Legge til vann under flasking

Hei alle sammen

Vil jeg ødelegge øllet mitt hvis jeg tilsetter litt rent vann under flasking for å øke volument? Jeg brygget på et øl kit som skulle gi 25L, men jeg endte opp med 17L, så jeg tenker at det vil påvirke smaken negativt.

Noen som har gjort det før og lyktes? Evt mislyktes og kan fortelle hvorfor? :D
 
Hei alle sammen

Vil jeg ødelegge øllet mitt hvis jeg tilsetter litt rent vann under flasking for å øke volument? Jeg brygget på et øl kit som skulle gi 25L, men jeg endte opp med 17L, så jeg tenker at det vil påvirke smaken negativt.

Noen som har gjort det før og lyktes? Evt mislyktes og kan fortelle hvorfor? :D

Det går i og for seg greit, men om du har fått den styrken på ølet som oppskrifta sier du skal få, ville jeg ikke gjort det. Du tynner ut smaken, og det blir sjelden bra.

Men fikk du et kraftigere øl, kan du gjøre det. Beregn vannmengden med denne: Dilution And Boiloff Gravity Calculator - Brewer's Friend
 
Kok vannet (f.eks. som ekstra tynn sukkerlake med karboneringssukkeret) eller skrubb vannet med CO2. Ikke tilsett oksygenrikt vann etter gjæring, da har du oppskriften på å oksydere ølet ditt.
 
Kok vannet (f.eks. som ekstra tynn sukkerlake med karboneringssukkeret) eller skrubb vannet med CO2. Ikke tilsett oksygenrikt vann etter gjæring, da har du oppskriften på å oksydere ølet ditt.

Bra du sier fra:). Og jeg ville definitivt kokt vannet, også av hygienehensyn.

Skrubber du ut oksygenet om du kjører CO2 gjennom det? (Jeg spør av uvitenhet:).)
 
Skrubber du ut oksygenet om du kjører CO2 gjennom det? (Jeg spør av uvitenhet:).)

Det er sånn de store bryggeriene produserer nedbryggingsvannet de bruker for å «vanne ut» / justere ned til riktig ABV ved high gravity brygging.

Jeg har gjort det selv på korneliusfat, men først kokt vannet siden jeg ikke trenger like store volum :p Og så skrubbet det med CO2 ned stigerøret og lufte ut på sikkerhetsventilen og overført i lukket sløyfe til keg med basisølet som skal nedbrygges.

Corona’en jeg lagte høsten 2019 brygget jeg ned med 14 liter basisøl + 5 liter oksygenfritt vann per fat. Ingen oksydering selv et år etter:

5C8A90E5-D4AE-4C62-B0D7-BBFBD0449D5A.jpeg
 
Det er sånn de store bryggeriene produserer nedbryggingsvannet de bruker for å «vanne ut» / justere ned til riktig ABV ved high gravity brygging.

Jeg har gjort det selv på korneliusfat, men først kokt vannet siden jeg ikke trenger like store volum :p Og så skrubbet det med CO2 ned stigerøret og lufte ut på sikkerhetsventilen og overført i lukket sløyfe til keg med basisølet som skal nedbrygges.

Corona’en jeg lagte høsten 2019 brygget jeg ned med 14 liter basisøl + 5 liter oksygenfritt vann per fat. Ingen oksydering selv et år etter:

Vis vedlegget 48150

Der lærte jeg noe nytt.

Men hvor lenge skal en kjøre CO2 gjennom vannet? Bryggeriene har selvfølgelig DO-meter, sånn at de kan kontrollere O2-innholdet. Den muligheten har vel de færreste av oss, så jeg hadde nok ikke tatt sjansen. Og når du kokte vannet, kokte du ut oksygenet, så det var jo faktisk nokså fritt for oksygen da du skrubba det - riktignok avhengig av hvor mye oksygen som var tatt opp igjen i mellomtida, selvfølgelig.
 
Litt ned på denne siden står det hvordan E.C.Dahls skrubber O2 ut av vannet. Oksidert øl

Kort fortalt: varm til 73 grader, kjør CO2 gjennom, oppbevar på lukket beholder.
Der fikk du bruk for corneliusfatet ditt @Finn Berger :D:)

"Her blir vann varmet opp til 73 grader, og pumpet opp i toppen av den høye sylinderen, hvor det dusjes gjennom et høyoverfladisk stålkonstruksjon, samtidig som CO2 strømmer i mot. Deretter kjøles det ned, tilsettes noe ekstra kullsyre og lagres på en egen tank. Dette vannet bruker vi da bl.a. til justering av alkoholstyrke på ferdig øl."

