Pitching av gjør og O2

Jeg vurderer å bytte til Fermzilla Allround og har et spørsmål i forbindelse med pitching av tørr gjær.

Er det best å tilsette O2 først så strø gjær på overflaten eller strø gjær på overflaten vente ca 30 minutter og så tilsette O2

Eller er det andre måter som er bedre?
 
Sjekk produsentens datablad for gjæren. De fleste typene trenger det ikke pga nok lipider og glykogen. Det er viktigere at du strør det ut sånn de beskriver.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
 
Sjekk produsentens datablad for gjæren. De fleste typene trenger det ikke pga nok lipider og glykogen. Det er viktigere at du strør det ut sånn de beskriver.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Takk for svar. Den er grei men hva er best og hva er dine erfaringer med O2 før eller etter. Eller mener du at det ikke er nødvendig med O2?
 
Takk for svar. Den er grei men hva er best og hva er dine erfaringer med O2 før eller etter. Eller mener du at det ikke er nødvendig med O2?
Ikke nødvendig for tørrgjær ved første gangs bruk. Høstet gjær og fersk gjær trenger O2. Jeg tilsetter først, men usikker på om det spiller noen rolle. Tørrgjær er svært sårbar rett etter pitching. Unngå risting, røring osv. Noen villbasser fyrer opp drillen rett etter at de har tilsatt gjær – og kjører en dugelig runde med malingsvisp i vørteren. Stort mer feil kan man ikke gjøre det.
 
Sist redigert:
Jeg vurderer å bytte til Fermzilla Allround og har et spørsmål i forbindelse med pitching av tørr gjær.

Er det best å tilsette O2 først så strø gjær på overflaten eller strø gjær på overflaten vente ca 30 minutter og så tilsette O2

Eller er det andre måter som er bedre?

Jeg har også en allrounder - fyller 1/3 del med vorter, pitcher gjær også pumper jeg resten av vorter. Jeg gjør det veldig rolig med slangen på bunnen. Aldri O2 - ikke noe risting. Denne metode har jeg lært fra Fermentis - rehydrering er heller ikke nødvendig.

Lykke til [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikke nødvendig for tørrgjær ved første gangs bruk. Høstet gjær og fersk gjær trenger O2. Jeg tilsetter først, men usikker på om det spiller noen rolle. Tørrgjær er svært sårbar rett etter pitching. Unngå risting, røring osv. Noen villbasser fyrer opp drillen rett etter at de har tilsatt gjær – og kjører en dugelig runde med malingsvisp i vørteren. Stort mer feil kan man ikke gjøre det.

Er det ikke viss fare for (u)heldig oksidering hvis man venter for lenge med pitch etter luftig/O2
 
Jeg har også en allrounder - fyller 1/3 del med vorter, pitcher gjær også pumper jeg resten av vorter. Jeg gjør det veldig rolig med slangen på bunnen. Aldri O2 - ikke noe risting. Denne metode har jeg lært fra Fermentis - rehydrering er heller ikke nødvendig.

Lykke til [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Forsøk som Fermentis har gjort, tyder på at det beste er å la vørteren stå i ro et kvarters tid etter at du har strødd gjæren på overflaten. (Kilde: https://shop.textalk.se/shop/11011/files/Fermentis/02_Fermentis_E2U.pdf ) Jeg tror du har henta tipset ditt fra denne: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf . Og der kan det se ut som om det du gjør, er den anbefalte måten.
 
Jeg tenker uansett, dette er jo kald side
Hadde en pærejuice i kjøleskapet som oksidere på bare et par dager
I dag måtte jeg kaste den

Jeg starter med å ha gjæren i bunnen av gjæringskaret, og så tapper jeg oppå gjæren. Det er et lodo-råd, og poenget er at gjæren da umiddelbart tar seg av det oksygenet som nokså uunngåelig blandes inn når du tapper. Lodo'erne hevder, som du sier, at reaksjoner som legger grunnlag for usmaker, skjer veldig raskt. På den annen side råder de visst også til å oksygenere først for å være sikre på at oksygenet tar ut den sulfitten som eventuelt er igjen i vørteren, så kanskje er ikke oksideringa så ille likevel:confused:?

Tidligere oksygenerte jeg alltid før jeg hadde i gjæren, fordi Palmer sier at rein oksgen kan være giftig for gjæren. Jeg tviler på at det hadde katastrofale konsekvenser - og at Kurt gjør det på den måten, tyder vel på at det ikke har det. Men siden jeg ikke har sett noe til negative konsekvenser av å okygenere med gjæren oppi, så virker det som den beste strategien.

Men ærlig talt, så tror jeg ikke det spiller noen særlig rolle hva du gjør.
 
Tilbake
Topp