Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Veldig fornøyd med første batch. Nesten bedre enn originalen :) Åpna en original flaske og synes Glazen Kjetil var tørrere.

Men lageret er nesten tomt, så det er på tide å planlegge neste batch. Ser at flere bruker bare én pose BE-134. Brukte to sist, men er usikker på at det faktisk er nødvendig. Brukte to poser sist og var veldig fornøyd. Brewfather anbefaler to poser. Noen grunn til å begrense seg på mengden tørrgjær i dette tilfellet?
Jeg tror faktisk ikke det er så viktig. Men siden du fikk et så godt resultat forrige gang, ville jeg gjort det på samme måten nå også. Never change a winning team:).
 
Artig tråd :) Tror denne blir neste øl i bryggeboden. I forhold til oppskrift på side 1 så er det bitterhumle til 18IBU og resten i flameout. Den skal altså ikke være bitrere? Hva med syremalt og andre justeringer?
 
Artig tråd :) Tror denne blir neste øl i bryggeboden. I forhold til oppskrift på side 1 så er det bitterhumle til 18IBU og resten i flameout. Den skal altså ikke være bitrere? Hva med syremalt og andre justeringer?

Jeg bruker litt syre malt
Tenker å brygge en Nelson Saison neste gang og øke IBU til 30 -40
 
Jeg bruker litt syre malt
Tenker å brygge en Nelson Saison neste gang og øke IBU til 30 -40
Men ellers ingenting annet? pils,hvete, 2-3% syremalt og humle til 18ibu og resten i flameout? Tenkte å sette den til gjæring på rundt 20-22 grader under stormgjæring og deretter kneppe opp til 26-27 grader i 2-3uker. Virker som det er innafor etter erfaringer i denne tråden.
 
Men ellers ingenting annet? pils,hvete, 2-3% syremalt og humle til 18ibu og resten i flameout? Tenkte å sette den til gjæring på rundt 20-22 grader under stormgjæring og deretter kneppe opp til 26-27 grader i 2-3uker. Virker som det er innafor etter erfaringer i denne tråden.

Jepp, jeg bruker 2 -3% syremalt og 5% lys munich, men har brygga kun med pils og hvete og det har godt fint det og
 
Brygget denne igjen i går og fant også igjen en flaske som har stått lagret kaldt i ca 8 måneder så kunne ikke passet bedre.
Må si at dette er nok den beste smaksopplevelsen (bortsett fra første øl første batch) jeg har hatt som brygger.
Helt ren og klar med fine krydder og fruktsmaker og en god varig skumtopp i glasset.I og med formiddag ble åpnet flaske satt i kjøleskap og drukket etter hvert med fortsatt skum og kullsyre.
Så får vi se hvor mange man klarer å spare til over sommer,n;)
BRYGGE MERE -BRYGGE OFTERE!
C288D665-3E71-4F8E-BCE2-4D051F4FBCE9.jpeg
 
Brygget denne igjen i går og fant også igjen en flaske som har stått lagret kaldt i ca 8 måneder så kunne ikke passet bedre.
Må si at dette er nok den beste smaksopplevelsen (bortsett fra første øl første batch) jeg har hatt som brygger.
Helt ren og klar med fine krydder og fruktsmaker og en god varig skumtopp i glasset.I og med formiddag ble åpnet flaske satt i kjøleskap og drukket etter hvert med fortsatt skum og kullsyre.
Så får vi se hvor mange man klarer å spare til over sommer,n;)
BRYGGE MERE -BRYGGE OFTERE!
Vis vedlegget 50003
Jeg har også hatt gode erfaringer med lang lagring av saison. Har gjemt ei stor flaske som nå er halvannet år gammel som jeg har stor tru på. Den venter på at at corona'n skal ta slutt; da skal den sprettes sammen med junior, som er saison-entusiast:).
 
Jeg har også hatt gode erfaringer med lang lagring av saison. Har gjemt ei stor flaske som nå er halvannet år gammel som jeg har stor tru på. Den venter på at at corona'n skal ta slutt; da skal den sprettes sammen med junior, som er saison-entusiast:).

