hehe - det var mye artig her
.
Jeg tror nok summen av det hele er at det beste argumentet for å skumme, er at det blir mindre bunnfall, og at du på den måten får ut litt mer klar vørter - men at det er en gevinst, forutsetter jo at du er opptatt av å få ut klar vørter.
Jeg tror ikke det har noen effekt hverken på vørterklarheta eller på skallebank. Det jeg har opplevd har hatt negavtiv effekt på klarheta, er å glemme å tilsette et karragenan-produkt (Irsih Moss etc.), og skallebank får du av diverse grunner, men av det jeg har greid å lese meg fram til, er det forekomsten av
kongenere som av gjør hvor ille det blir, gitt at summen av dumheter ved inntak ellers er konstant. (Referat av en studie fra 2009 her: https://en.wikipedia.org/wiki/Congener_(beverages) )
Tanniner er blant kongenerne, men særlig ille skal visstnok acetaldehyd være. Så at @Viraverk : Kanskje det var ekstra mye av det i det slemme ølet, og lite i det snille?
Kaniner har jeg heldigvis vært forskåna for i ølet mitt. Men fra nå av skal jeg være på vakt.