Skumme eller ikke skumme, det er spørsmålet - eller ... ?

Må være hvis tanine koagulerer sammen med proteinene også løser seg opp i kok
men jeg smaker alltid på skummet når jeg skummer av og det smaker bare søtt og godt, så vet ikke om det er så mye taniner der


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du har smakt på skummet, så er jo det den beste indikasjonen jeg har lest så langt :)! Og hvis dette skulle løse seg opp ville vi vel fått en uklar vørt eller? (Jeg har hatt det et par ganger hvis kok ikke har vært god nok).
 
Hvis du har smakt på skummet, så er jo det den beste indikasjonen jeg har lest så langt :)! Og hvis dette skulle løse seg opp ville vi vel fått en uklar vørt eller? (Jeg har hatt det et par ganger hvis kok ikke har vært god nok).

Er det virkelig ingen andre som har smakt på skummet? Det anbefales,
jeg tror det ihvertfall vil senke skuldrene litt for kaniner
 
Interresant problemstilling[emoji848]
Har aldri skumma av, aldri selv fått eller fått tilbakemelding om skallebank i de 25 åra eg har brygga. Mengde i inntak kan kanskje ha noe å si?[emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mulig det har skjedd noe med forumet, eller Tapatalk, men mine lenker blir også Tyske
 
Jeg er ikke nøye med klar vørter over i kok. Tar med nesten alt fra mesk, og da tar skum og proteiner også med seg andre partikler opp til overflaten. Disse smaker ikke godt, så da skimmer jeg det meste (ca 90%). Dersom jeg har helt klar vørter, er det mindre viktig med skimming, men nå har jeg innarbeidet rutinen...
 
hehe - det var mye artig her:).

Jeg tror nok summen av det hele er at det beste argumentet for å skumme, er at det blir mindre bunnfall, og at du på den måten får ut litt mer klar vørter - men at det er en gevinst, forutsetter jo at du er opptatt av å få ut klar vørter.

Jeg tror ikke det har noen effekt hverken på vørterklarheta eller på skallebank. Det jeg har opplevd har hatt negavtiv effekt på klarheta, er å glemme å tilsette et karragenan-produkt (Irsih Moss etc.), og skallebank får du av diverse grunner, men av det jeg har greid å lese meg fram til, er det forekomsten av kongenere som av gjør hvor ille det blir, gitt at summen av dumheter ved inntak ellers er konstant. (Referat av en studie fra 2009 her: https://en.wikipedia.org/wiki/Congener_(beverages) )

Tanniner er blant kongenerne, men særlig ille skal visstnok acetaldehyd være. Så at @Viraverk : Kanskje det var ekstra mye av det i det slemme ølet, og lite i det snille?

Kaniner har jeg heldigvis vært forskåna for i ølet mitt. Men fra nå av skal jeg være på vakt:p.
 
Tanniner er blant kongenerne, men særlig ille skal visstnok acetaldehyd være. Så at @Viraverk : Kanskje det var ekstra mye av det i det slemme ølet, og lite i det snille?
Acetaldehyd og fusel er 100% sikkert mer medvirkende til hodepine enn skum/hotbreak. Etter jeg fikk temperaturkontroll på gjæring, og ble mer obs på gjærmengde og gjærhelse, skal det *mye* øl til før jeg våkner med skallebank. Snakker da 8-10 halvlitere. Mener å ha lest et sted at levra omdanner alkohol til blant annet acetaldehyd, og hvis ølet er fullt av dette i tillegg vil det medvirke til fyllesjuke og hodepine.
 
men hvor store mengder acetaldehyd snakker vi om da? Vil tro det er minimalt i forhold til mengden alkohol som er i ølet?
Når vi vet at hvert alkohol molekyl nødvendigvis blir omdannet til acetaldehyd ved forbrenning, tror jeg ikke "små" mengder acetaldehyd i tillägg til alkoholen skulle ha no betydning
 
men hvor store mengder acetaldehyd snakker vi om da? Vil tro det er minimalt i forhold til mengden alkohol som er i ølet?
Når vi vet at hvert alkohol molekyl nødvendigvis blir omdannet til acetaldehyd ved forbrenning, tror jeg ikke "små" mengder acetaldehyd i tillägg til alkoholen skulle ha no betydning
Si det, men drikker man øl med acetaldehyd, når levra skal omdanne alkohol til acetaldehyd, kan det hende kroppen da når et slags metningspunkt tidligere, så man blir fyllesjuk og får skallebank etter to øl heller enn fem. Fyllesjuka er jo immunforsvaret som slår inn fordi alkohol og det medfølgende acetaldehyd er gift for kroppen. Man tåler litt uten å merke det etterpå, men koblet med dehydrering og dårlig søvn så trigges responser i kroppen.
 
hehe - det var mye artig her:).

Jeg tror nok summen av det hele er at det beste argumentet for å skumme, er at det blir mindre bunnfall, og at du på den måten får ut litt mer klar vørter - men at det er en gevinst, forutsetter jo at du er opptatt av å få ut klar vørter.

Jeg tror ikke det har noen effekt hverken på vørterklarheta eller på skallebank. Det jeg har opplevd har hatt negavtiv effekt på klarheta, er å glemme å tilsette et karragenan-produkt (Irsih Moss etc.), og skallebank får du av diverse grunner, men av det jeg har greid å lese meg fram til, er det forekomsten av kongenere som av gjør hvor ille det blir, gitt at summen av dumheter ved inntak ellers er konstant. (Referat av en studie fra 2009 her: https://en.wikipedia.org/wiki/Congener_(beverages) )

Tanniner er blant kongenerne, men særlig ille skal visstnok acetaldehyd være. Så at @Viraverk : Kanskje det var ekstra mye av det i det slemme ølet, og lite i det snille?

Kaniner har jeg heldigvis vært forskåna for i ølet mitt. Men fra nå av skal jeg være på vakt:p.
Det er meget mulig. Og noe må det være fordi det går delvis med en halvliter eller max to av det "slemme" ølet, mens 4 (eller mer) av det "snille" går helt fint (som forøvrig er målt til ca. 0.5 % mindre enn det i det andre, men dog).
Og med så mye rør det ble under brygginga av den første, så må det jo få konsekvenser. Skulle hatt ett måleapparat som viser mengden acetaldehyd...
 
Acetaldehyd og fusel er 100% sikkert mer medvirkende til hodepine enn skum/hotbreak. Etter jeg fikk temperaturkontroll på gjæring, og ble mer obs på gjærmengde og gjærhelse, skal det *mye* øl til før jeg våkner med skallebank. Snakker da 8-10 halvlitere. Mener å ha lest et sted at levra omdanner alkohol til blant annet acetaldehyd, og hvis ølet er fullt av dette i tillegg vil det medvirke til fyllesjuke og hodepine.
Godt poeng.
Jeg har ikke temperatur kontroll på gjæringen, og det er meget mulig at den ene (som jeg nevner) fikk altfor mye gjær. (Så gjæra er kanskje fyllesjuk selv etter too much party... ? [emoji85]) Som jeg har skjønt etterhvert, så er kveiken ganske arbeidsom, og man bør derfor ikke tilsette så mye...
 
Tilbake
Topp