Forumets rolle

Finn Berger

Moderator
Dette er en tråd som startet som innlegg i tråden "Juleølkonkurransen på Tautra". Foranledningen var at det ikke kom svar på spørsmål om konkurransen:

anyone?

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Slutter meg til spørsmålet. Så vidt jeg kan forstå, så er ikke de som steller med dette til stede på forumet annet enn helt tilfeldig. Det synes jeg er trist. Ønsker man ikke å kommunisere med medlemmene?

Info om konkurransen ligger her: Juleølkonkurransen 2020 - Norbrygg

Der står det at det skal sendes inn 3 stk 0,5. Altså er 0,33 utelukket, og siden man bare henviser til det sentrale reglementet for flasketyper (som artig nok fremdeles har headingen "Flasketyper til konkurranser", sjøl om det er åpna for bokser:p), skal vi nok forholde oss til det.

Men hvorfor 3 stk.? Man kunne vel spandert en begrunnelse for det - hvis det ikke er en trykkfeil?
 
Sist redigert:
Slutter meg til spørsmålet. Så vidt jeg kan forstå, så er ikke de som steller med dette til stede på forumet annet enn helt tilfeldig. Det synes jeg er trist. Ønsker man ikke å kommunisere med medlemmene?

Info om konkurransen ligger her: Juleølkonkurransen 2020 - Norbrygg

For å sitere fra den sida:
Ved spørsmål send mail til juleol@norbrygg.no

Anbefaler det som måte å komme i kontakt med de som kan svare :)

Det er faktisk ikke så veldig stor andel av Norbrygg-folket som er aktive på forumet. Jeg synes de som tar på seg jobben med å arrangere en konkurranse selv skal få lov til å avgjøre hvilken kanal de vil ha spørsmål på og at de som er aktive på forumet heller får tilpasse seg de som gjør jobben, enn motsatt.
 
For å sitere fra den sida:


Anbefaler det som måte å komme i kontakt med de som kan svare :)

Det er faktisk ikke så veldig stor andel av Norbrygg-folket som er aktive på forumet. Jeg synes de som tar på seg jobben med å arrangere en konkurranse selv skal få lov til å avgjøre hvilken kanal de vil ha spørsmål på og at de som er aktive på forumet heller får tilpasse seg de som gjør jobben, enn motsatt.

Nå er dette Norbryggs forum, og jeg synes faktisk det bør brukes som Norbryggs forum.

Det ville dessuten da vært mye enklere å svare en gang her enn ti ganger på enkeltmailer.
 
Nå er dette Norbryggs forum, og jeg synes faktisk det bør brukes som Norbryggs forum.

Det brukes som Norbryggs forum, men ikke som Norbryggs medlemsservice eller offisielle informasjonskanal. Jeg håper ingen forventer at alle som engasjerer seg som frivillig i Norbrygg også må være aktive på forumet.
 
Det brukes som Norbryggs forum, men ikke som Norbryggs medlemsservice eller offisielle informasjonskanal. Jeg håper ingen forventer at alle som engasjerer seg som frivillig i Norbrygg også må være aktive på forumet.

Egentlig skjønner jeg ikke at det skulle være så unaturlig å vente det - hvis organisasjonen mener at forumet er, eller burde kunne være, viktig.

Uansett, når noe legges ut her, er det vel i alle fall rimelig om det også følges opp her. Jeg er veldig glad for måten @peram fulgte opp OM på.
 
Egentlig skjønner jeg ikke at det skulle være så unaturlig å vente det - hvis organisasjonen mener at forumet er, eller burde kunne være, viktig.

Som du sikkert vet, så er det vanskelig å rekruttere frivillige og tillitsvalgte i Norbrygg. Du ser det ved at vi sliter med å få fylkeslagene til å fungere i mange fylker, NM er vanskelig å få organisert, hjemmebryggerhelga har vi sluttet med (selv om det har flere grunner), typedefinisjonene blir ikke oppdatert osv.

Dersom vi når vi leter etter frivillige må kreve at de skal være aktive på forumet, blir det enda færre å velge mellom som kan være med å gjøre en innsats.

Konsekvensen av et slik krav kommer ikke til å bli at vi får flere frivillige på forumet. Konsekvensen kommer til å bli færre frivillige.

Jeg synes det er et særdeles dårlig forslag å avlyse juleølkonkurransen fordi de som har vært villige til å ta ansvaret for den ikke er aktive forumbrukere.
 
Kan prøve å oppklare ett par ting siden det jeg er en av de som er medansvarlig for flaskekonkurransen.

