Første brygg - dagbok?

Da har jeg endelig fått satt mitt første brygg.
Skulle gjøre det enklest mulig så endte opp med en slik https://www.bryggselv.no/mangrove-jack-s/101287/bavarian-wheat-pouch-craft-series-2-2-kg og ca 0,9kg bavarian spraymalt.

Kokte opp 3 liter vann, kjørte i gjæringsbøtta som var desinfisert med craftsan.
Tømte vørterhelvete oppi og så rørte, deretter spraymalt.
Her kom første problem, krana var ikke skrudd skikkelig fast så den små lakk litt, jeg stresset og leser bruksanvisning, skrur igjen så lekker den ikke mer, men spraymalten klumpet seg. Uansett hvor mye jeg rørte ble det noe klumper opp i der, skulle kanskje bare kokt alt sammen og så overført til bøtte, jaja.

Helte oppi vann til 23L, lokk og gjærlås på.
Tid for å måle.

Etter hva jeg kan se (vedlagt bilde) er målingen 1050? Temp på brygget var ca 16,7 grader ved tidspunktet. Så noen videoer om at det hadde noe å si så noterte det meg ned. edit: Fant denne kalkulatoren, virker ikke som 16,7-20 spilte noen rolle, ender opp på 1050 uansett: https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/


Setter bøtten på plass i et rom hvor jeg har en ovn koblet opp mot mill smartsocket. Så skal ha temperaturen her så stabil som mulig i 2-ish uker før jeg sjekker og flasker.

Har litt på følelsen at dette kommer til å gå til hell, men men. Får prøve å holde meg positiv til første smak :D
 

Vedlegg

  • thumbnail_IMG_4402.jpg
    thumbnail_IMG_4402.jpg
    33,6 KB · Sett: 6
Hmm, når jeg ser denne videoen i ettertid:
viser den at spraymalten skal koke i 15 minutter og ikke bare kok opp vann og miks alt i gjæringsspannet som sto i bruksanvisningen...

Har jeg fucket opp alt nå?
 
Som ny brygger vil jeg introdusere deg til begrepet RDWHAHB.
(Dette går nok fint :) )
Haha, får satse på det. Alltid litt skeptisk til nye ting, på papiret så det langt ifra avansert ut, men når man sto der med lekk kran, star san og gjær opp til øra blir man litt svett.

Fortsatt ikke begynt å boble noe særlig i gjærlåsen, men tar vel noe tid før det skjer.
 
Har ett ekstraktsett under belte selv. Gjorde det for å få feelingen med deler av prosesser og være oppmerksom på alt som kunne vise Murphys lov rett. Veldig greit, egentlig.

Min variant av brygge-Murphys er litt sånn:
  • Hvis det finnes noe som helst mulighet for at det kan lekke/velte/tippe/[xxxx], så regne med at det det vil skje - og det på et dårlig tidspunkt.
Alternativ kortversjon: Hvis det kan gå til helvete, så regn med at skjer på et ræva tidspunkt.
 
Fortsatt ikke begynt å boble noe særlig i gjærlåsen, men tar vel noe tid før det skjer.
Det var hveteøl du sa ? Når det begynner kan du komme til å oppleve hard gjæring i starten. Jeg fikk lokket løfta av en gang :D Da kan du sette på en såkalt Blow off tube
 
Det var hveteøl du sa ? Når det begynner kan du komme til å oppleve hard gjæring i starten. Jeg fikk lokket løfta av en gang :D Da kan du sette på en såkalt Blow off tube
Såpass, ja får bare vente å se, har et teppe under så det isolerer litt fra gulv. Fungerer også som potensielt opptørk av søl hvis det skulle skje. Intet liv i tønna enda, stått siden ca kl 15. Leste dog at det kunne ta opp til to dager før det ble liv i låsen. Antar også at den spraymalten som klumpet seg noe vil løse seg opp av seg selv i vesken med tiden?

