Finn Berger
Moderator
Jeg har alltid skummet av selv, egentlig mest for sjelefred. Og bare gjort det uten å tenke mer over det. "Vil ikke ha med i ølet det som ikke skal være der).
Men, hvis jeg tenker meg om så er vel dette for det meste proteiner som legger seg på toppen. Proteiner har en viss ladning, og de flokker. Hvis det ikke er kun proteiner, så har iallefall det som legger seg på toppen en elektrisk ladning. Så hvis @Finn Berger fikk mer vørter som var klar, så stikker jeg fingeren i luften og antar at det er fordi du da kanskje har fått flere flokker, og flokker er jo tunge, så de synker raskere til bunns og er ute av sinns. Så hvis man fjerner skummet så fjerner man også en del av potensialet til å forme flokker som så synker pga vekt. Og hvis jeg tenker videre derfra så river man disse flokkene i fillebiter hvis man WP med pumpe f.eks. Så med tanke på haudeverket eller hva det het, så spørs det vel kanskje hvor mye av slammet man tar med seg videre?
my 2 cents, som østkant-tyrkerne sier. Bare en tanke egentlig.
Er ikke sikker på at jeg skjønte det der, men for å klargjøre hva jeg har ment: Det blei mer bunnfall da jeg glemte å skumme, naturlig nok, og sida bunnfallet er blanda med vørter, går jeg glipp av den mengden vørter som er blanda med den ekstra mengden bunnfall. Jeg får igjen det meste av det når jeg dekanterer dagen etter, men den vørteren bruker jeg ikke i ølet. (Jeg gjorde det en stund, da jeg begynte med dette for ganske lenge sida, men det fant jeg ut var en dårlig ide.)
Det jeg skummer av, er sikkert mest proteiner, men det er blanda med en del annet avfall. Jeg aner ikke om det er noe som skiller de proteinene jeg skummer av, fra andre proteiner som ikke blir skum, og felles ut i hotbreaket. Det kunne jo vært interessant å vite.