Skumme eller ikke skumme, det er spørsmålet - eller ... ?

Finn Berger

Moderator
Jeg har alltid skummet av selv, egentlig mest for sjelefred. Og bare gjort det uten å tenke mer over det. "Vil ikke ha med i ølet det som ikke skal være der).

Men, hvis jeg tenker meg om så er vel dette for det meste proteiner som legger seg på toppen. Proteiner har en viss ladning, og de flokker. Hvis det ikke er kun proteiner, så har iallefall det som legger seg på toppen en elektrisk ladning. Så hvis @Finn Berger fikk mer vørter som var klar, så stikker jeg fingeren i luften og antar at det er fordi du da kanskje har fått flere flokker, og flokker er jo tunge, så de synker raskere til bunns og er ute av sinns. Så hvis man fjerner skummet så fjerner man også en del av potensialet til å forme flokker som så synker pga vekt. Og hvis jeg tenker videre derfra så river man disse flokkene i fillebiter hvis man WP med pumpe f.eks. Så med tanke på haudeverket eller hva det het, så spørs det vel kanskje hvor mye av slammet man tar med seg videre?

my 2 cents, som østkant-tyrkerne sier. Bare en tanke egentlig.

Er ikke sikker på at jeg skjønte det der, men for å klargjøre hva jeg har ment: Det blei mer bunnfall da jeg glemte å skumme, naturlig nok, og sida bunnfallet er blanda med vørter, går jeg glipp av den mengden vørter som er blanda med den ekstra mengden bunnfall. Jeg får igjen det meste av det når jeg dekanterer dagen etter, men den vørteren bruker jeg ikke i ølet. (Jeg gjorde det en stund, da jeg begynte med dette for ganske lenge sida, men det fant jeg ut var en dårlig ide.)

Det jeg skummer av, er sikkert mest proteiner, men det er blanda med en del annet avfall. Jeg aner ikke om det er noe som skiller de proteinene jeg skummer av, fra andre proteiner som ikke blir skum, og felles ut i hotbreaket. Det kunne jo vært interessant å vite.

Miguel

Norbrygg-medlem
Er ikke sikker på at jeg skjønte det der, men for å klargjøre hva jeg har ment: Det blei mer bunnfall da jeg glemte å skumme, naturlig nok, og sida bunnfallet er blanda med vørter, går jeg glipp av den mengden vørter som er blanda med den ekstra mengden bunnfall. Jeg får igjen det meste av det når jeg dekanterer dagen etter, men den vørteren bruker jeg ikke i ølet. (Jeg gjorde det en stund, da jeg begynte med dette for ganske lenge sida, men det fant jeg ut var en dårlig ide.)

Det jeg skummer av, er sikkert mest proteiner, men det er blanda med en del annet avfall. Jeg aner ikke om det er noe som skiller de proteinene jeg skummer av, fra andre proteiner som ikke blir skum, og felles ut i hotbreaket. Det kunne jo vært interessant å vite.
Å. Jeg trodde det ble mindre bunnfall så du fikk mer klar vørter med en gang. Da ryker vel tyrker-tanken min.

Ravneklo

Norbrygg-medlem
"While no professional breweries that I am aware of skim, their brewing systems are much more efficient than most homebrewing rigs when it comes to getting clear wort into the fermentor"

Hvis ikke proffene bryr seg, så gidder ikke jeg å bry meg. ;)

For en 10 års tid siden var jeg på rundtur på det gamle Guiness-bryggeriet i Dublin. Før i tiden skimmet de, noe som gamle bilder av prosessen og skimmebrettet som var utstilt der klart viste. Regner med at i det nye bryggeriet skjer ting litt mer industrielt, men der har jeg altså ikke vært..

Miguel

Norbrygg-medlem
For en 10 års tid siden var jeg på rundtur på det gamle Guiness-bryggeriet i Dublin. Før i tiden skimmet de, noe som gamle bilder av prosessen og skimmebrettet som var utstilt der klart viste. Regner med at i det nye bryggeriet skjer ting litt mer industrielt, men der har jeg altså ikke vært..
Skimmet under kok, eller høstet gjær?

Så jeg skal helt sikkert fortsette å skumme. Men om noen sitter med info som kan bidra til å øke motivasjonen ytterligere, så kom med den:)!

Har, rett nok litt betenkt begynt å skumme av i det det begynner å koke jeg også. Hvorfor jeg har vært skeptisk er fordi jeg tenkte det er proteiner som skal være med i prosessen. Jeg begynte skumme litt for att det ikke skal koke over kanten. Da blir det så mye søl på gulv og maskin.
Det du forteller her Finn ga meg noe å tenke mht bunnfall. Krana er ikke så høyt over bunn av bryggekjelen att blir det mye i kjelen har jeg måtte la vørten stå en time og så tappe over i nytt gjærkar.
Heretter ska jeg skumme med godt samvit ;)

Topp