Tenkte forøvrig holde meg til ekstraktbrygg en liten stund fremover. Få litt feelingen inn og få det inn med fingra før jeg orker begi meg ut på merkostnad og tid
 
Tenkte forøvrig holde meg til ekstraktbrygg en liten stund fremover. Få litt feelingen inn og få det inn med fingra før jeg orker begi meg ut på merkostnad og tid
Støttes. Utvalget i ekstrakt er blitt mye bedre nå, både spray og liquid, så her kommer du langt. Over tid finner du ut hva du liker og kan eventuelt oppgradere ettervært. Sjøl kjørte jeg på og overdimensjonerte hele greia til å begynne med...
 
Da har jeg endelig fått satt mitt første brygg.
Skulle gjøre det enklest mulig så endte opp med en slik https://www.bryggselv.no/mangrove-jack-s/101287/bavarian-wheat-pouch-craft-series-2-2-kg og ca 0,9kg bavarian spraymalt.

Kokte opp 3 liter vann, kjørte i gjæringsbøtta som var desinfisert med craftsan.
Tømte vørterhelvete oppi og så rørte, deretter spraymalt.
Her kom første problem, krana var ikke skrudd skikkelig fast så den små lakk litt, jeg stresset og leser bruksanvisning, skrur igjen så lekker den ikke mer, men spraymalten klumpet seg. Uansett hvor mye jeg rørte ble det noe klumper opp i der, skulle kanskje bare kokt alt sammen og så overført til bøtte, jaja.

Helte oppi vann til 23L, lokk og gjærlås på.
Tid for å måle.

Etter hva jeg kan se (vedlagt bilde) er målingen 1050? Temp på brygget var ca 16,7 grader ved tidspunktet. Så noen videoer om at det hadde noe å si så noterte det meg ned. edit: Fant denne kalkulatoren, virker ikke som 16,7-20 spilte noen rolle, ender opp på 1050 uansett: https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/


Setter bøtten på plass i et rom hvor jeg har en ovn koblet opp mot mill smartsocket. Så skal ha temperaturen her så stabil som mulig i 2-ish uker før jeg sjekker og flasker.

Har litt på følelsen at dette kommer til å gå til hell, men men. Får prøve å holde meg positiv til første smak :D
Been there, done (most of) that :).

Angående kran: Hvis du bare har én pakning, skal den sitte på utsida av karet - det tok litt tid og en del smålekkasjer før jeg skjønte det. Og vær forsiktig med å dra til for hardt; du kan dra i stykker godset i den gjengede delen av krana. I verste fall ryker den helt, men vanligvis får du bare en liten lekkasje - i første omgang. Så sjekk alltid krana for svakheter i gjengene før bruk. Den kan ha en liten sprekk som ikke førte til merkbar lekkasje i forrige brygg, men som blir et stort problem i neste.

Litt lesestoff, anbefalt i all beskjedenhet:) : https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/
 
Takk for tips, kan jo oppdatere at jeg idag har lært meg et nytt ord, stormgjæring...
Så, nå har jeg renset gjærlåsen og lest meg opp på blow off tube til neste brygg...

Får kjøre en ny rens før jeg legger meg så jeg ikke våkner opp til øl over hele kjellergulvet.
Har også senket temp. noe. Har en mill ovn jeg satt på 23, men pga målingen ble det ikke 23 rundt karet, men nærmere 21,5.
Har senket så temperaturen er mer rundt 20,5-20,8 ved måling på og rundt karet.
 
Takk for tips, kan jo oppdatere at jeg idag har lært meg et nytt ord, stormgjæring...
Så, nå har jeg renset gjærlåsen og lest meg opp på blow off tube til neste brygg...
Nemlig ;) Velkommen til bryggeverden :D :D :D Mange overaskelser venter, de aller aller fleste positive er positive :)
 
Takk for tips, kan jo oppdatere at jeg idag har lært meg et nytt ord, stormgjæring...
Så, nå har jeg renset gjærlåsen og lest meg opp på blow off tube til neste brygg...

Får kjøre en ny rens før jeg legger meg så jeg ikke våkner opp til øl over hele kjellergulvet.
Har også senket temp. noe. Har en mill ovn jeg satt på 23, men pga målingen ble det ikke 23 rundt karet, men nærmere 21,5.
Har senket så temperaturen er mer rundt 20,5-20,8 ved måling på og rundt karet.
Du må måle temperaturen i ølet. Termometerstrips er en enkel løsning, og de er tilstrekkelig pålitelige.