1: Grunnen til 3 flasker er fordi det ofte er 3 dømmerunder (i motsetning til NM må du ikke spare X flasker hjemme, vi har rett og slett ikke tid til ettersending). Innledende runde, gruppefinale (3 grupper) og slutt/"superfinale" på Tautra bl.a. med Jørn som evt er ansvarlig for å brygge vinnerølet.

2: 0,33 vs 0,5: Dette er sentralt Norbrygg-reglement for flasketyper. Ta det opp med DomKom eller på Landsmøtet. Personlig har jeg ingen sterke meninger, annet enn IKKE emballer med glava/liknende isolasjonsmateriale.

3: Hvorfor er jeg ikke på forum? Fordi jeg ikke prioriterer å bruke tid på det. Dette anser jeg som ett personlig valg, og som Gustav nevner, lykke til om alle frivillige også forventes å være aktive på forumet.

4: Epost: Jeg er usikker på hvorfor ikke juleol@norbrygg.no funker da den de siste X år har blitt automagisk videresendt til min epost. Kontaktepost skal også være oppgitt som eva.beate.holm@gmail.com (aka meg), noe som tydeligvis må stå ett sted siden 2 stykk har sendt meg mail med spørsmål allerede (håper og tror de har fått svar på det de har lurt på.)

5: Typeinndeling: Vel, because history. Om du ønsker å brygge en geuze med tilsats av blåbær og sende inn som juleøl, go for it (reelt eksempel fra tidligere). Så lenge jeg har dømt juleølkonkurransen (i hvertfall siden 2014) har folk kunnet sende inn det de ønsker. Ellers har det vel vært en typerevidering siden i fjor som gjør at klassisk norsk juleøl nå ligger i 3E i motsetning til 13-hvadetnåvar tidligere.

Håper dette klarer opp bittelitt, om det er noe som er veldig uklart er det bare å sende meg en mail så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre.
 
Kan prøve å oppklare ett par ting siden det jeg er en av de som er medansvarlig for flaskekonkurransen.

1: Grunnen til 3 flasker er fordi det ofte er 3 dømmerunder (i motsetning til NM må du ikke spare X flasker hjemme, vi har rett og slett ikke tid til ettersending). Innledende runde, gruppefinale (3 grupper) og slutt/"superfinale" på Tautra bl.a. med Jørn som evt er ansvarlig for å brygge vinnerølet.

2: 0,33 vs 0,5: Dette er sentralt Norbrygg-reglement for flasketyper. Ta det opp med DomKom eller på Landsmøtet. Personlig har jeg ingen sterke meninger, annet enn IKKE emballer med glava/liknende isolasjonsmateriale.

3: Hvorfor er jeg ikke på forum? Fordi jeg ikke prioriterer å bruke tid på det. Dette anser jeg som ett personlig valg, og som Gustav nevner, lykke til om alle frivillige også forventes å være aktive på forumet.

4: Epost: Jeg er usikker på hvorfor ikke juleol@norbrygg.no funker da den de siste X år har blitt automagisk videresendt til min epost. Kontaktepost skal også være oppgitt som eva.beate.holm@gmail.com (aka meg), noe som tydeligvis må stå ett sted siden 2 stykk har sendt meg mail med spørsmål allerede (håper og tror de har fått svar på det de har lurt på.)

5: Typeinndeling: Vel, because history. Om du ønsker å brygge en geuze med tilsats av blåbær og sende inn som juleøl, go for it (reelt eksempel fra tidligere). Så lenge jeg har dømt juleølkonkurransen (i hvertfall siden 2014) har folk kunnet sende inn det de ønsker. Ellers har det vel vært en typerevidering siden i fjor som gjør at klassisk norsk juleøl nå ligger i 3E i motsetning til 13-hvadetnåvar tidligere.

Håper dette klarer opp bittelitt, om det er noe som er veldig uklart er det bare å sende meg en mail så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre.

Fint med oppklaring av hvorfor det skal være 3 flasker.

Og det er sjølsagt din sak å ikke prioritere å bruke tid på forumet. Men jeg synes det er synd; du hadde jo hatt mye å bidra med her.

Men oppriktig talt; er det illegitimt å ønske seg at flere aktive i organisasjonen hadde vært aktive her? Det er hva jeg opplever nå.
 
PS. Norbrygg har også en offisiell Face-gruppe... Just sayin’

Har vi vel ikke? Det finnes ei gruppe som heter "Norbrygg", men det er uten administrator og jeg har ikke sett noe Norbrygg-relevant der på årevis.

