Erfaring fra reklamasjon på Vestbrygg på ca 2mnd gammel Fermzilla 27L.

Jeg kjøpte en Fermzilla 27L og tilhørende trykksett fra Vestbrygg i Bergen i April 2020 og bruke det vellykket en gang før ballongen sprakk den andre gangen i juni. Reklamerte til Vestbrygg og fikk følgende avslag:

"Etter den infoen me kan hente ut fra mailen din, så ser det ut til at Fermzillaen er nytta utan gjærlås. Gjæren har da tetta sikkerheitsventilen, slik at den vart sittande fast, og du har opplevd den skaden som har kome på enheten. Slik me ser det er ikkje enheten nytta slik den kjem ut av esken, men den er modifisert med noe ekstrautstyr som da er årsaken til problemet.

Og du kan sjølvsagt nytte fermzillaen uten spunding valve, men her er heile systemet lukka og ein har prøvd å bruke sikkerhetsventilen som "ventilasjon" av overtrykket, noe som kunne fungert, men ikkje gjorde det pga gjæren som tetta. Så her må ein konkludere med at ein har vore uheldig under bruk, og ikkje feil på utstyret."

Jeg kan ikke skjønne at "modifisert med noe ekstrautstyr" skal være grunnlag for å avvise reklamasjon da det eneste ekstrautstyret benyttet var produsenten sitt tilhørende og anbefalte trykksett. Man får jo reparert ødelagte skinnseter/el-annleg i en ny bil hvis man kjøper soltak som ekstrautstyr og soltaket lekker.

Som Kegland skriver på nettsiden sin:
"Add the optional pressure kit to your FermZilla 27L and turn your FermZilla into a true uni tank.
Uni tanks are conical fermenters used both for fermentation and for carbonating and serving finished beer.
This extremely inexpensive upgrade will truly show you what the FermZilla was designed for"

Gjærlås kan/skal heller ikke benyttes med trykksettet. Ved kjøp spurte jeg Vestbrygg om jeg burde bruke spunding valve og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig hvis ikke man ønsket å gjære under lavere trykk en 1 BAR. Jeg ble informert av ansatt at sikkerhetsventilen ville løse seg ut ved 1 BAR som var perfekt trykk for gjæring, noe som ikke stemte da den løser seg ut på 2.4 BAR. De hadde heller ikke spunding valve på lager og var usikker når de fikk inn nye pga korona situasjonen. Jeg tok anbefalingen deres i god tro og brukte Fermzilla ifht bruksanvisning og demo video fra Kegland.

Fra jeg tok kontakt i butikken har inntrykket mitt vært at de ansatte var mer opptatt av å finne en grunn til å ikke ta imot reklamasjonen og legge til grunn nye krav ved bruk, som jeg fant motsiende informasjon på Kegland sin nettside og som Vestbrygg feilinformerte om ved kjøp. De hevdet nå at det var helt nødvendig å bruke spunding valve (motsatt av det de informerte om ved kjøp) og at Fermzilla 27L ikke var beregnet for 25L batcher (i motsettning til hva som står i bruksanvisning. Det var 23L vørter i gjæringstanken) og at jeg burde brukt 35L versjonen (som i følge Kegland ikke produseres lengre pga for mye headspace til 25L batcher), samt de forlangte å beholde kvitringen min for å ta imot reklamasjon, som jeg viste frem men ikke var villig til å gi fra meg. De kunne heller ikke fortelle meg når jeg kunne forvente svar på reklamasjonen da ansatte skulle på sommerferie og "det kunne fort ta noen uker". Jeg var godt irritert når jeg endelig fikk reklamasjonsskjema etter å ha opplevd etter min mening helt sjokkerende dårlig kundeservice og måtte krangle med de om alt fra det jeg anser som oppdiktede krav til min rett til å beholde kvitringen.

Slik jeg tolker forbrukerkjøpsloven (korriger meg gjerne hvis jeg har missforstått) står selger ansvarlig ved feil og mangler på produktet da produktet ble brukt som markedsført og ifht bruksanvisningen. Det er å forvente at en gjæringstank laget for trykksetting skal kunne tåle trykket fra gjæringen og tilhørende garanti gjelder ved trykksett ifht hvordan produktet er markedsført. Hvis det var nødvendig å bruke spunding valve så hadde de plikt å informere om det ved kjøp, spesielt når jeg spurte spesifikt om det og må stå ansvarlig for eget råd til kunden. Det som skjedde var heller ikke et uhell, som Vestbrygg hevder, da produktet ble brukt som anbefalt og som resulterte i at produktet ble skadet. Uhell er feks å miste mobilen i bakken, ikke at den kortslutter ved bruk av produsenten sin anbefalte lader. Selv om gjæren sannsynligvis tettet igjen ventilen så er det å forvente at det kan skje ved gjæring, og selger har ansvar å formidle det ved kjøp. Så mener jeg dette burde gå under 6 mnd regelen, med tanke på at produktet var knapt 2mnd gammelt når det ikke tålte normal bruk.

Jeg venter på svar fra Forbrukerrådet, men det kan fort gå noen mnd før min sak kommer frem. Hva mener dere om Vestbrygg sitt svar på reklamasjonen? Er det innenfor ifht Norsk lov? Har jeg missforstår regelverket eller har de valgt å ikke forholde seg til lovverket?
 
Hadde du hatt en spunding valve hadde sannsynligvis den også gått tett hvis det kom gjær inn i den.

Så jeg er enig med Vestbrygg, dette er en brukerfeil.
 
Jeg kjøpte en Fermzilla 27L og tilhørende trykksett fra Vestbrygg i Bergen i April 2020 og bruke det vellykket en gang før ballongen sprakk den andre gangen i juni. Reklamerte til Vestbrygg og fikk følgende avslag:

"Etter den infoen me kan hente ut fra mailen din, så ser det ut til at Fermzillaen er nytta utan gjærlås. Gjæren har da tetta sikkerheitsventilen, slik at den vart sittande fast, og du har opplevd den skaden som har kome på enheten. Slik me ser det er ikkje enheten nytta slik den kjem ut av esken, men den er modifisert med noe ekstrautstyr som da er årsaken til problemet.

Og du kan sjølvsagt nytte fermzillaen uten spunding valve, men her er heile systemet lukka og ein har prøvd å bruke sikkerhetsventilen som "ventilasjon" av overtrykket, noe som kunne fungert, men ikkje gjorde det pga gjæren som tetta. Så her må ein konkludere med at ein har vore uheldig under bruk, og ikkje feil på utstyret."

Jeg kan ikke skjønne at "modifisert med noe ekstrautstyr" skal være grunnlag for å avvise reklamasjon da det eneste ekstrautstyret benyttet var produsenten sitt tilhørende og anbefalte trykksett. Man får jo reparert ødelagte skinnseter/el-annleg i en ny bil hvis man kjøper soltak som ekstrautstyr og soltaket lekker.

Som Kegland skriver på nettsiden sin:
"Add the optional pressure kit to your FermZilla 27L and turn your FermZilla into a true uni tank.
Uni tanks are conical fermenters used both for fermentation and for carbonating and serving finished beer.
This extremely inexpensive upgrade will truly show you what the FermZilla was designed for"

Gjærlås kan/skal heller ikke benyttes med trykksettet. Ved kjøp spurte jeg Vestbrygg om jeg burde bruke spunding valve og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig hvis ikke man ønsket å gjære under lavere trykk en 1 BAR. Jeg ble informert av ansatt at sikkerhetsventilen ville løse seg ut ved 1 BAR som var perfekt trykk for gjæring, noe som ikke stemte da den løser seg ut på 2.4 BAR. De hadde heller ikke spunding valve på lager og var usikker når de fikk inn nye pga korona situasjonen. Jeg tok anbefalingen deres i god tro og brukte Fermzilla ifht bruksanvisning og demo video fra Kegland.