Trengs bare litt tillleggsutstyr:rolleyes:.
 
"Her blir vann varmet opp til 73 grader, og pumpet opp i toppen av den høye sylinderen, hvor det dusjes gjennom et høyoverfladisk stålkonstruksjon, samtidig som CO2 strømmer i mot. Deretter kjøles det ned, tilsettes noe ekstra kullsyre og lagres på en egen tank. Dette vannet bruker vi da bl.a. til justering av alkoholstyrke på ferdig øl."

Trengs bare litt tillleggsutstyr:rolleyes:.

Funker aldeles utmerket på miniskala med et 19L corny fat og gass ned stigerøret ;)
 
Det er sånn de store bryggeriene produserer nedbryggingsvannet de bruker for å «vanne ut» / justere ned til riktig ABV ved high gravity brygging.

Jeg har gjort det selv på korneliusfat, men først kokt vannet siden jeg ikke trenger like store volum :p Og så skrubbet det med CO2 ned stigerøret og lufte ut på sikkerhetsventilen og overført i lukket sløyfe til keg med basisølet som skal nedbrygges.

Corona’en jeg lagte høsten 2019 brygget jeg ned med 14 liter basisøl + 5 liter oksygenfritt vann per fat. Ingen oksydering selv et år etter:

Vis vedlegget 48150

Hvor lenge "skrubbet" du?
Gjorde det samme på pilsen min, men vanskelig å vite hvor lenge som er lenge nok
 
Hvor lenge "skrubbet" du?
Gjorde det samme på pilsen min, men vanskelig å vite hvor lenge som er lenge nok

Sånn passe :p usikker, men filosofien var bedre med for mye enn for lite. Det meste av oksygen forsvant nok i kokinga uansett.

Det der er jeg ikke villig til å ta noens ord for som ikke er i besittelse av et godt DO-meter og veit hvordan det brukes:p.

Foreslår at du prøver selv, alle bryggeteknikker må prøves :)
 
Takk for svar. Kan jeg måle OG før flasking med et hydrometer? Det måler vel alkoholprosent ut i fra sukkerinnholdet, så vidt jeg har forstått?
 
Takk for svar. Kan jeg måle OG før flasking med et hydrometer? Det måler vel alkoholprosent ut i fra sukkerinnholdet, så vidt jeg har forstått?
Du kan regne ut alkoholprosent ut fra utgjærede SG punkter ja. Og ja, du må måle før flasking :)
 
Vann tar til seg 1-2 ppm i timen til det når likevekten i tabellen. Bryggerier regner vel 100 ppb som akseptabelt. (De beste er langt under det etter tapping.) 1 ppm = 1000 ppb.

Huff, noen ganger koker jeg opp sukkerlaken og lar den stå, la oss si i 24 timer. Anta 0.5 liter vann. Da vil den ha 9.2 ppm oksygen ved 20 grader. Blandes i 25 liter vørter, og den får 184 ppb. Omtrent det dobbelte av det du sier bryggeriene regner som akseptabelt:mad:
 
Huff, noen ganger koker jeg opp sukkerlaken og lar den stå, la oss si i 24 timer. Anta 0.5 liter vann. Da vil den ha 9.2 ppm oksygen ved 20 grader. Blandes i 25 liter vørter, og den får 184 ppb. Omtrent det dobbelte av det du sier bryggeriene regner som akseptabelt:mad:
Auda, men da er det bare å legge om praksisen. Sukkerbiter har ikke mer oksygen enn det som er fanget mellom krystallene. :D
 
Gjæren vil vel spise opp noe av oksygenet under flaskekarbonering og, hvor mye aner jeg ikke dog. Da jeg flasket hefene så oppbevarte jeg flaskene horisontalt for å få størst mulig (luft)overflate mot ølet (og da gjæren), slik at den kunne benytte seg av oksygenet i headspace fortest mulig. Jeg aner ikke i det hele tatt om dette "virket", men det ble bare en greie da jeg leste at et belgisk bryggeri praktiserte dette. Men de smakte ikke oksidert what so ever iallefall. Meget godt mulig de ikke hadde smakt oksidert ved lodrett karbonering heller. Jeg fylte de forsåvidt litt mer enn det man får til med en flaskestav nedi der og da jeg toppet opp med speise, men ikke helt opp, bare sånn passe delikat+ fullt.
 
Tilbake
Topp