God oppskrift på Belgisk Wit? Lykkes ikke helt...

Jeg har rimelig teken på IPA og juleøl, men har også lyst på en Belgisk Wit på repertoaret. Jeg har forsøkt fire ganger, med omtrent samme resultat: En litt "tråkk", kjedelig, ufruktig øl langt fra målbildet som er Hoegaarden eller Austmann Utpå - park & picnic wit.

Den siste jeg forsøkte het Varnas Hvete (fra Varnaveien Mineralvann). Dette er vel kanskje snarere en tysk weissbiervariant - det er jo forskjell på det og Belgisk, men smaken har uansett blitt den samme!:
Mesk - 2300g hvetlemalt, 2200g pilsnermalt, 350 g Munichmalt. Mesket på 63 grader 50 min, 73 grader 35 min, 78 grader 15 min
Kok - Tettnager 20g 70min, Hellertauer Mittelfruh 33g 15 min
Gjæring - Safbrew WB-06 på ca 23 grader i 14 dager (karet sto i stua sommerstid, så noe variasjon men ikke voldsomt)
Jeg tilsetter protafloc og "five star" 5² pH stabilizer. Tidligere har jeg forsøkt meg med litt appelsinskall (ferskt) og knuste korianderfrø ved kokslutt.

Hva gjør jeg feil? Har noen tips til hvordan å få til den fruktigheten denne øltypen skal ha? Oppskrifter dere har god erfaring med? Varmere gjæring på slutten? En spesiell gjær folk har god erfaring med?

Jeg mistenker gjæren, men har altså forsøkt litt ulike typer og trolig litt ulike temperaturer med ganske nøyaktig samme resultat. Jeg har surfet litt på forumet her og lest litt om laktose, vannkontroll og gjæringstemperaturkontroll.

Mvh Lars
 
Sist redigert:
Hvis du vil ha fruktig så er ikke WB-06 den beste gjæren, den blir i beste fall pepper-aktig hvis du stresser/underpitcher den. Den er fin til de typene wit som skal ha et fenolsk preg. Laktose skal du holde unna en wit.
 
Har i vørteren ved kokeslutt som sagt...eller hva mener du?
Eg er ingen wit ekspert selv, men gi folket litt mer konkrete opplysninger så er det lettere å hjelpe :)
Hvor lenge og hvor mye koker du appelsinskallet og korianderen pr liter e.l.

Slik eg har forstått det, så er appelsinskal fluktig aroma og fordamper fort. Forsvinner og ved lagring, så det er vanskelig å bruke for mye. Men det bør kokes litt for sanitære hensyn. Eg bruker 5 min. Funker fint (men eg synes eg har hatt for lite i). Koriander er eg litt mer usikker på, men den holder bedre ved lagring, er min erfaring.
 
Eg er ingen wit ekspert selv, men gi folket litt mer konkrete opplysninger så er det lettere å hjelpe :)
Hvor lenge og hvor mye koker du appelsinskallet og korianderen pr liter e.l.

Slik eg har forstått det, så er appelsinskal fluktig aroma og fordamper fort. Forsvinner og ved lagring, så det er vanskelig å bruke for mye. Men det bør kokes litt for sanitære hensyn. Eg bruker 5 min. Funker fint (men eg synes eg har hatt for lite i). Koriander er eg litt mer usikker på, men den holder bedre ved lagring, er min erfaring.
Ja, da blir det null minutter kok, og den blir værende i vørteren under kjølingen før jeg har tatt den ut. Har du en oppskrift du synes har blitt god du kan dele?
 
Ja, da blir det null minutter kok, og den blir værende i vørteren under kjølingen før jeg har tatt den ut. Har du en oppskrift du synes har blitt god du kan dele?
Som sagt, eg er ingen ekspert på wit.
Men, min malt lignet din. Litt humle. Wlp 400.
Hadde ca 2g/l appelsinskal (uten det hvite, burde brukt litt mer). Og 0.7-0.8 g/l korrianderfrø. Begge i 5 min kok.

Har aldri hørt noen si noe positivt om den ph stabilisatoren, så ja, kast den.
 
Som sagt, eg er ingen ekspert på wit.
Men, min malt lignet din. Litt humle. Wlp 400.
Hadde ca 2g/l appelsinskal (uten det hvite, burde brukt litt mer). Og 0.7-0.8 g/l korrianderfrø. Begge i 5 min kok.

Har aldri hørt noen si noe positivt om den ph stabilisatoren, så ja, kast den.
Ja, hehe, ligger an til at jeg kaster den. Takk for tips :)
 
Det er ikke noe hokus-pokus med wit, men i forhold til de to du lykkes med, IPA og juleøl, er det nok en stil som krever mer av bryggeprosessen. Det er et lyst øl med delikate smaker, er det noe feil med prosessen vil det merkes.

Oppskriften din er helt grei, så jeg ville sett på gjæringen. Du sier at gjæringen har foregått i stua på sommeren på rundt 23 grader, inne i gjæringskaret vil temperaturen da ligge mellom 25 og 30 grader når gjæringen er på det heftigste, og det er alt for varmt i starten av gjæringsprosessen. Belgiske gjærtyper tåler høye temperaturer, men det betyr ikke at de samtidig lager godt øl.

Så skal du lage god wit, egentlig alt øl, så bør du ha mer kontroll på temperaturen. Start lavt på rundt 18-19 grader, så kan den få stige gradvis. Etter noen dager tåler den fint 23-25, belgisk gjær kan være litt lunefull og gi seg litt for tidlig hvis temperaturen ikke holdes oppe når stormgjæringa gir seg. Så temperaturkontroll og nok gjær tror jeg vil gjøre underverker, jeg har god erfaring med WLP400, men det finnes sikkert andre gode også.
 
Sist redigert:
Hvis du ikke er fornøyd med det belgiske wit-preget ville jeg sett på gjæren

Den produserer de ønskede nellikfenolene og bananesterene man forventer å finne i en tysk hveteøl.
 
Det er ikke noe hokus-pokus med wit, men i forhold til de to du lykkes med, IPA og juleøl, er det nok en stil som krever mer av bryggeprosessen. Det er et lyst øl med delikate smaker, er det noe feil med prosessen vil det merkes.

Oppskriften din er helt grei, så jeg ville sett på gjæringen. Du sier at gjæringen har foregått i stua på sommeren på rundt 23 grader, inne i gjæringskaret vil temperaturen da ligge mellom 25 og 30 grader når gjæringen er på det heftigste, og det er alt for varmt i starten av gjæringsprosessen. Belgiske gjærtyper tåler høye temperaturer, men det betyr ikke at de samtidig lager godt øl.

Så skal du lage god wit, egentlig alt øl, så bør du ha mer kontroll på temperaturen. Start lavt på rundt 18-19 grader, så kan den få stige gradvis. Etter noen dager tåler den fint 23-25, belgisk gjær kan være litt lunefull og gi seg litt for tidlig hvis temperaturen ikke holdes oppe når stormgjæringa gir seg. Så temperaturkontroll og nok gjær tror jeg vil gjøre underverker, jeg har god erfaring med WLP400, men det finnes sikkert andre gode også.
Takk, dette var nyttig! Nå bestilte jeg belgisk wit allgrain pakke fra bryggselv, med begge gjærtypene anbefalt inkludert wlp400, og tenker å dele den opp og forsøke bedre temperaturkontroll som du sier :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp