Beste BIAB-sett

Da har det seg slik at jeg etterhvert kommer til å anskaffe meg en eller annen form for BIAB sett. Har vurdert netthandelens brygger opp mot BIAB og for meg virker det som BIAB er en generelt bedre nybegynnerløsning, spesielt siden jeg ønsker å eksperimentere med mindre batcher, men fortsatt ha muligheten til å brygge "stort" om jeg ønsker.

Finnes det egentlig noe sett eller løsning som er bedre / rimeligere enn dette for en nybegynner?
 
Da har det seg slik at jeg etterhvert kommer til å anskaffe meg en eller annen form for BIAB sett. Har vurdert netthandelens brygger opp mot BIAB og for meg virker det som BIAB er en generelt bedre nybegynnerløsning, spesielt siden jeg ønsker å eksperimentere med mindre batcher, men fortsatt ha muligheten til å brygge "stort" om jeg ønsker.

Finnes det egentlig noe sett eller løsning som er bedre / rimeligere enn dette for en nybegynner?
Fin pris på det kitet. Bare kjøler og kjele alene jo verdt den prisen (og vel så det).

36 liter er ganske digert. Det er jo litt opp til deg selv, men jeg ville gjort noen nøkterne overslag over hvor mye du kommer til å konsumere og dermed hvor ofte og hvor mye du vil brygge. Er dere mange som skal konsumere det du brygger? Brygger du for å ha øl, eller for å brygge mye forskjellig?

Personlig startet jeg med en 15 liters kjele til BIAB, og i den brygget jeg batcher på opptil 13 liter. Nå er jeg på Grainfather 30, men brygger fortsatt ikke så mye større batcher enn 15 liter.

En sånn 36 liters kjele er ganske diger (38,5 cm i diameter og over 40 cm høy med lokk), så du må vurdere om du har stor nok kokeplate også.

Ellers er BIAB et bra sted å starte. 36 liter er mer enn nok for den som bare brygger for seg selv, men det kan jo hende det er riktig for deg.
 
Sist redigert:
Fin pris på det kitet. Bare kjøler og kjele alene jo verdt den prisen (og vel så det).

36 liter er ganske digert. Det er jo litt opp til deg selv, men jeg ville gjort noen nøkterne overslag over hvor mye du kommer til å konsumere og dermed hvor ofte og hvor mye du vil brygge. Er dere mange som skal konsumere det du brygger? Brygger du for å ha øl, eller for å brygge mye forskjellig?

Personlig startet jeg med en 15 liters kjele til BIAB, og i den brygget jeg batcher på opptil 13 liter. Nå er jeg på Grainfather 30, men brygger fortsatt ikke så mye større batcher enn 15 liter.

En sånn 36 liters kjele er ganske diger (38,5 cm i diameter og over 40 cm høy med lokk), så du må vurdere om du har stor nok kokeplate også.

Ellers er BIAB et bra sted å starte. 36 liter er mer enn nok for den som bare brygger for seg selv, men det kan jo hende det er riktig for deg.
Har faktisk ikke funnet noen 15L kjeler / sett. Burde i teorien holde, kanskje litt knapt hvis man forsøker seg på ølsett, de er vel ofte beregnet på større kjeler?
 
Har faktisk ikke funnet noen 15L kjeler / sett. Burde i teorien holde, kanskje litt knapt hvis man forsøker seg på ølsett, de er vel ofte beregnet på større kjeler?
Nei, jeg kjøpte vel kjele separat, og siden den var så liten, så har jeg heller ikke kran i den. Det er sikkert bra, det 36l kitet.
 
36 liter'n er fin - jeg har en sånn, og det er ikke noe problem å brygge 12-13 liters brygg i den. Problemet er faktisk heller at den kan være litt snau for 25 liters brygg - men det går.
 






 
Jeg kjøpte en 17 liter kjele lik denne på Jernia, men ser ikke ut som de selger lenger. Tror jeg ville gått for SS Brew Kettle Mini 20L eller en 38 L Crafthardware kjele om jeg skulle oppgradert mitt BIAB-oppsett nå.
Så fin ut den 20l der, faen nå fikk jeg et dilemma






rimelig inngang dette, dog uten kran så må vel da benytte hevert..
 