Fra jeg tok kontakt i butikken har inntrykket mitt vært at de ansatte var mer opptatt av å finne en grunn til å ikke ta imot reklamasjonen og legge til grunn nye krav ved bruk, som jeg fant motsiende informasjon på Kegland sin nettside og som Vestbrygg feilinformerte om ved kjøp. De hevdet nå at det var helt nødvendig å bruke spunding valve (motsatt av det de informerte om ved kjøp) og at Fermzilla 27L ikke var beregnet for 25L batcher (i motsettning til hva som står i bruksanvisning. Det var 23L vørter i gjæringstanken) og at jeg burde brukt 35L versjonen (som i følge Kegland ikke produseres lengre pga for mye headspace til 25L batcher), samt de forlangte å beholde kvitringen min for å ta imot reklamasjon, som jeg viste frem men ikke var villig til å gi fra meg. De kunne heller ikke fortelle meg når jeg kunne forvente svar på reklamasjonen da ansatte skulle på sommerferie og "det kunne fort ta noen uker". Jeg var godt irritert når jeg endelig fikk reklamasjonsskjema etter å ha opplevd etter min mening helt sjokkerende dårlig kundeservice og måtte krangle med de om alt fra det jeg anser som oppdiktede krav til min rett til å beholde kvitringen.

Slik jeg tolker forbrukerkjøpsloven (korriger meg gjerne hvis jeg har missforstått) står selger ansvarlig ved feil og mangler på produktet da produktet ble brukt som markedsført og ifht bruksanvisningen. Det er å forvente at en gjæringstank laget for trykksetting skal kunne tåle trykket fra gjæringen og tilhørende garanti gjelder ved trykksett ifht hvordan produktet er markedsført. Hvis det var nødvendig å bruke spunding valve så hadde de plikt å informere om det ved kjøp, spesielt når jeg spurte spesifikt om det og må stå ansvarlig for eget råd til kunden. Det som skjedde var heller ikke et uhell, som Vestbrygg hevder, da produktet ble brukt som anbefalt og som resulterte i at produktet ble skadet. Uhell er feks å miste mobilen i bakken, ikke at den kortslutter ved bruk av produsenten sin anbefalte lader. Selv om gjæren sannsynligvis tettet igjen ventilen så er det å forvente at det kan skje ved gjæring, og selger har ansvar å formidle det ved kjøp. Så mener jeg dette burde gå under 6 mnd regelen, med tanke på at produktet var knapt 2mnd gammelt når det ikke tålte normal bruk.

Jeg venter på svar fra Forbrukerrådet, men det kan fort gå noen mnd før min sak kommer frem. Hva mener dere om Vestbrygg sitt svar på reklamasjonen? Er det innenfor ifht Norsk lov? Har jeg missforstår regelverket eller har de valgt å ikke forholde seg til lovverket?
Jeg kan ikke loven godt nok, men utfra det du skisserer er jeg enig med deg.
 
Hadde du hatt en spunding valve hadde sannsynligvis den også gått tett hvis det kom gjær inn i den.

Så jeg er enig med Vestbrygg, dette er en brukerfeil.
Totalt uenig! Han har brukt utstyr som er produsert av produsenten av tanken til nettopp dette produktet (slik jeg forstår det). At gjær skal kunne tette dette ekstrautstyret må produsenten ta høyde for (og konstruere slik at dette ikke kan skje), eller beskrive nøyaktig hvilke gjærstammer som ikke kan brukes. Så lenge bruker har overholdt max volum mener jeg bestemt at dette skal dekkes kostnadsfritt for kunde. Dette er høyst kjipt gjort av Vestbrygg! Tommel ned fra meg!!! :(
 
Synst kundebehandlinga til Vestbrygg var dårlig her. Samtidig forstår eg at det er ein kjip situasjon for Vestbrygg også, då det heller er ein dårlig design av overtrykksventileringa framfor ein tilfeldig feil på ditt produkt, om det ga mening :p

Men å sei at du har prøvd å bruke sikkerhetsventilen som ventilasjon av overtrykket er jo bere bullshit, eller uvitenheit
 
Du har jo laget en "trykkoker" og satt all lit til sikkerhetsventilen som ble satt ut av spill fordi du overfylte karet. Det kan definitivt hevdes at du ikke har brukt produktet som intendert, når du har latt være å sette på gjærlås eller spunding valve.

