Induksjonsplate og stor kjele

Finn har skissert et forslag som virker genialt. Dempematta er da under kokeplata. Slik at han får full kontakt mellom kjele og kokeplate, matta vil komprimere ved vektbelasting, men presse oppover. Ramma rundt er hvor langt ned kjelen går, matta under vil presse opp kokeplata uten at denne holder noe av vekten til kjelen.
 
Sist redigert:
Kokeintensitet er forøvrig et eget tema. Synd at det dette temaet er ganske oversett i hjemmebryggerverden, men det blir forskjeller :)
 
Finn har skissert et forslag som virker genialt. Dempematta er da under kokeplata. Slik at han får full kontakt mellom kjele og kokeplate, matta vil komprimere ved vektbelasting, men presse oppover. Ramma rundt er hvor langt ned kjelen går, matta under vil presse opp kokeplata uten at denne holder noe av vekten til kjelen.

Akkurat. Særs godt forklart:). Jeg har et sett med sånne skumgummimatter med tall fra en til ni som kan skjøtes sammen som et puslespill. Innkjøpt med tanke på barnebarna til Marit. De bruker jeg mye for å bygge høyde der det trengs en enkel måte å gjøre det på. Så det var ei sånn jeg hadde tenkt å bruke.

Kokeintensitetens betydning mener jeg vi klarte å lage en ganske lang diskusjon om en gang. Så den tråden finnes et sted her - men akkurat nå er det litt seint:).
 
Kjør på Finn
Legg en tynn plate mellom skumgummi og Caso. Den trenger luftsirkulasjon.
Jeg er meget glad i min dyppvarmer hver gang jeg er litt sent ute med oppvarming av skyllevann...
 
Når ha setter tung kjele på så vil selve plata synke litt, og treramme vil være med å bære kjelen. Fin løsning :beercheers::)
 
hvorfor det du har UNDER, plata er vel laget med ventilasjon, sidevangene er en grei sikkerhet for kjelevekta.

Som @YngveKL sier.

Men å lage ei tett ramme rundt plata ville kanskje vært litt skummelt. Nå tror jeg jeg får brukbar ventilasjon. Det er ikke helt tett mellom ramma og plata på sidene der.
 
Sist redigert:
Ventilasjon er nå vel og bra, men er det flere enn meg som er plaget av støynivået på Casioen. Vifta bråker noe jævlig. Er Bryggselv sin mer stille?
 
ja men litt unødvendig, treramme er da evig nok.
Fordel med skumgummien er bare at presisjonen på treramme ikke blir kritisk. Fin løsning ja :)
Poenget er da ikke å beskytte treramma, men plata... Når kjelen settes oppå plata, vil plata presses litt ned på grunn av skumgummien under bena på plata, og kjelen vil så hvile på kombinasjonen av treramma og plata... :)
 
Tilbake
Topp