Norbrygg har derimot i Facebook-side. Ikke at det har vært så mye som skjer der heller, men se over om frivillige :)
 
Fint med oppklaring av hvorfor det skal være 3 flasker.

Og det er sjølsagt din sak å ikke prioritere å bruke tid på forumet. Men jeg synes det er synd; du hadde jo hatt mye å bidra med her.

Men oppriktig talt; er det illegitimt å ønske seg at flere aktive i organisasjonen hadde vært aktive her? Det er hva jeg opplever nå.
Takk for grundig oppklaring og også svar på mitt opprinnelige spørsmål. Eg vart berre litt forsmådd då eg hadde tappa eine ølet eg tenkte sende inn på 0,33 flasker før konkurransereglane kom. Heldigvis har eg ein plan b, så det løyser seg.

Når det kjem til e-post så ser eg jo at di adresse står på påmeldinga, men då eg skulle sende mail gikk eg på norbrygg sine heimesider og der står at juleol@norbrygg. no er adressa for spørsmål knytta til konkurransen. Kanskje greit å bytte adressa slik at ein unngår misforståingar?

Når det kjem til kommunikasjonsplattformer likar eg å nytte forumet, då eg ikkje er så glad i å nytte Facebook. Der igjen forstår eg at det er utfordrande å ha mail, FB og forumet å forholde seg til. Synes det er betre og meir saklege diskusjoner her på forumet enn det eg har sett på Facebook. Kan sjølvsagt vere at eg tek feil, då eg ikkje er innom FB-sida (eller gruppa) så ofte.

Ei stor takk til alle frivillige og andre medbryggarar som er med og bidrar i alle fora. Eg har lært utrulig mykje av å vere på spesielt her på Norbrygg sitt forum. Også stor takk til alle som brukar tid på å sette i stand konkurranser og andre arrangement.

Eg vert å fortsette å kike innom forumet her og søke etter svar, stille spørsmål og bidra der eg kan med min begrensa kunnskap.

RDWHAHB[emoji481]
fe9ca31780e2059f06b71301fbf61964.jpg


edit: skulle vere svar til @evabeate

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
PS. Norbrygg har også en offisiell Face-gruppe... Just sayin’

Jeg er klar over det - men den er vel heller ikke så mye besøkt? Og jeg har diverse motforestillinger mot facebook.

Jeg er klar over at dette forumet er relativt lite brukt, men jeg mener at det burde kunne spille en viktg rolle. Når folk først oppdager det, tror jeg mange har en veldig positiv opplevelse her.

Jeg mener ikke at Norbrygg ikke skal ha ei facebook-gruppe. Det er vi nesten nødt til å ha. Men ei facebookgruppe kan aldri bli det dette forumet er. Og jeg er interessert i å høre noe om hva dere i styret tenker om forumet nå.
 
Er dette ei greie? o_O

Ja. Det har å gjøre med Norbryggs kommunikasjon med medlemmene, og så har det å gjøre med Norbryggs arbeid for å gi medlemmene mulighet til å utvikle seg som hjemmebryggere, og å lære av hverandre. Det dreier seg om dette punktet i formålsparagrafen vår:

å sikre et høyt faglig nivå blant medlemmene gjennom å arrangere konkurranser, opplæring, møter og sosiale aktiviteter

Forumet er ikke nevnt her, men det kan vel vanskelig hevdes at det som foregår her, ikke er relevant i forhold til "å sikre et høyt faglig nivå blant medlemmene". At vi også hjelper folk som ikke er medlemmer, gjør vel ikke noe. Og forhåpentlig har vi rekruttert en del medlemmer blant dem som har snubla inn her.

Jeg kunne faktisk godt tenke meg å se forumet nevnt som et ledd i dette punktet i formålsparagrafen.
 
Jeg kunne faktisk godt tenke meg å se forumet nevnt som et ledd i dette punktet i formålsparagrafen.

Jeg synes ikke det er naturlig å nevne forumet spesifikt i formålsparagrafen. Det er et av våre viktigste verktøy for læring, men ikke et (for)mål i seg selv.

Når det er sagt, er formålsparagrafen fin å slå i bordet med når en skal argumentere for fortsatt satsing på forumet. Edit: Og finne frivillige til å bidra til det.
 
Sist redigert:
Men jeg synes ikke formålsparagrafen er like fin å slå i bordet med for å være sur på frivillige som gjør en innsats for organisasjonen uten å være aktive forumbrukere.
 
Tilbake
Topp