Når det er sagt, hva selger har sagt at du kan gjøre og ikke, og hvordan det spiller inn på situasjonen, er det ikke like lett for meg å uttale meg om.
 
Totalt uenig! Han har brukt utstyr som er produsert av produsenten av tanken til nettopp dette produktet (slik jeg forstår det). At gjær skal kunne tette dette ekstrautstyret må produsenten ta høyde for (og konstruere slik at dette ikke kan skje), eller beskrive nøyaktig hvilke gjærstammer som ikke kan brukes. Så lenge bruker har overholdt max volum mener jeg bestemt at dette skal dekkes kostnadsfritt for kunde. Dette er høyst kjipt gjort av Vestbrygg! Tommel ned fra meg!!! :(
Ok, må moderere meg litt. Bildet er hentet fra BS sine sider. Her står det at det må brukes en spundingventil for å få kontroll over gjæringen. Men det står ikke at man MÅ bruke det. Jeg skjønner da at trykksettet ikke inneholder noe som begrenser trykket, men at det må kjøpes separat. Da er jeg mer enig (men ikke helt) med Vestbrygg, og tommelen vendes til vannrett i fra ned :)Screenshot_20200813-201002_Chrome.jpg
 
Som Kegland skriver på nettsiden sin:
"Add the optional pressure kit to your FermZilla 27L and turn your FermZilla into a true uni tank.
Uni tanks are conical fermenters used both for fermentation and for carbonating and serving finished beer.
This extremely inexpensive upgrade will truly show you what the FermZilla was designed for"
Men i instruksjonsmanualen står følgende ( i hvert fall dagens versjon):
In order to do this we would recommend you to purchase the additional parts:
a. 2 x Carbonation caps. Either Part KL00826 for the stainless-steel ones or KB02113 for the plastic ones.
b. Silicone dip tube with stainless float. Part KL09241
c. Duotight – Blowtie 2 Spunding Valve Part KL15042 or Blowtie spunding valve kit Part KL09706

Og på Kegland sin side for pressure kit (dette er ikke med på produktsiden til Vestbrygg):
The lid has a built in relief valve that will blow at 35psi and we strongly recommend you also purchase an adjustable pressure relief valve, or blow tie kit, that allows you to set a lower pressure. It is also always a good idea to have two relief valves on the FermZilla anytime the unit is under pressure.

De hevdet nå at det var helt nødvendig å bruke spunding valve (motsatt av det de informerte om ved kjøp) og at Fermzilla 27L ikke var beregnet for 25L batcher (i motsettning til hva som står i bruksanvisning. Det var 23L vørter i gjæringstanken) og at jeg burde brukt 35L versjonen (som i følge Kegland ikke produseres lengre pga for mye headspace til 25L batcher).
Hvor får du dette om volum fra? Vanlig anbefalt headspace er 15-20%, mens 25L i 27L tank ville gitt under 8%. F.eks. Brewshop skriver at 35L er tilpasset 25L batcher, mens 27L er tilpasset amerikanske 5 gallon (19L) batcher. Så vidt jeg finner er 20-21L kit vanlige i Australia.

Jeg ser da ikke hvor produsent Kegland har gitt uttrykk for at de anbefaler verken trykkgjæring med kun sikkerhetsventil eller 25L batcher. Derimot om Vestbrygg har gitt annen skriftlig informasjon eller spesifikt har sagt at begge deler er greit, uten forbehold, så synes jeg de bør stå for det og tilby deg en erstatningstank for å lukke saken og ev. oppgradering til 35L til prisdifferansen. Ang. forbrukerrådet så høres det ut som saken kanskje blir ord mot ord, og da vil nok det som står i den skriftlige instruksjonen som fulgte produktet telle mest.
 
Jeg tror dessverre ikke en spundingvalve ville gjort noen forskjell her. Det er neppe større åpning på den enn de to hullene på trykkventilen.

Men det overrasker meg at det høye trykket ikke har klart å åpne trykkventilen, selv om den var full av gjær. Hadde vært interessant å se et bilde?
 
Hadde du hatt en spunding valve hadde sannsynligvis den også gått tett hvis det kom gjær inn i den.

Så jeg er enig med Vestbrygg, dette er en brukerfeil.

Kan du utdype hvordan du mener det er brukerfeil?
Hadde jeg hatt spunding valve og den også gikk tett, hva skal man da gjøre som forbruker? Da må man konkludere med at det er produktet som ikke holder mål slik det er solgt og markedsført.

Du har jo laget en "trykkoker" og satt all lit til sikkerhetsventilen som ble satt ut av spill fordi du overfylte karet. Det kan definitivt hevdes at du ikke har brukt produktet som intendert, når du har latt være å sette på gjærlås eller spunding valve.

Når det er sagt, hva selger har sagt at du kan gjøre og ikke, og hvordan det spiller inn på situasjonen, er det ikke like lett for meg å uttale meg om.

Jeg har kjøpt og brukt et produkt slik det er markedsført og beskrevet i bruksanvisning fra produsent og etter anbefaling fra selger. Hvis 23L i et 27L gjæringskar er overfylling så har ikke jeg sett noe info om det på nettsiden til Kegland eller Vestbrygg eller i bruksanvisningen, men gjerne pek meg i riktig retning. Det kan hende jeg ikke har brukt produktet som intendert, men da burde det kommet frem i bruksanvisningen og jeg burde fått samme info/svar ved kjøp som ved reklamasjon.

Kegland sluttet å produsere 35L versjonen. De aller fleste hjemmebryggere lager 25 eller 50L batcher og Kegland produserer 27 og 55L versjoner. Da må det være rimelig å anta at 27L versjonen er tiltenkt 25L batcher og 55L versjonen er tiltenkt 50L batcher. Det jeg har sett av bruk og reviews lager som regel 25L batcher. Jeg spurte Vestbrygg før jeg kjøpte den om jeg burde bruke spundingvalve og fikk svar at det ikke var nødvendig. Det viste seg å være et dårlig råd. Gjærlås kan ikke brukes med trykksettet og universalkoblingene som kommer med trykksett bruker koblingene hvor gjærlås skulle ellers vært.

Ok, må moderere meg litt. Bildet er hentet fra BS sine sider. Her står det at det må brukes en spundingventil for å få kontroll over gjæringen. Men det står ikke at man MÅ bruke det. Jeg skjønner da at trykksettet ikke inneholder noe som begrenser trykket, men at det må kjøpes separat. Da er jeg mer enig (men ikke helt) med Vestbrygg, og tommelen vendes til vannrett i fra ned :)Vis vedlegget 46466

Hva er BS sine sider?
Forbrukerkjøpsloven Kap. 4 Paragraf 16b: "selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet"

Svaret jeg fikk av Vestbrygg før kjøp (i butikken) når jeg spurte om bruk av spunding valve var at det ikke var nødvendig og var for å kunne gjære under lavere trykk for gjæren sin del, ikke for sikkert bruk av produktet. Det er også slik jeg tolker teksten du siterer. De hadde heller ikke spunding valve på lager eller viste når de fikk de inn igjen. Jeg har kanskje vært naiv og stolt på anbefalingen jeg fikk av Vestbrygg, men jeg kan ikke se at det forandrer reklamasjonsgrunnlaget.
 
Jeg tror dessverre ikke en spundingvalve ville gjort noen forskjell her. Det er neppe større åpning på den enn de to hullene på trykkventilen.

Men det overrasker meg at det høye trykket ikke har klart å åpne trykkventilen, selv om den var full av gjær. Hadde vært interessant å se et bilde?

Jeg kan ta et bilde av tanken i morgen. Den sprakk rett under halsen hvor lokket skrus på, i det runde partiet, og ser ut som masse små hvite streker rundt hele halsen hvor vørteren har sprutet i alle rettinger og lekket ut på gulvet. Jeg oppdaget det ca 14 timer etter pitching av ca 2 gram tørr kveik på 30 grader.
 
