleis eikepreget er då :) Den er vel 10 mnd gammal no.

Du ble ikke imponert, altså? Godt, da kan jeg styre unna den linken ;)

Takk for tips, da har vi et utgangspunkt :)

EDIT: Oppdater gjerne på hvordan de to har utviklet seg, og hvilke du synes er best.
 
Du ble ikke imponert, altså? Godt, da kan jeg styre unna den linken ;)

Takk for tips, da har vi et utgangspunkt :)

EDIT: Oppdater gjerne på hvordan de to har utviklet seg, og hvilke du synes er best.
Då har eg smakt, og syns 2g/L etter 10 mnd er passelig, i allefall for dette ølet.. Det er ein tydelig, men ikkje ekstrem forskjell. Den uten eik framstår søtare.
Samtlige som smakte likte den med eik bedre. Gir meir kompleksitet.

Ølet er MYKJE bedre en ferskt, men er ikkje veldig fornøgd.. Gir det 1 år til før eg konkluder med noko.
5bc4bb97fc70daad180cc72adbbe6b44.jpg
 
Vi endte opp med å gå for 1 gram per liter. Eikechipsene ble kokt, også ligger de en ukes tid å marinerer i Whisky.

Hiver dere oppi spriten også, eller kun chipsene??
 
Kokte ikke chipsene, men marinerte i whiskey og hadde oppi både sprit og chips.

Noen formening om man hiver i whiskyen også utgjør noe særlig forskjell mtp hva man får ut av smak? Vi snakker vel om en 2-3 dl whisky her som skal i 46 liter med øl...
 
Noen formening om man hiver i whiskyen også utgjør noe særlig forskjell mtp hva man får ut av smak? Vi snakker vel om en 2-3 dl whisky her som skal i 46 liter med øl...
Jeg tror mye av eikesmaken trekker ut i spriten den ligger i. Jeg tror også dere slo ut en del smak med kokevannet.
 
Jeg tror mye av eikesmaken trekker ut i spriten den ligger i. Jeg tror også dere slo ut en del smak med kokevannet.

Doh... Vi tenkte bare det var greit å få kokt det for å være sikker på å ikke tilføre noen bugs. Kokevannet luktet heftig av vanilje... Men da høres det ut som at spriten følger med eikechipsene opp i karet...
 
Noen formening om kontakttid? I dag er det mandag, og vi tenker å la ølet stå frem til søndag før vi setter det til kaldkræsjing frem til påfølgende torsdag hvor det går på fat.

Vi har 1 gram per liter med chips. Går for litt eik/whiskypreg, men ikke slik at det blir en veldig dominerende faktor...
 
Noen formening om kontakttid? I dag er det mandag, og vi tenker å la ølet stå frem til søndag før vi setter det til kaldkræsjing frem til påfølgende torsdag hvor det går på fat.

Vi har 1 gram per liter med chips. Går for litt eik/whiskypreg, men ikke slik at det blir en veldig dominerende faktor...
Litt vanskelig å bestemme seg for det der, for eikesmaken avtar ganske kraftig med lagring. Hvis det er øl som skal modnes bør nok eikepreget være ganske dominerende når det er ferskt.
 
Litt vanskelig å bestemme seg for det der, for eikesmaken avtar ganske kraftig med lagring. Hvis det er øl som skal modnes bør nok eikepreget være ganske dominerende når det er ferskt.

Så hvis det går til kaldkræsj på søndag bør det i bøtta nå? Må nok modnes denne ja... :)
 
Smått gammel tråd, men bruker den da det omhandler samme.

Eikechips som har vært i sprit (av en eller annen type). Rett i fatet eller i en humlepose eller liknende?
 
Tilbake
Topp