Under stormgjæringa kan temperaturen i karet stige til 3-4 grader over temperaturen i omgivelsene. Jo voldsommere gjæring, jo høyere temperatur - og jo flere usmaker.

For å få en roligere gjæringsprosess er det en god ide å starte litt lavt. Jeg pleier å starte ale-gjæring på 17 grader (og lavere for en del gjærtyper som arbeider godt ved lavere temperaturer, som f.eks. skotsk gjær, weissbiergjær og kølschgjær). Så kan temperaturen etter hvert få lov til å stige, men ikke for fort og ikke for høyt. For lagergjær på vanlige temperaturer for lagerøl er ikke dette noe problem, der er gjæringsprosessen uansett ganske rolig.
 
Takk for tips, kan jo oppdatere at jeg idag har lært meg et nytt ord, stormgjæring...
Så, nå har jeg renset gjærlåsen og lest meg opp på blow off tube til neste brygg...

Får kjøre en ny rens før jeg legger meg så jeg ikke våkner opp til øl over hele kjellergulvet.
Har også senket temp. noe. Har en mill ovn jeg satt på 23, men pga målingen ble det ikke 23 rundt karet, men nærmere 21,5.
Har senket så temperaturen er mer rundt 20,5-20,8 ved måling på og rundt karet.
En silikonslange med ytre diameter på 13-14 mm er ideell. Den passer nedi hølet i lokket til ei vanlig gjæringsbøtte, der den røde pakningen sitter. (Pakningen må selvfølgelig ut).

Hvis du tror at du vil få bruk for utblåsningsløsningen, er det like godt å montere den med det samme. Etter hvert får du en viss følele for hvilke gjærtyper som er ekspansive av seg.
 
En silikonslange med ytre diameter på 13-14 mm er ideell. Den passer nedi hølet i lokket til ei vanlig gjæringsbøtte, der den røde pakningen sitter. (Pakningen må selvfølgelig ut).

Hvis du tror at du vil få bruk for utblåsningsløsningen, er det like godt å montere den med det samme. Etter hvert får du en viss følele for hvilke gjærtyper som er ekspansive av seg.
Skal skaffe det til neste brygg, tenkte en IPA av noe slag da.

Forøvrig, liten oppdatering. Stormgjæringen gav seg i går kveld, satt på "gammel" gjærlås som jeg desinfiserte, men fikk den aldri skikkelig ren. Byttet til en ny en (som også desinfiserte) idag og nå bobler det smått og godt, senket innetemp litt også.

Får vurdere å bygge et lite gjæringsskap etterhvert.
 
Skal skaffe det til neste brygg, tenkte en IPA av noe slag da.

Forøvrig, liten oppdatering. Stormgjæringen gav seg i går kveld, satt på "gammel" gjærlås som jeg desinfiserte, men fikk den aldri skikkelig ren. Byttet til en ny en (som også desinfiserte) idag og nå bobler det smått og godt, senket innetemp litt også.

Får vurdere å bygge et lite gjæringsskap etterhvert.
Jeg legger møkkete gjærlåser i vann med maskinoppvaskmiddel. De må selvfølgelig være frie for luftbobler. Etter ei stund er det bare å spyle dem reine. Bruk eventuelt noe sterkere, som PBW.
 
Tenkte forøvrig holde meg til ekstraktbrygg en liten stund fremover. Få litt feelingen inn og få det inn med fingra før jeg orker begi meg ut på merkostnad og tid
Samme som jeg driver med - greit å lære seg litt om den enden først. (Flasket en MJ American IPA tidligere i dag...)
 
Du må måle temperaturen i ølet.
Må og må, herr Berger. Du kommer langt med å ha kontroll med omgivelsestemperaturen for gjæringskaret. Jeg har fått til mye godt øl på den måten. Gjæren jobber best i et temperaturområde som er oppgitt fra produsent, og om omgivelsestemperaturen settes slik at den er innenfor dette, og samtidig er ca 3 grader under maks temp i dette området, så vil det som regel bli et godt gjæringsforløp og godt øl.
 
Tilbake
Topp