Selv om jeg er fan av relativt fersk Saison, vil jeg si de store flaskene som jeg har spart lengst har holdt seg spessielt bra
ca 9 måneder har vel de eldste blitt
 
Liker store flasker og synes de gir best resultat. Glazen Toren- og Dupont-flasker er fine, men flasker fra Kinn er absolutt de flotteste
 
Åh, er store flasker 0,7? Jeg så for meg vesentlig større.... Slik som i vin-verden.
0,75 l. Normal
1,5 l. Magnum
3,0 l. Jeroboam
6,0 l. Methusalem
9,0 l. Salmanazar
12,0 l. Balthazar
15,0 l. Nebukadnezar

Andre Bjerke har et dikt om en brannmann som gikk gradene. Om ham heter det:
... han tørstet så, at alle glass ble ham for små.

Avslutningen bør vi nok lytte til før vi går over til de store størrelsene:

Så ble da dette livets sum:
han døde av delirium;
nu ligger han i kisten, stum,
mens ut sin rus han sover.
O, drikkebror, som drikker nu,
kom denne stakkels mann i hu,
ti sådan ender også du
før denne natt er over!
 
Sist redigert:
Vurderer å brygge saison inspirert av oppskriften i tråden. Har holdt forholdene ganske like, men lagt til bittelitt caramunich og litt Rå Ellvis (knust, umaltet hvete). Har et par spm:

Holder det med en pose gjær for 20L? Svarene tidligere i tråden peker imot ja.

Er fristet til å ta av noen liter (5) ved flasking og slenge på en glass/PET-ballong med brett og «glemme» den et halvår-år for å se hvordan den utvikler seg. Er dette lurt, og hvordan gjøres det i praksis mtp temperatur og slikt, Tenker f eks på WLP 650, bruxellensis. Må jeg holde den på 30 grader hele veien, eller kan jeg holde den på 30 en stund og så stappe den i bod/kjeller?
 
Sist redigert:
Vurderer å brygge saison inspirert av oppskriften i tråden. Har holdt forholdene ganske like, men lagt til bittelitt caramunich og litt Rå Ellvis (knust, umaltet hvete). Har et par spm:

Holder det med en pose gjær for 20L? Svarene tidligere i tråden peker imot ja.

Er fristet til å ta av noen liter (5) ved flasking og slenge på en glass/PET-ballong med brett og «glemme» den et halvår-år for å se hvordan den utvikler seg. Er dette lurt, og hvordan gjøres det i praksis mtp temperatur og slikt, Tenker f eks på WLP 650, bruxellensis. Må jeg holde den på 30 grader hele veien, eller kan jeg holde den på 30 en stund og så stappe den i bod/kjeller?
Bruker du en saisongjær med STA-1-genet (en "diastaticus"), som f.eks. BE-134, vil det vel ikke være igjen dekstriner som brett'en kan ete?
 
Det høres ut som en fornuftig antagelse det. Er det isåfall hensiktsmessig å slenge oppi noe «niste» til brygget igjen etter det har gjæret en stund på saison-gjær (når jeg flasker resten av batchen), typ koke opp litt spraymalt, ta av litt vørter etter kok og fryse denne eller lignende?
 
Tiden nærmer seg for flasking. Deler av det går på champagneflasker, men en del må også på øl-flasker. Jeg har bare flasker fra brooklyn brewery og disse slår meg som ganske tykkveggede og robuste flasker. Er det noen som har erfaring med å dytte i litt ekstra sukker i disse? tenker ca 10g/l?
 
Tiden nærmer seg for flasking. Deler av det går på champagneflasker, men en del må også på øl-flasker. Jeg har bare flasker fra brooklyn brewery og disse slår meg som ganske tykkveggede og robuste flasker. Er det noen som har erfaring med å dytte i litt ekstra sukker i disse? tenker ca 10g/l?

12g/l har ihvertfall gått helt fint på tykkvegga flasker fra Bryggselv her, ingen erfaring med flaskene du har desverre
 
Ja, jeg har opplevd overkarbonert øl, aldri flaskebomber eller noe jeg vil tilskrive infeksjon
har flasket på alt utenom bjørnunger
Så vil tro det går bra
 
Tilbake
Topp