Forbruk/mengde ved brygging med Kveik?

franknh

Norbrygg-medlem
Hei,

Det skrives at ved bruk av Kveik kan det med fordel underpitches, men jeg finner lite info om mengde.
Det står noen plasser 1 ts på 25L vørter, men er ikke det litt vagt?

Blir det vell mye underpitch med 1 pk. Oslo kveik på 120L (1.050)?

Frank
 
Sist redigert:
Hei,

Det skrives at ved bruk av Kveik kan det med fordel underpitches, men jeg finner lite info om mengde.
Det står noen plasser 1 ts på 25L vørter, men er ikke det litt vagt?

Blir det vell mye underpitch med 1 pk. Oslo kveik på 120L (1.050)?

Frank
Siden Oslo er en isolert stamme ville jeg ikke underpitchet den. Oslo er jo en stamme man bruker for rask, men nøytral smak og ikke bare har Bootleg Biology ikke underpitchet i sine tester, men er også poengløst når det er nøytral smak fra gjæra man ønsker.

Når jeg først kjøpte Oslo brukte jeg 1 pakke på 21 liter vørter med et helt ok resultat, neste brygg brukte jeg kalkulator og satt en starter med ale pitchrate. Det ølet er det mest nøytrale og lagerlignende ølet jeg har brygget med en overgjæret stamme.

Det trengte dog en måned + før det var på sitt beste, men var langt bedre enn f.eks samme oppskrift med US-05 helt fra start til slutt :)
 
Sist redigert:
Siden Oslo er en isolert stamme ville jeg ikke underpitchet den. Oslo er jo en stamme man bruker for rask, men nøytral smak og ikke bare har Bootleg Biology ikke underpitchet i sine tester, men er også poengløst når det er nøytral smak fra gjæra man ønsker.

Når jeg først kjøpte Oslo brukte jeg 1 pakke på 21 liter vørter med et helt ok resultat, neste brygg brukte jeg kalkulator og satt en starter med ale pitchrate. Det ølet er det mest nøytrale og lagerlignende ølet jeg har brygget med en overgjæret stamme.

Det trengte dog en måned + før det var på sitt beste, men var langt bedre enn f.eks samme oppskrift med US-05 helt fra start til slutt :)
Takk for svar, da er det nok bare å sette starter :p
 
Setter man starter og håndterer Olso kveik på samme måte som med alminnelig gjær ? beregner i brewfather og lager overskudd til neste starter ? Leser flere topphøster, tørker osv. jeg syntes det hørtes ut som mye styr og mange måter for å skape seg en infeksjon.
 
Kan ikke svare for Oslo, men gårdskveik topphøster jeg med en sil, tørker på bakepapir i steikeovn med vifta på og åpen dør. Har fungert fint i fire år og dusinvis med batcher. Bruker cirka 1 gram frossen tørka kveik pr fem liter vørter.
 
Tilbake
Topp