@Valøl BS er bryggselv :) Som jeg skrev er jeg ikke helt enig, da det ikke står at du MÅ bruke spunding. Videre om det ikke står oppgitt i manualen/datablad hva som er maksimal vørtervolum, så må produsent ta det på sin kappe. Gjengs oppfatning er uten betydning. Videre mener jeg fortsatt at konstruksjonen av sikkerhetsventil ikke er god nok om den enkelt kan rettes igjen av gjær. Enda videre teller det mye hva du har fått vite av de som selger produktet. :)
 
Det jeg vet er at PET er et sært materiale når det kommer til rengjøring. Viktig å BARE bruke det som er anbefalt og ingenting annet. Og aldri la karene stå over natten eller lengre med kjemikalier i. Plasten svekkes. Det samme gjør eks. kraner til vanlige plastkar om de ligger i starsan. Da knekker de uhyrlig lett i gjengepartiet. Og bruk ALDRI varmt vann!
 
Det jeg vet er at PET er et sært materiale når det kommer til rengjøring. Viktig å BARE bruke det som er anbefalt og ingenting annet. Og aldri la karene stå over natten eller lengre med kjemikalier i. Plasten svekkes. Det samme gjør eks. kraner til vanlige plastkar om de ligger i starsan. Da knekker de uhyrlig lett i gjengepartiet. Og bruk ALDRI varmt vann!

Det kommer tydelig frem i bruksanvisningen. Den ble rengjort bare en gang. Demonterte alt og vasket med lettere kaldt vann for hånd før de svarte delene fikk en god dusj med starsan og den ble satt sammen igjen, smurt og trykktestet på ca 0.8 BAR da litt over halvfull med kaldt vann fra hageslangen. Rett før bruk fikk den ca 0.5L starsan og ca 2 min med risting før vørteren ble overført.
 
Jeg tror dessverre ikke en spundingvalve ville gjort noen forskjell her. Det er neppe større åpning på den enn de to hullene på trykkventilen.

Men det overrasker meg at det høye trykket ikke har klart å åpne trykkventilen, selv om den var full av gjær. Hadde vært interessant å se et bilde?
Fermzilla skade.jpg
 
Det kommer tydelig frem i bruksanvisningen. Den ble rengjort bare en gang. Demonterte alt og vasket med lettere kaldt vann for hånd før de svarte delene fikk en god dusj med starsan og den ble satt sammen igjen, smurt og trykktestet på ca 0.8 BAR da litt over halvfull med kaldt vann fra hageslangen. Rett før bruk fikk den ca 0.5L starsan og ca 2 min med risting før vørteren ble overført.
Håper du skylte bort starsan med vann. Kanskje starsan har rent ned fra lokket (svart del?) på innsiden av plasten og vært delaktig i at sprekkene har oppstått. Ref. det jeg skrev over... Bare tankespinn fra min side dog :) Jeg lar ALDRI plast stå med eller være i starsan over lengre tid. Skyller alltid plastdeler med vann før de settes bort. Selv om det bare er en dag eller to. :)
 
Ja ja, shit happens. Slik lærer mann og blir klokere. Kjøp ny ballong og prøv igjen (hadde jeg sagt til meg selv under vasking). Nics.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Håper du skylte bort starsan med vann. Kanskje starsan har rent ned fra lokket (svart del?) på innsiden av plasten og vært delaktig i at sprekkene har oppstått. Ref. det jeg skrev over... Bare tankespinn fra min side dog :) Jeg lar ALDRI plast stå med eller være i starsan over lengre tid. Skyller alltid plastdeler med vann før de settes bort. Selv om det bare er en dag eller to. :)
Enig med du. Starsan blir flittig brukt på kald side på brygge- og tappedagen, men alt rengjort utstyr blir skyldt med kaldt vann og satt bort. Starsan på ting som skal stå er bortkastet da det må desinfiseres før bruk allikevel. Men det er muligens litt off-topic ift TS sin problemstilling.

Edit. Hadde en sprayflaske med starsan stående på keezer'n for en stund tilbake hvor det hadde vært litt starsan-søl på flaska. Det ble en svart ring som hadde 'etset' seg ned i klarlakken på treplata. Den var nok blandet litt sterkt men dog.
 
Tok det for gitt at du hadde ein form for spunding ventil i forrige innlegg. Då er eg einig med Vestbrygg, brukar feil.
 
Tilbake
Topp