Så fin ut den 20l der, faen nå fikk jeg et dilemma

rimelig inngang dette, dog uten kran så må vel da benytte hevert..
Det er vel egentlig ikke så stort dilemma om du vil begynne å brygge de nærmeste månedene, 20L SS er fantastisk, har en selv og bruker den flittig og problemfritt, men den har ikke vært å få tak i på månedsvis og såvidt jeg vet kommer de ikke tilbake med det første siden SS har oppgradert kjelen sine og Scandinavian brew vet ikke når de får inn de nye.

Det er de som er importør av SS for BS blandt annet.
 
Skjønner, bør vel finne en passende meskepose også da til disse? Samt bør man ha kjøler ved så små kjeler?
Meskepose må du ha, om den er litt stor spiller ingen rolle. Min 18 liter kjølte jeg ned i vasken. Bytta kaldtvann 3-4 ganger, så var den nede på ale temp.
 
Meskepose må du ha, om den er litt stor spiller ingen rolle. Min 18 liter kjølte jeg ned i vasken. Bytta kaldtvann 3-4 ganger, så var den nede på ale temp.
Ja, det minner om min bryggeprosess i starten, også (før jeg skaffet spiralkjøler) Jeg brukte riktignok en diger (60 liter, tror jeg) balje på tunet istedenfor vask, og lot bare vannet renne ut på gårdsplassen. Det er egentlig der vannet havner når jeg kjøler med spiralkjøler eller motstrømskjøler også (asfaltert plass med god helling).
 
Ja, det minner om min bryggeprosess i starten, også (før jeg skaffet spiralkjøler) Jeg brukte riktignok en diger (60 liter, tror jeg) balje på tunet istedenfor vask, og lot bare vannet renne ut på gårdsplassen. Det er egentlig der vannet havner når jeg kjøler med spiralkjøler eller motstrømskjøler også (asfaltert plass med god helling).
hehe - ser for meg at det blir en artig bakke nå på vinter'n:)! Men vi skal jo helst holde oss hjemme, og ikke få besøk heller, så akkurat nå er det vel et prisverdig tiltak.
 
Standard biab uten kran for vorlauf fikk jeg nok av.
Det ble til tider svært mye grums.

Laget et øl for et par dager siden med denne metoden. Flere år siden sist.
Humlet ca 6g/l og brukte poser. Fikk 26l etter kok. (Denne kjelen er bare 30l).
Tappet med hevert ned til grumset, noe som ga 16l i gjæringsbøtta. Det hadde da stått minst 2-3 timer til bunnfelling.
Resten gikk i ei Julabøtte og neste dag tappet jeg nye 7 liter klar vørter.
Om det var lurt vet jeg ikke, men det gikk i gjæringsbøtta det også.
Så nå går det nok nye fire-fem år til jeg gjør dette stuntet en gang til :)

Mitt tips er å kjøpe en 40l kjele med kran. Hvis du ser for deg å lage gode 20 liter i slengen.
 
Standard biab uten kran for vorlauf fikk jeg nok av.
Det ble til tider svært mye grums.

Laget et øl for et par dager siden med denne metoden. Flere år siden sist.
Humlet ca 6g/l og brukte poser. Fikk 26l etter kok. (Denne kjelen er bare 30l).
Tappet med hevert ned til grumset, noe som ga 16l i gjæringsbøtta. Det hadde da stått minst 2-3 timer til bunnfelling.
Resten gikk i ei Julabøtte og neste dag tappet jeg nye 7 liter klar vørter.
Om det var lurt vet jeg ikke, men det gikk i gjæringsbøtta det også.
Så nå går det nok nye fire-fem år til jeg gjør dette stuntet en gang til :)

Mitt tips er å kjøpe en 40l kjele med kran. Hvis du ser for deg å lage gode 20 liter i slengen.
Kjekt. Så slipper jeg å bli frista til å prøve:p!

edit: Var sant å si ikke så frista på forhånd, heller. Det der er hovedinnvendinga mi mot BIAB.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp