Oppmerking for volum i bryggekjeler

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Bryggekjeler som man kjøper har gjerne liter/gallon oppmerking på innsiden. Svart og fint og veldig lesbart.
Mine kjeler har ikke det, og jeg har forsøkt med etsing (9-volts batteri og eddik-elektrolytt), men det blir ikke spesielt bra.

Jeg har kjeler der hver cm er 1 liter. Så dersom jeg får tak i en oppmerking for cm er jeg i mål.

Er det noen som vet om det går an å få tak i tilsvarende oppmerking som finnes i "proffe" bryggekjeler?
Ebay/Ali?

Tenker å fyre av en mail til BrewTools og høre hvordan de merker sine kjeler.
 
Bryggekjeler som man kjøper har gjerne liter/gallon oppmerking på innsiden. Svart og fint og veldig lesbart.
Mine kjeler har ikke det, og jeg har forsøkt med etsing (9-volts batteri og eddik-elektrolytt), men det blir ikke spesielt bra.

Jeg har kjeler der hver cm er 1 liter. Så dersom jeg får tak i en oppmerking for cm er jeg i mål.

Er det noen som vet om det går an å få tak i tilsvarende oppmerking som finnes i "proffe" bryggekjeler?
Ebay/Ali?

Tenker å fyre av en mail til BrewTools og høre hvordan de merker sine kjeler.
Tror det er en eller annen form for etsemerking som brukes. Mulig det trengs litt mer avansert utstyr for å det til å ta skikkelig.

vibropenn er jo en annen mulighet, kanskje vanskelig å få det pent.

jeg kjøpte rustfri linjal på BT som jeg målte fra bunnen eller toppen av kjelen alt etter hva som passa. Har en annen kjele nå som ikke har 1:1 mellom cm og liter så gjør ikke det lenger.
 
Bryggekjeler som man kjøper har gjerne liter/gallon oppmerking på innsiden. Svart og fint og veldig lesbart.
Mine kjeler har ikke det, og jeg har forsøkt med etsing (9-volts batteri og eddik-elektrolytt), men det blir ikke spesielt bra.

Jeg har kjeler der hver cm er 1 liter. Så dersom jeg får tak i en oppmerking for cm er jeg i mål.

Er det noen som vet om det går an å få tak i tilsvarende oppmerking som finnes i "proffe" bryggekjeler?
Ebay/Ali?

Tenker å fyre av en mail til BrewTools og høre hvordan de merker sine kjeler.
Med likestrøm fjerner du litt av metallet når du etser.

Vekselstrøm fjerner og legger metallet tilbake i en hastighet av 50ggr i sekundet. Når metallet "legges tilbake" havner det ikke nøyaktig slik det lå, derfor blir det svart og fin merking :)
 
Med likestrøm fjerner du litt av metallet når du etser.

Vekselstrøm fjerner og legger metallet tilbake i en hastighet av 50ggr i sekundet. Når metallet "legges tilbake" havner det ikke nøyaktig slik det lå, derfor blir det svart og fin merking :)
OK

Så 9-volts batteri fungerer ikke så godt da?
Hvordan skal jeg gjøre det uten å få meg en karamell?
Strøm har jeg ingen utdanning i så det er fort gjort å gjøre noe farlig.
 
Etsemerking, så fremst man får til den mørke varianten med vekselstrøm som yngvekl nevner over, ser definitivt best ut. Det krever nok litt utstyr for jeg tror 230V blir litt i overkant, for ikke å snakke om risiko for å få seg en real trøkk...

Da er vel en graveringspenn det enkleste og sikreste. Hvis man legger litt flid i det tror jeg ikke det blir så verst heller.
 
Man får jo kjøpt variable strømforsyninger, sånne lab-forsyninger. Ellers er det vel eks. 12VAC varianter å få kjøpt også :)
 
Fant denne på et annet forum. Tenkte å prøve dette sjølv.
Det er den "oppskriften" jeg har fulgt.
Syns ikke det blir veldig bra.
Men det blir jo greit.
 
Tilbake
Topp